باور های مثبت اگر تقویت شوند و باورهای منفی اگر به چالش کشیده شوند می توان کوه را جا به جا کرد فقط کافیست که شما خود و توانائی های خود را باور کنید.
باور یعنی عبارت است از پذیرش این که عقیده ای درست است. به عبارت دیگر ما به این دلیل عقاید دیگران را می پذیریم که  آنها از نظر ما منابع قدرت هستند و ما به عقاید آنها احتیاج داریم. باور های مثبت اگر تقویت شوند و باورهای منفی اگر به چالش کشیده شوند می توان کوه را جا به جا کرد فقط کافیست که شما خود و توانائی های خود را باور کنید. اگر توانائی خود را باور نداشته باشید احتمالا فکر می کنید که در وضعیت دشواری قرار دارید و ترجیح می دهید که یک زندگی یک نواخت و بدون تغییر را داشته باشید.
اگر به باور خود ایمان نداشته باشید این فکر شما و باور شما را تشکیل می دهد که تغییر در زندگی ,کار دشوار و پر درد سری یعنی از چاله در آمدن و به چاه افتادن . باید باورهای احتمالی را به چالش بکشید شاید بحث هایی در ذهن تان به وجود بیاید .اطمینان یابید که وجه مثبت وجودتان برنده می شود
به مانند هر چیزی میل و خواست نیز دارای درجاتی از نیرومندی است.
برای توضیح بیشتر این مطلب توجه شما را به ماجرای زیر معطوف می کنیم که بین یک مرشد هندی و شاگردش روی داده :
روزی از روزها یک شاگرد هندی نزد مرشدش رفت و از او پرسید مرشد چگونه می توانم به روشن گری برسم؟ برای دادن پاسخ به این سوال آن مرشد فرزانه شاگردش را به کنار رود خانه گنگ هدایت کرد و از او خواست که صورتش را بر روی سطح آب رود خانه نگاه دارد. سپس مرشد دستش را بر روی سر شاگرد گذاشت و آن را با شدت فشار داد تا این که سر او زیر آب فرو رفت. بعد از یک دقیقه و نیم شاگرد که نفسش رو به اتمام بود تقلا کرد که سرش را از زیر آب بیرون آورد اما دستای قوی مرشد مانع آن شد پس از گذشت دو دقیقه به نظر رسید که ذخیره اکسیژن در ریه های شاگرد به پایان رسیده است بنابراین مرشد سر او را از زیر آب بیرون کشید زمانی که تنفس شاگرد به حالت طبیعی خود برگشت مرشد از او پرسید بگو ببینم در آن موقع که سرت زیر آب قرار داشت بزرگترین خواست تو چه بود؟ شاگرد در پاسخ گفت نفس کشیدن. استاد ادامه داد اگر تو روشنگری را نیز به همان اندازه طلب کنی مطمئنا به آن خواهی رسید 

می خواهیم راهکاری برای تقویت نیروی خواست ،باور، اعتقاد مطرح کنیم :
برای تقویت نیروی میل و خواستتان بهتر است از یک روش بسیار مفید و ساده استفاده شود : ریلکس کردن ،اول فکر و ذهن خود را در آرامش کامل قرار داده چند نفس عمیق بکشید از 5 تا 0 به طور معکوس بشمارید بعد به وقایع خوشی که دوست دارید، مثلا اگر شما دوست دارید یک پزشک شوید در تصورتان خودتان را مشغول مداوای بیماران در مطب شخصی تان ببینید در مرحله بعدی سعی کنید این تصاویر را روشن تر، رنگی، سه بعدی سازید و تمام احساسات مربوط به آن صحنه را در خودتان ایجاد کنید. با تکرار این تمرین نیروی میل و خواست شما بیش از پیش افزایش خواهد یافت و برای رسیدن به این میل و خواست تلاش فراوان می کنید و از دردسر کار نمی ترسید چون می دانید که در پس این سختی و ملالت خواست و میل شما وجود دارد و درنهایت موفقیت شما در گرو این تلاش می باشد.


مریم زمانی،کارشناس مشاوره راهنمایی


تهیه و تدوین : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ



مطالب پیشنهادی :
مثبت اندیش باش تا كامروا باشی
از همین الان افکار منفی رو دور بریزیم 
مثبت اندیش باشید تا بیشتر عمر کنید !؟
هفت کلید برای داشتن شخصیت مثبت
مثبت اندیشی به كاهش دردهای كمر كمك می‌كند