اپرا وینفری از رازهای موفقیتش می گوید
اپرا وینفری یکی از موفق ترین مجریان تلویزیونی در عرصه زندگی خودش است. اپرا وینفری یکی از زنانی است که با وجود مشکلات بسیاری که در زندگی اش داشته به موفقیت های بسیاری رسیده است.

با رازهای موفقیت اپرا وینفری آشنا شوید

اپرا وینفری را خیلی‌ها می‌شناسند. اما گمان می کنند که اپرا، فقط یک برنامه تلویزیونی محبوب هست که طی 25 سال، 4600 برنامه تلویزیونی را اجرا کرد. در حالی که موفقیت اپرا وینفری، توسط ابزارهای دیگری چون مجله، شبکه تلویزیونی، مجموعه‌های تلویزیونی ضمیمه و امثالهم حاصل شده است. این گفتار، نگاهی دارد به رازهای، موفقیت کاریزماتیک‌ترین چهره برنامه‌های تلویزیونی جهان و مروری بر کسب و کار خلاقش. با ما همراه باشید.

داستان اپرا وینفری، ملکه مجریان تلویزیونی جهان، داستان موفقیت فردی خود ساخته هست که در روزگار نژاد پرستی و بدبختی سیاه پوستان در نیمه دوم قرن بیستم میلادی، از فقر، به فهرست معروف‌ترین سیاه پوست‌های جهان راه یافت. داستان اپرا، داستان یک کارآفرین خلاق هست که تلاش کرد از ابزار رسانه، برای تأثیر گذاری بر روی مخاطبان آمریکایی استفاده کند. داستان فردی هست که به رغم تجاوزهای دوران کودکی و خاطراتی که از نژاد پرستی در ذهن دارد، هیچ گاه آن خاطرات سیاه را به کسب و کار و روش خیرخواهانه خود در ارتباط با قشرهای مختلف مردم، وارد نکرد و سبب شد تا آمریکایی‌ها، دوست داشتن یک زن سیاه پوست چاق تاثیرگذار را یاد بگیرند! این یادگیری سبب شد تا اپرا، بتواند مشهورترین برنامه تلویزیونی تاریخ را به مدت 25 سال مدیریت و راهبری کند. کاری که از وی، یک نابغه بی نظیر ساخت.

اپرا وینفری، 4560 برنامه تلویزیونی را ظرف 25 سال برگزار کرد و هزاران میهمان سرشناس از سلبریتی های هالیوود گرفته تا روسای جمهور امریکا و سیاستمداران معروف کشورهای مختلف دنیا، در برنامه او حضور پیدا کردند.

وی، خلاقیت‌های زیادی در کسب و کار خود داشته است. باشگاه مخاطبان کتاب Oprah's Book Club 2.0 اپرا وینفری، که الهام گرفته از برنامه تلویزیونی ایشان بود، در مدت 2 دهه، هر کتاب و مجله و ابزاری که معرفی و تبلیغ کرد، با استقبال میلیونی مخاطبان در امریکا و جهان مواجه شد. او همچنین با پخش برنامه زنده‌ای به نام «باشگاه کتاب‌خوانان» یا «باشگاه کتاب اپرا» به صنعت چاپ و نشر هم خدمت کرده است. معرفی هر کتاب در این برنامه با تضمین فروش بالا روبه‌رو بوده است. این باشگاه تقریباً دو میلیون نفر عضو دارد.

 

برنامه معرفی کتاب اپرا، مخاطبان فراوانی داشت

برنامه معرفی کتاب اپرا، مخاطبان فراوانی داشت

در سال ۱۹۹۹ بنیاد ملی کتاب برای قدردانی از او مدال طلا به او اهدا کرد اما او تصمیم گرفت که باشگاه را تعطیل کند با این فرض که یافتن کتاب جذاب کار مشکلی است. چند سال بعد از تعطیلی باشگاه بیش از ۱۰۰ نویسنده از جمله جومپا لاهیری و جین اسمایلی در نامه‌ای سر گشاده از او خواستند تا بار دیگر کتاب‌های معاصر را در برنامه تلویزیونی خود معرفی کند تا از افت فروش کتاب‌ها جلوگیری شود. اپرا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تصمیم گرفته در دوره جدید برنامه به معرفی کتاب‌های غیر داستانی بپردازد و در نهایت با معرفی رمان کلاسیک آناکارنینا اثر تولستوی در برنامه‌اش به عنوان بهترین عاشقانه‌های تاریخ این رمان را به صدر پرفروش‌ترین رمان سال رساند.

