تلاش برای برنده شدن در یک بازی، آماده شدن برای رفتن به یک جشن بزرگ یا نشستن برای یک امتحان نهایی از نمونه های این نوع استرس هستند.
واکنش استرس (واکنش جنگ و گریز) در موقعیت های اورژانسی امری ضروری به شمار می رود. مثل زمانی که لازم است یک راننده به منظور اجتناب از تصادف روی ترمز بزند. این واکنش می تواند در شکل های خفیف تر نیز رخ دهد یعنی در زمانی که فشار روی شخص وجود دارد ولی این فشار، خطر محسوب نمی شود. تلاش برای برنده شدن در یک بازی، آماده شدن برای رفتن به یک جشن بزرگ یا نشستن برای یک امتحان نهایی از نمونه های این نوع استرس هستند. مقدار کمی استرس می تواند در شما ایجاد انگیزه کند و شما را برای مقابله با چالش ها آماده کند. هم چنین سیستم عصبی به سرعت به حالت طبیعی خود بازمی گردد در حالی که برای پاسخ در زمان مورد نیاز آماده است. 
اما استرس همیشه در پاسخ به مسائل فوری و با سرعت اتفاق نمی افتد. رویدادهای مستمر و طولانی مدت مثل مقابله با طلاق یا نقل مکان به خانه یا مدرسه جدید نیز می تواند باعث بروز استرس شود. موقعیت های طولانی مدت استرس می توانند یک استرس سطح پایین اما مداوم را ایجاد کنند که به فرد فشار وارد می کند. سیستم عصبی احساس فشار مداوم می کند و ممکن است به صورت فعال باقی بماند و به ترشح مقدار زیاد هورمون های اضطراب بپردازد. این حالت می تواند ذخایر بدن را به مصرف برساند، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و باعث بروز مشکلات دیگر شود. 

استرس را تحت کنترل درآورید.
برای مواجهه با استرس یا برای اجتناب از آن در قدم اول چه کاری می توانید انجام دهید؟ اکثر روش های مفید مواجهه با استرس به شما می آموزند چگونه استرس به وجود آمده در چالش ها (خوب یا بد) را مدیریت کنید. مهارت های مدیریت استرس زمانی کارساز خواهد بود که آنها را به طور منظم به کار ببرید نه فقط زمانی که با استرس مواجه می شوید. آگاهی از مهارت های مدیریت استرس و به کارگیری آنها در شرایط نسبتا آرام ، به شما کمک خواهد کرد در موقعیت های چالش زایی که برایتان رخ می دهد ، .واکنش مناسب تری نشان دهید. در ادامه ، راهکارهایی برای به کنترل درآوردن استرس به شما معرفی می شود: 

1 - واقع نگر باشید
تلاش نکنید که کامل باشید و از دیگران نیز انتظار کامل بودن نداشته باشید زیرا این انتظار سطح استرس شما را افزایش می دهد. اگر در کاری نیاز به کمک دارید، آن را درخواست کنید. 

2 - خواب شبانه خوبی داشته باشید
داشتن خواب کافی ذهن و بدن شما را در بهترین حالت حفظ می کند و به بهترین شکل شما را برای مقابله با هر عامل استرس آور منفی تجهیز می کند. از آنجایی که در طول نوجوانی ساعت خواب بیولوژیک تغییر می کند، بسیاری از نوجوانان ترجیح می دهند شب هنگام کمی دیرتر بخوابند و در صبح نیز کمی دیرتر از خواب بیدار شوند. اما اگر شما دیرتر بخوابید و هنوز نیاز باشد که صبح زود را به مدرسه بروید، ممکن است خواب کافی مورد نیاز خود را دریافت نکرده باشید. 

