5 عادت مضری که باید از زندگی روزانه تان حذف کنید
در اینجا 5 عادت نادرستی که شاید تصور کنید چندان هم غلط نیست، بیشتر معرفی شده است؛ عاداتی که به سرعت باید حذف یا اصلاح شوند.

این عادت های مخرب را از زندگی روزانه تان حذف کنید

اینکه زمانی که سن تان بالاتر می ‌رود چه احساسی دارید یا چه طور به نظر می ‌رسید، ممکن است بستگی به این داشته باشد که وقتی جوان‌ تر هستید چگونه زندگی می‌ کنید.
شما در سن بالاتر تا حد زیادی به تصمیمات شما در جوانی بستگی دارد. این به این معنی است که همین الان باید از عاداتی که ممکن است سلامت جسمانی شما را در آینده به خطر بیاندازد دست بکشید.

 

محرومیت از خواب

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد خواب خیلی کم پتانسیل ابتلا به زوال شناختی مرتبط با سن را دارد و فرد را مستعد ابتلا به آلزایمر در سال های بعد زندگی می کند. کمبود خواب یعنی خواب کمتر از شش تا 8 ساعت در شبانه روز با افزایش نشانه های پیری پوست نیز همراه است، ضمن این که خطر ابتلابه افسردگی، دیابت و چاقی را نیز افزایش می دهد. هر فرد بزرگسالی برای دور ماندن از این بیماری های مزمن نیاز به دریافت حداقل 7 تا 8 ساعت خواب در شبانه روز دارد.

 

خواب بیش از حد

در سال 2011 یک مطالعه روی عملکرد شناختی افراد 45 تا 69 ساله نشان داد کسانی که از 7 تا 8 ساعت در شبانه روز بیشتر می خوابند، نمرات پایین تری در آزمون های عملکرد شناختی دارند. افزایش زمان خواب به بیش از 9 تا 10 ساعت در شبانه روز نیز فرد را مستعد زوال شناختی می کند.

 

پرهیز از کرم های ضد آفتاب

تابش زیاد نور خورشید بر پوست بدن باعث ایجاد سرطان پوست می شود، ولی یک زخم پیش سرطانی به نام کراتوزیس خیلی جلوتر از بروز سرطان پوست، دیده می شود. استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب بسیاری از این زخم ها را قبل از سرطانی شدن از بین می برد. استفاده از کرم ضد آفتاب در فصل تابستان، تا 60 درصد از تاثیر نور خورشید کاهش می دهد. ضمن این که منجر به کاهش خطر ابتلا به لکه های قهوه ای و خاکسرتی بر روی پوست ناش از اشعه فرابنفش می شود.

 

رژیم ناگهانی

تحقیقات نشان داده ‌اند که این طور رژیم‌ ها می ‌توانند با کاهش سطح انرژی شما باعث شوند شما احساس کنید که مسن‌ تر هستید، تمرکزتان را برهم بزنند و شما را افسرده و زودرنج کنند. این رژیم ‌ها می ‌توانند چین و چروک و شل‌شدگی پوستی هم به وجود بیاورند، چون پوستی که دارد پیر می ‌شود و قابلیت ارتجاعی کمی دارد، زمان آن را ندارد که خودش را با کاهش وزن منطبق کند. اینکه در سن بالا حواستان به وزنتان باشد خوب است اما مراقب باشید که در هفته بیش از نیم تا یک کیلو کم نکنید.

 

استرس

هیچ چیزی به اندازه کاهش توانایی ذهنی نمی ‌تواند به شما احساس پیری بدهد. مطالعات مشخص کرده‌ که دوری و رهایی از استرس می‌ تواند در جلوگیری از اختلالات و آسیب‌ های مغزی و جوان نگه‌ داشتن ذهن شما مفید باشد. سعی کنید چیز‌هایی که باعث استرستان می‌شود را کشف و از آن‌ ها دوری کنید یا تاثیر آنها را با تکنیک‌ های مدیتیشن، ریلکسیشن و ورزش کاهش دهید.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : آوای سلامت