 

تقدیر مجله تایم از فعالیت‌های رسانه ای اپرا وینفری در 20 سال اخیر

تقدیر مجله تایم از فعالیت‌های رسانه ای اپرا وینفری در 20 سال اخیر

 

خیلی‌ها، پیروزی باراک اوباما، رییس جمهور فعلی ایلات متحده در رقابت‌های انتخاباتی سال 2008 میلادی را مدیون حمایت‌های بی دریغ این زن سیاه پوست از نخستین نامزد سیاه پوست تاریخ سیاست آمریکا می‌دانند.

 

حمایت اپرا وینفری از ریاست جمهوری باراک اوباما در سال 2007

حمایت اپرا وینفری از ریاست جمهوری باراک اوباما در سال 2007

 

پس از 25 سال اپرا در نهایت چنین نتیجه گرفت که زمان خداحافظی و تمرکز بر روی شبکهٔ تلویزیونی‌اش OWN فرا رسیده است. پیام برای کارفرمایان (کارآفرینان) به اندازه کافی واضح است: از کناره‌گیری در اوج نترسید.

 

شبکه تلویزیونی اختصاصی oprah OWN network، موفقیت‌های اپرا وینفری را ادامه می‌دهد

شبکه تلویزیونی اختصاصی oprah OWN network، موفقیت‌های اپرا وینفری را ادامه می‌دهد

 

یکی از رازهای موفقیت اپرا که سبب پیروزی‌های دیگر وی در عرصه رسانه‌های دیداری و مکتوب نیز شد، ارتباط صریح و روشن با مخاطبان هست که سبب شد تا اپرا، خود یک رسانه تاثیرگذار باشد. او کم تر به قول رسانه ای‌ها، از پس پرده با مخاطبان سخن می‌گفت و تلاش داشت تا سبک زندگی مردم را با نقدهای مختلف، با حضور کارشناسان گوناگون بهبود ببخشد و او بود که به اسپانسرها، هویت می‌داد نه اسپانسرها به او. شاید، یکی از مختصات بزرگی خانم اپرا وینفری، در موقعیت شناسی و فرصت سازی اپرا در بستر سازی برای حضور و معرفی چهره‌ها و دیدگاه‌های مختلف در یک برنامه تلویزیونی باشد که سبب شد تا مخاطبان و سلایق گوناگون را به سمت خود جذب کند.

او در جایی گفته بود که یکی از رازهای موفقیتش، انتخاب هوشمندانه دوستان هست. در اطراف کسانی قرار بگیرید که شما را به درجه‌های بالاتر خواهند برد. فشار از جانب دوستان و همکاران را نمی‌توان نادیده گرفت. می‌توان به راحتی عادت‌ها، رفتار و سلیقه‌های افرادی که با آن‌ها معاشرت داریم را الگو برداری کنیم. وینفری گفته بد: چندین جا خواندم که میزان درآمد شما با متوسط پنج نفر از نزدیک‌ترین دوستانتان مرتبط است. اما هر چه قدر که ثروتمند تر و موفق تر باشید، به دوستان حقیقی نیاز بیشتری خواهید داشت. اپرا این موضوع را به خوبی می‌داند: بسیاری از افراد دوست دارند که با شما سوار لیموزین شوند، اما شما به دنبال افرادی خواهید بود که اگر لیموزین خراب شد با شما سوار اتوبوس شوند. چه قدر این حرف قشنگ هست.

 

تصویر 4 برنامه تلویزیونی تحت مدیریت اپرا وینفری

تصویر 4 برنامه تلویزیونی تحت مدیریت اپرا وینفری

 

الن د جنرس، یکی دیگر از مجریان معروف آمریکا هست که شو تلویزیونی اش، دست کمی از شو اوپرا ندارد. اما، بسیاری، فاصله آلن با اپرا را، فاصله زمین تا آسمان می‌دانند. میمیک چهره و تکان‌های دست نوستالژیک در کنار چهره کاریزماتیک این بانوی همیشه چاق و خندان آمریکایی، در کنار شاد پوشی ایشان در اجرای برنامه‌های تلویزیونی، همواره خاطره نوستالژیکی را برای مخاطبان ایشان در سراسر جهان، تداعی می‌کند. رازهای موفقیت در کسب و کار، تنها به تحصیلات دانشگاهی شما یا ارث پدر یا ارتباط شما با چهره‌های پر نفوذ مرتبط نیست. برای مجریان تلویزیونی، کسب محبوبیت همان طور که شاید خیلی آسان به نظر برسد بخاطر تأثیر رسانه، بسیار هم سخت هست. تاریخ تلویزیونی، هزاران مجری تلویزیونی در برنامه‌های مشهور داشته است. اما کم تر کسی توانست، اپرا وینفری بشود.