3 - بیاموزید که خود را آرام کنید
پادزهر طبیعی بدن در مواجهه با استرس، تن آرامی نامیده می شود. تن آرامی با اضطراب مقابله می کند و در شما احساس آرامش و بهزیستی برقرار می سازد. علاوه بر تمرین تن آرامی ، فعالیت های لذت بخش مثل مطالعه یک کتاب الهام بخش، زمان گذاشتن برای تفریح یا بودن با دوستان و یک حمام آرام بخش، تاثیر قابل توجهی در آرامش شما خواهد داشت. 

4 - با بدن خود به خوبی رفتار کنید
انجام تمرینات ورزشی منظم می تواند در مدیریت استرس به شما کمک کند (البته نه تمرینات افراطی یا اجباری). هم چنین تغذیه مناسب برای کمک به بدن در تامین سوخت مورد نیاز جهت داشتن کارکرد عالی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در شرایط پراسترس بدن بیش از هر چیز به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. بعضی افرا برای کاهش تنش خود از الکل و مواد مخدر استفاده می کنند. این روش ها اگرچه ممکن است به طور موقت به نظر برسد استرس را کاهش می دهد، تکیه به آن باعث تضعیف بدن و افزایش سطح کلی استرس می شود. 

5 - جریان افکار خود را تماشا کنید
افکار و عقاید شما در نوع نگاهتان به دنیا تاثیر می گذارد. آیا فنجان شما تا نیمه پر است یا تا نیمه خالی است؟ مقدار بهینه ای از خوش بینی به شما کمک می کند بهترین واکنش را در موقعیت های پراسترس داشته باشید. 

6 - مشکلات کوچک را حل کنید
آموختن حل مشکلات روزمره به شما احساس کنترل می دهد. در حالی که اجتناب از آنها در شما احساس نداشتن کنترل و در نتیجه استرس بیشتر ایجاد می کند. مهارت های خود را برای بررسی دقیق یک مسئله ، شکل دادن انتخاب ها و به کار بردن یک عمل برای راه حل ارتقا بخشید. احساس توانایی برای حل مشکلات کوچک در شما احساس اطمینان درونی ایجاد می کند و با اعتماد به نفس بیشتری در موقعیت های استرس آور از خود واکنش نشان می دهید. 

خودتان را مقاوم کنید
تا حالا توجه کرده اید که بعضی افراد به سرعت با موقعیت های استرس آور سازگار می شوند و اقدامات لازم را انجام می دهند. آنها تحت تاثیر هیجان ناشی از استرس قرار نمی گیرند و قادرند مشکلات را همان زمان که رخ می دهند، هدایت کنند. اگر شما هم می خواهید خودتان را مقاوم سازید می توانید نگرش ها و رفتارهای زیر را در خود تقویت کنید: 
- تغییر را به عنوان یک رویداد چالش برانگیز و یک بخش طبیعی زندگی بدانید. 
- بدانید که مشکلات موقتی و قابل حل هستند. 
- اعتقاد داشته باشید که اگر برای دستیابی به اهدافتان تلاش کنید، موفق خواهید شد. 
- برای حل مشکلات اقدامی انجام دهید. 
- روابط خود را با خانواده و دوستان قوی تر کنید. 
- یک سیستم حمایتی داشته باشید و تقاضای کمک کنید. 
- به طور منظم در فعالیت های شاد و آرام بخش شرکت کنید. 
بیاموزید که چالش ها را به عنوان فرصت و استرس ها را موقتی بدانید. تمرین کنید به جای گله و شکایت ، مسائل را حل کنید. اهدافی برای خود در نظر بگیرید و پیشرفت خود را پیگیری کنید. زمانی را برای تن آرامی بگذارید. خوش بین باشید. به خود اعتماد کنید. اجازه بدهید استرس های کوچک، انگیزه بخش شما در جهت رسیدن به اهدافتان باشند.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : ravvan.com



مطالب پیشنهادی :
راههای مقابله با عوامل استرس زای زندگی
پر استرس ترین شغل های جهان
راه های مقابله با استرس شب امتحان
زیر بار استرس زندگی نکنید !
چطور بدون استرس به خانه جدید اسباب کشی کنید ؟