طی یك بررسی دقیق علمی براساس تجربیات گسترده‌ی اجتماعی و انسانی، مشخص شد که شكست در زندگی، هرگز نتیجه‌ی یك تصادف نیست....
 
 
روان‌شناسی موفقیت

طی یك بررسی دقیق علمی براساس تجربیات گسترده‌ی اجتماعی و انسانی، مشخص شد که:

- شكست در زندگی، هرگز نتیجه‌ی یك تصادف نیست، بلكه پیامد و حاصل انبوهی از خطاها، اشتباهات و كم‌كاری‌هایی است كه در سالیان گذشته صورت‌گرفته‌اند.

- نتیجه‌گیری و عبرت گرفتن از برخی شكست‌های قبلی، پایه و راهنمای مفید و مؤثری برای موفقیت‌های بعدی به‌حساب می‌آید.

- برای رسیدن به پیروزی، بایستی از روش‌ها، اصول و ساختارهای شناخته‌شده‌ای پیروی كرد كه قابل یادگیری و هم‌چنین كاربردی هستند.

- برای رسیدن به موفقیت، نیاز به كسب اطلاع، تغییر در نحوه‌ی تفكر و تحول در بسیاری از الگوهای رفتاری است.
 
 
اهمیت داشتن اهداف قابل مشاهده و اندازه‌گیری

اگر موفقیت را رسیدن به برخی اهداف از پیش تعیین‌شده، قابل مشاهده و قابل اندازه‌گیری در زندگی بدانیم، واضح است كه شكست، عكس این موضوع و مضمون را شامل می‌شود.

زمانی كه فردی در امتحانات ورودی دانشگاه و یا برای استخدام در یك مؤسسه پذیرفته نمی‌شود، این پدیده لزوماً به معنی شكست او نیست بلكه ممكن است در آن امتحانات، پرسش‌ها و معیارهایی مورد نـظر بـوده كه این مفاهیم، در رشته‌ی تحصیلی او، وجود نداشته و یا او به آن‌ها به اندازه‌ی كافی توجه و علاقه نشان نمی‌داده است. بنابراین، هرگز نباید این واقعه، فرد را دچار یأس و ناامیدی كند و یا در او احساس ناكفایتی به‌وجود آورد.

در موارد بالا، زمانی‌كه فردی در یك امتحان ورودی در دانشگاه و یا در یك مصاحبه برای رسیدن به شغلی موفق نمی‌شود، درصورت علاقه به آن رشته یا شغل، بایستی ریز نمرات خود در آن امتحان را مورد بررسی قرار داده و در زمینه‌هایی كه نمره‌ی كمی گرفته،‌ به مطالعه‌ی بیش‌تر بپردازد و یا اگر برای تصاحب یك شغل -به‌عنوان مثال امتحانات ورودی برای استخدام در یك بانك- می‌خواهد نام‌نویسی كند، بایستی توجه داشته باشد که معمولاً در این زمینه‌ها برای اندازه‌گیری اطلاعات یا آگاهی‌های فرد، ممكن است یك امتحان كتبی هم منظور شده باشد اما در این موارد، امتحان عملی و تكنیكی هم مطرح است. برای نمونه فردی كه می‌خواهد در بانك استخدام شود، بایستی در استفاده از كامپیوتر به‌صورت كاربردی، سریع و كم‌خطا نیز مهارت داشته باشد.

در مصاحبه‌ی استخدام برخی از حرفه‌ها، به طرز برخورد و داشتن كمی روحیه‌ی تهاجمی یا دست‌کم زیاد خجالتی نبودن، اهمیت زیادی می‌دهند. بنابراین فرد داوطلب حتی اگر در امتحانات كتبی، نمره‌ی‌ 20 هم كسب كرده باشد، نمی‌تواند مطمئن باشد كه در مصاحبه برای رشته‌هایی مانند مهمانداری هواپیما، پرستاری، فروشندگی، استخدام در بانك‌ها و... به‌طور حتم قبول شود.
 
 
اهمیت معیارهای جدید در موفقیت و شكست
شاید تا 30 یا 40 سال پیش، زندگی سرعت كمتر و معنی متفاوت و دیگری داشت. به‌عنوان مثال برای پسران و دخترانی كه بزرگ می‌شدند، شروع زندگی، با حمایت و هدایت بزرگ‌ترها صورت‌می‌گرفت و برای موفقیت در زندگی، به مهارت‌ها، امكانات و رقابت‌های زیادی نیاز نبود ولی در شرایط كنونی:

- برای استخدام در بیش‌تر رشته‌ها، به دانش، اطلاعات یا آگاهی‌های زیادی نیاز است كه مـعمولاً با طی دوره‌های تحصیلی و یا مطالعه می‌توان به آن‌ها دست‌یافت.

- برای موفقیت در بسیاری از زمینه‌ها مانند كاركردن با كامپیوتر، انجام كارهای جراحی و دندان‌پزشكی و... به مهارت‌ها یا كاردانی‌های ویژه‌ای نیاز است كه علاوه‌بر آموزش دانش و تئوری، آن‌ها را بایستی از استاد یا مربی آموخت.

- برای داشتن انگیزه، پشتكار، اعتماد‌به‌نفس، روحیه‌ی حق‌طلبی، حفظ آرامش در شرایط سخت و بسیاری از مـهارت‌های دیگر زندگی، به مشاوره، روان‌درمانی و هیپنوتیزم‌درمانی نیاز است تا بتوان انبوهی از اطلاعات را در زمان كوتاه‌تری در ذهن جای‌داد و هم‌چنین برخی از الگوهای رفتاری ناهنجار را تغییر داد چراکه ذهن، در مقابل فراگیری و قبول بسیاری از مفاهیم و حقایق كه با آموخته‌ها و باورهای گذشته‌ی افراد تفاوت دارد، مقاومت یا مخالفت نشان‌می‌دهد و یا حجم زیادی از داده‌ها را در بستر زمانی چندماهه در بایگانی ذهن نمی‌پذیرد.
                    
 
                   
تهیه شده توسط:مجله شادکامی و موفقیت. نگارش دکتر رضا جمالیان
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ
 
مطالب پیشنهادی:
اصل 90 به 10 چیست ؟
۱۰ راهکار اصولی برای متحول سازی زندگی تان !
درسی ارزشمند از زندگی پروفسور حسابی
كسب موفقیت، چگونه و به چه قیمت‌؟!
18 قانون برای زندگی (ارائه شده توسط Dalai Lama)