 

الن د جنرس و اپرا وینفری، مجریان برنامه‌های تلویزیون‌های مشهور آمریکا

الن د جنرس و اپرا وینفری، مجریان برنامه‌های تلویزیون‌های مشهور آمریکا

 

وینفری پس از اینکه شرکت تولیدات هارپو Harpo production را در سال 1986 میلادی تأسیس کرد، تصمیم گرفت مالکیت برنامهٔ خود را نیز به دست بگیرد. این شرکت، برنامه‌های تلویزیونی بسیاری تولید کرده است که دکتر فیل، یکی از آن ها می‌باشد. شرکت هارپو، بیش از 12 هزار نفر کارمند دارد که همه تحت مدیریت خانم اپرا فعالیت دارند. مدیرعاملی این شرکت را Erik Logan بر عهده دارد.

 

سه مورد از برنامه‌های تلویزیونی تحت مدیریت اپرا وینفری

سه مورد از برنامه‌های تلویزیونی تحت مدیریت اپرا وینفری

 

فهرست مجموعه‌های تلویزیونی تاثیرگذاری که اپرا وینفری تولید کرد

• The Oprah Winfrey Show (1986-2011)
• Dr. Phil (2002–present)
• Rachael Ray (2006–present)
• The Dr. Oz Show (2009–present)
• The Nate Berkus Show (2010-2012)
• The Rosie Show (2011-2012)
• Super Soul Sunday (2011-present)
• Iyanla: Fix My Life (2012-present)
• Oprah Prime (2012-present)
• Oprah: Where Are They Now? (2011-present)
• Oprah's Master Class (2011-present)
• Oprah's Lifeclass(2011-present

مدیر عاملی هارپو به او قدرت می‌داد تا تمامی جنبه‌های برنامه را تحت کنترل خود داشته باشد. این موضوع حتی به او فرصت داد به فیلم سازی بپردازد، برنامهٔ رادیویی راه بیاندازد و یک مجله منتشر کنید. اپرا پیشنهادات زیادی برای پشتیبانی از محصولات شرکت‌های مختلف را رد کرد. هر چیزی که اپرا بگوید، خلق کند یا به هر شکلی به او مرتبط باشد، تحت مالکیت خود او است. و او این کار را تقریباً بدون هیچ سرمایه گزاری خارجی انجام داد.: وینفری ۹۰ درصد سهام هارپو را در تصرف خود دارد. او به داشتن یک برنامهٔ تلویزیونی اکتفا نکرد و از سال ۲۰۱۱ شبکهٔ خصوصی خود را افتتاح کرد. همینطور که انتظار می‌رفت نام این شبکه OWN یا شبکهٔ اپرا وینفری است.

 

نماد شرکت هارپو، هولدینگ خانم وینفری

نماد شرکت هارپو، هولدینگ خانم وینفری

 

اپرا گِیل وینفری (Oprah Gail Winfrey)، مجری شصت و چهار ساله متولد آمریکا، تهیه کننده، بازیگر، مجری، خیرخواه و از مشهورترین و مطرح‌ترین مجری‌های تلویزیونی آمریکا و جهان است. اپرا وینفری به عنوان ثروتمندترین آمریکایی آفریقایی‌تبار قرن بیستم رتبه بندی شده است. او فعالیت‌های زیادی در زمینه‌های مختلف انسان دوستانه انجام داده و بزرگ‌ترین خیر و نیکوکار سیاه پوست در تاریخ آمریکا به‌شمار می‌رود.

زندگی اپرا، زندگی پر فراز و نشیبی بوده است که همراه با تجاوز، دوری از خانواده، دوران سخت و همه این‌ها در قالب یک دختر رنگین پوست در کشوری هست که در نیمه دوم قرن بیستم، یکی از مظاهر نژاد پرستی در جهان بود. اپرا وینفری در ۲۹ ژانویه ۱۹۵۴ در می‌سی‌سی‌پی، از مادری نوجوان به دنیا آمد. مادرش ورنیتا لی ۱۸ سال خدمتکار بود. پدرش ورنن وینفری ۲۰ سال در ارتش خدمت می‌کرد. تا ۶ سالگی نزد مادربزرگش در روستایی در می‌سی‌سی‌پی زندگی کرد. با کمک مادربزرگ توانست در کودکی خواندن و نوشتن را بیاموزد او در ۳ سالگی انجیل و سرودهای مذهبی در کلیسا را از حفظ می‌خواند. دهه دوم زندگی اپرا، با آزارهای جنسی همراه بود که خاطرات بدی از آن دوران برای وی به جا گذاشته است.

