دکتر محسن رحیم نیا روانپزشک و فلوشیپ اختلالات روان تنی در خصوص تغییرات رفتاری افراد برای شروع سالی نو می گوید :‌ انسانها به عنوان یک جزء از طبیعت یک شروع ،‌پایان و چرخه هایی دارند .
زندگی پیچیده امروزی برخی فرصت ها را از افراد گرفته است و در طول یکسال این فرصت های گمشده نادیده گرفته می شوند . تنها زمانی که افراد وقت فکر کردن به یکسال کاری و گذران عمر را دارند روزهای پایانی سال است که حال و هوای خاصی به افراد می دهد . افراد برای اینکه سالی نو و متفاوت از سالهای دیگر را آغاز کنند باید همگام با طبیعت تولد دوباره ای را احساس کنند و قدم به قدم با طراوت فصلی نو پیش روند تا خستگی های به جا مانده از سال پیش را زدوده و با نگاهی نو به زندگی فکر کنند. 

سال نو در زمان مناسبی قرار گرفته و شروع سال جدید متناسب با پایان چرخه طبیعت و شروع یک طبیعت نو است آن چیزی که این مسئله را واضح تر می کند این است که افراد و همه انسان ها جزئی از طبیعت هستند.
دکتر محسن رحیم نیا روانپزشک و فلوشیپ اختلالات روان تنی در خصوص تغییرات رفتاری افراد برای شروع سالی نو می گوید :‌ انسانها به عنوان یک جزء از طبیعت یک شروع ،‌پایان و چرخه هایی دارند . برخی افراد به طور عادی طوری زندگی می کنند که انگار مرگ و پایان زندگی وجود ندارد و این مسئله را انکار می کنند زیرا در پس فکر کردن به مرگ ترسی نهفته است برخی افراد به حدی از واژه مرگ ترس دارند که ترجیح می دهند حتی لحظه ای به آن فکر نکنند. اما واقعیت این است که فکر کردن به مرگ و لحظه ‌پایان و مطلع بودن از آن فوایدی را به دنبال دارد. وقتی افراد بدانند هر چیزی در این دنیا رو به پایان است و بالاخره تمام خواهد شد ، ارزش و قدر هر لحظه زیستن را بیشتر خواهند دانست .

این روانپزشک با بیان این مطلب که افراد باید در مورد جوانی خود همین فکر را داشته باشند ادامه می دهد : وقتی افراد همیشه در این فکر باشند که یک روز هم جوانی به سر می آید لحظه های با ارزش و پر باری را خواهند داشت . به طور مثال بیماران سرطانی یا قلبی و عروقی که مدتی به پایان زندگی شان بیشتر نمانده است غیر از اینکه اضطراب، نگرانی و غم داشته اند در خیلی از موارد نیز رو به رو شدن با مرگ برایشان اثرات خوبی هم در بر داشته است . همچنین این افراد بعد از بهبودی و بازگشت به زندگی عادی ارزش و قدر زندگی را بیشتر دانسته و از آن به بعد مسائل پیش پا افتاده زندگی برایشان بی معنا شده است و زندگی با ارزش تری را تجربه کرده اند . به طور قطع قرار نیست همه افراد برای ارج نهادن به لحظه های زندگی صرفا با مرگ رو به رو شوند و یا مدام ذهن خود را مشغول آن کنند . بلکه گذشت سال و چرخه فصل ها یادآور این موضوع است .
وی بیان می کند : همه انسان ها مانند طبیعت یک چرخه آغاز و پایانی دارند و دانستن و توجه کردن به این امر باعث بهتر زندگی کردن می شود . افراد باید در پایان هر سال با خود بیندیشند که سال گذشته چه کارهایی را انجام داده اند و مرور همین لحظه هاست که دیدگاهی نو را پیش رویشان قرار می دهد و به این فکر کنند که اگر فقط یکسال دیگر زنده هستند می خواهند چه کارهایی انجام دهند تا زندگی بهتری را تجربه کنند این همان قدر و ارزشی است که آگاهی از مرگ به افراد می دهد. از این رو پایان هر سال همین معانی را در بر دارد. اینکه هر فردی با خود یک جمع بندی داشته باشد زودتر به اهداف خود می رسد . جمع بندی کارهای انجام شده باعث می شود تا برخی کارها بی معنی و برخی کارهای دیگر با ارزش تر تلقی شود. شروع سال جدید و حال و هوای نوروز یک زندگی دوباره را تجلی می کند و فرصتی به افراد داده شده است که دوباره به زندگی فکر کنند بنابراین این فرصت نیز به کل طبیعت داده می شود که دوباره متولد شود.بودن در کنار دوستان و آنهایی که دوستشان داریم . گرایش به سمت اهدافی که مخصوص افراد است همگی در فرصت های سال جدید محقق می شود. 

این متخصص در پایان خاطر نشان می کند : شروع سال جدید به معنی ارزش گذاری به خود و اهداف است . بهتر است در روزهای پایانی سال اهداف را شناسایی کرده و متوجه بود که باید برای دستیابی به آن تلاش کرده و کارهایی را انجام داد که فرد قلبا به انجام آن تمایل دارد و اگر شرایط مهیا نبود و توانایی انجام آن کار را هم نداشت سعی کند کاری را که انجام می دهد بپذیرد و آن را دوست داشته باشد شرایط را طوری برنامه ریزی کرد تا به لذت بخش ترین ثانیه های پایانی سال دست یافت و برای شروعی نو آماده شد.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : inn.ir



مطالب پیشنهادی :
نوروز یعنی ...
خانه تکانی، این بار دل ها
خانم هایی که اعتماد به نفس ندارند بخوانند
4 نکته مهم در کنترل خشم