 

اپرا وینفری در کودکی

اپرا وینفری در کودکی

 

در ۱۷ سالگی گزارشگر رادیو نشویل شد. برای اینکه بتواند به کار در رادیو و تلویزیون ادامه دهد، برای تحصیل به دانشگاه تنسی رفت و در رشته هنرهای نمایشی و ارتباط کلامی مشغول به تحصیل شد و همزمان، به طور نیمه وقت در رادیو محلی مشغول به کار شد.

در همان نخستین سال تحصیل در دانشگاه دو جایزه برای دو نمایش به او تعلق گرفت. در ۱۹۷۶ مجری خبر تلویزیونی در بالتیمور Baltimore's WJZ-TV شد. در ۱۹۷۸ علاوه بر گزارشگری و گویندگی به اجرای یک برنامه تلویزیونی هم پرداخت که بسیار موفقیت‌آمیز بود. سپس در ۱۹۸۳ به اجرای برنامه صبحگاهی ای‌ام شیکاگو پرداخت. این برنامه با برنامه پرطرفدار دانا هیو رقابت می‌کرد و در ظرف کمتر از یک سال به یکی از پرطرفدارترین برنامه‌ها تبدیل شد. این برنامه پس از گسترش در سپتامبر ۱۹۸۵ به «شوی اپرا وینفری» تغییر نام داد. او در همان سال ۱۹۸۵ در فیلم رنگ ارغوان که بر اساس رمان آلیس واکر به کارگردانی استیون اسپیلبرگ ساخته می‌شد بازی کرد و برای بازی در نقش مکمل فیلم، نامزد جایزه اسکار شد و همچنین از او برای بازی در فیلم پسر بومی قدردانی شد.

 

مدل مو و صورت خندان اپرا، چهره نوستالژیکی برای او خلق کرد

مدل مو و صورت خندان اپرا، چهره نوستالژیکی برای او خلق کرد

 

شوی تلویزیونی اپرا از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۱ به مدت ۲۵ سال پخش شد و در سال‌های آخر در ۱۴۵ کشور جهان پخش می‌شد. این برنامه تغییرات بنیادینی در ژانر گفتگوهای تلویزیونی ایجاد کرد و سبب شد که وینفری یکی از اثرگذارترین زنان در آمریکا و نیز ثروتمندترین زن سیاهپوست در جهان شود.

به گفتهٔ خود اپرا، وقتی اولین برنامه‌اش را اجرا می‌کرد، فقط خوشحال بود که در تلویزیون برنامه دارد. در سال ۱۹۸۶ پس از کمتر از یک سال نخستین برنامه «اپرا» به صورت سراسری در آمریکا پخش شد و به زودی برنامهٔ اپرا به موفق‌ترین برنامهٔ میزگرد تلویزیونی تبدیل شد.

اپرا می‌گوید: در ابتدا هدفم از اجرای این برنامه این بود که به وسیله رسانه تلویزیون بتوانم مردم را تشویق کنم به آن‌ها روحیه داده و سطح آگاهی آن‌ها را بالا ببرم اما اکنون ماموریتم این است که زندگی دیگران را دگرگون کنم و به آن‌ها کمک کنم تا خودشان را جور دیگر ببینند و برای آن‌ها شادی و رضایت خاطر به ارمغان آورم. شوی اپرا وینفری در کمتر از یک سال به یک برنامه سراسری، زنده و درجه یک تبدیل شد.

در ژانویه ۱۹۸۷ سه جایزه امی به او تعلق گرفت. جایزه بهترین اجرا، کارگردانی و برنامه گفتگو. سال بعد دوباره این موفقیت تکرار و جایزه گوینده سال به اپرا اهدا شد. او در میان تمام زنانی که تا آن تاریخ آن جایزه را دریافت کرده بودند از همه جوان‌تر بود. تاکنون ۳۴ جایزه امی به اپرا اهدا شده علاقه او به بازیگری او را تشویق کرد که در سال ۱۹۸۶ موسسه فرهنگی هنری هارپو را تأسیس کند. هارپو یکی از بزرگ‌ترین تولید کنندگان برنامه‌های تلویزیونی است. در سال ۱۹۸۸ جایزه موفقیت در زندگی به او اهدا گردید.

یکی از فعالیت کسب و آر موفق خانم اپرا، راه اندازی مجله سبک زندگی به نام O هست. این مجله در نشانی اینترنتی: http://www.oprah.com/app/o-magazine.html قرار دارد. شرکت Oprah Winfrey and Hearst Corporation این مجله را تأسیس و مدیریت کرده است. بین سال‌های 2000 تا 2004 میلادی، بیش از 3 میلیون نسخه از مجله به فروش رفته است.

 

طرح جلد مجله اپرا وینفری با تصویری از ایشان در 8 قاب

طرح جلد مجله اپرا وینفری با تصویری از ایشان در 8 قاب

 

این ماهنامه، به موضوعات مربوط به زنان اشاره دارد و برای همین، از سال 2000 تا 2009، خانم اپرا بر روی جلد این مجله حضور دائمی داشت تا این که اوباما پیروز انتخابات می‌شود و میشل اوباما، در کنار اپرا وینفری، روی جلد نشریه مشهور io می‌آید. این ماهنامه یک بخش جذاب دارد به نام magazine's Reading Room and O List sections که کتاب‌های خوب را برای خوانندگانش معرفی می‌کند.

 

تصویر میشل اوباما، همسر رییس جمهور آمریکا بر روی جلد مجله اپرا وینفری

تصویر میشل اوباما، همسر رییس جمهور آمریکا بر روی جلد مجله اپرا وینفری

 

اپرا وینفری به عنوان یکی از اثرگذارترین زنان جهان شناخته می‌شود و برخی ارزیابی‌ها او را با نفوذترین زن در جهان شمرده‌اند. مجله تایم اپرا وینفری را یکی از ۱۰۰ شخصیت بانفوذ قرن بیستم معرفی کرده است. وی در میان قدرتمندترین افراد جهان در رتبه ۴۵ قرار دارد و از چنان نفوذ چند جانب‌های در میان افکار عمومی آمریکا برخوردار است که با حمایت و جهت‌گیری خود می‌تواند یک کتاب یا رییس جمهور را در این کشور به موفقیت برساند. وی محبوب‌ترین شخصیت تلویزیونی آمریکا و یکی از ثروتمندترین تهیه کنندگان است.

 

حضور نیکول کیدمن و همسرش در یکی از برنامه‌های تلویزیونی اپرا وینفری

حضور نیکول کیدمن و همسرش در یکی از برنامه‌های تلویزیونی اپرا وینفری

 

اپرا درآمدی افسانه‌ای داشته و ثروتمندترین آمریکایی آفریقایی‌تبار قرن بیستم است. او اولین بیلیونر سیاهپوست در جهان است. [ثروت اپرا ۲/۴ میلیارد دلار است. درآمد او در سال ۲۰۱۰ میلادی ۳۱۵ میلیون دلار بوده است و این بیشترین درامد در بین برنامه‌های تلویزیونی امریکایی به نقل از مجلهٔ فوربس است. به گفتهٔ مجلهٔ بیزنس ویک (Business Week) اپرا بزرگ‌ترین خیر و نیکوکار سیاه پوست در تاریخ کشور آمریکا است. او در فعالیت‌های بشر دوستانه متعدد و گسترده‌ای مشارکت دارد.

 

و اما رازهای بزرگ اپرا

1- خلاق باشید.

2- سادگی و ساده بودن، بزرگ‌ترین تبلیغ و تأثیر هست.

3- تداوم در برنامه ای هدفمند برگ برنده محسوب می شو.

4- اپرا، برای اپرا شدن، دو دهه تلاش کرد. یک شبه حاصل نشد.

5- صبوری، ابتدایی‌ترین اصول موفقیت هست.

6- استفاده از رسانه‌های مختلف، حتی رسانه‌های مکتوب، حتی برای کسب و کار اپرا وینفری هم مؤثر هست.

7- مخاطبان بسیار باهوش هستند. بین شما و دیگران، یک کلیک یا یک دکمه "بعد" فاصله هست.

8- شاد بودن و انرژی مثبت بودن، چیزی است که همه تشنه آن هستند. این خصیصه را اپرا، 25 سال نشان داد.

9- نکته شماره 1 را دوباره بخوانید!

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : زندگی ایده آل