قدرت صدا و کلام تان را با این روشها بالا ببرید
تحقیقات نشان می‌دهد آدم‌هایی که با شما روبرو می‌شوند در عرض چند ثانیه بعد از شنیدن صدای‌تان، قضاوت می‌کنند که شما چقدر مورد اعتماد، مسلط و چیره دست هستید.در این مقاله به شما راه هایی برای این که قدرت تاثیرگذاری صدای تان را بیشتر کنید را به شما می گوییم.

توصیه‌های علمی برای اینکه قدرت صدا و کلام‌تان را بالا ببرید

بیشتر افراد وقتی می‌خواهند خودشان را برای سخنرانی‌ در برابر جمع آماده کنند، بیشتر روی چیزهایی که قرار است بگویند، چیزی که قرار است بپوشند و ابزارهایی که در سخنرانی کمک‌شان خواهد کرد و حتی زبان بدنی که قرار است اجرا کنند تمرکز می‌کنند. تنها چیزی که معمولا افراد به آن توجهی ندارند، صدای‌شان است.

تحقیقات نشان می‌دهد آدم‌هایی که با شما روبرو می‌شوند در عرض چند ثانیه بعد از شنیدن صدای‌تان، قضاوت می‌کنند که شما چقدر مورد اعتماد، مسلط و چیره دست هستید. بنابراین با این قضاوت‌هایی که فورا انجام می‌شوند، شما در سخنرانی خود وقت کافی برای آماده شدن نخواهید داشت.
 
شما چه سخنران عمومی در حال پیشرفت باشید که سعی دارید شهرت خود را بیشتر کنید و چه هدف‌تان، رهبری بانفوذتر شدن در کارتان باشد، رمز وادار کردن افراد به شنیدن شما و به خاطر سپردن چیزی که می‌گویید، تحت کنترل گرفتن و حرفه‌ای کردن صدای شماست.
 

بیشتر بدانید : استفاده از كلمات قدرتمند – 101 كلمه ی قدرتمند

صدای بیان‌ خودتان را بشناسید

وقتی احساساتی را که صحبت در جمع در شما  برانگیخته می‌کند شناختید، باید ببینید این احساسات چه تاثیری روی صدای‌تان می‌گذارند. برایان تریسی توصیه می‌کند هر وقت که امکانش هست صدای خودتان را ضبط کنید، افکارتان را به زبان بیاورید، با دوستان خود گفتگو کنید، در محل کارتان سخنرانی کنید و ... بنابراین شما می‌توانید صدای خودتان را بشنوید و ببینید چطور به نظر می‌رسد؛ خونسرد، شاد، مضطرب یا هر چیز دیگر. ممکن است متوجه شوید صدای شما وقتی که با خودتان حرف می‌زنید تُن آرامی دارد اما وقتی با دوستان‌تان حرف می‌زنید تُن صدای‌تان بالا می‌رود چون آنها سطح انرژی‌تان را بالا می‌برند، یا مثلا وقتی سخنرانی می‌کنید، تن صدای‌تان آرام و یکنواخت‌تان، ناگهان بالا می‌رود. وقتی نسبت به تاثیر هیجانات خود روی صدای‌تان آگاه شدید، می‌توانید روی قسمت‌هایی که نیاز به اصلاح و بهبود دارند کار کنید.
وقتی مارگارت تاچر متوجه شد صدای نرم و ملایم او باعث شده بود مردم او را به عنوان رهبر دست کم بگیرند، به صدای خودش گوش داد و با تمرین و تصحیح، صدایش را به جایی رساند که او را از فردی ملایم و خنثی به رهبری قدرتمند تبدیل کرد.

تنفس‌تان را کنترل کنید

حالا که می‌دانید چه چیزی را باید تصحیح کنید، سوال این است که چطور صدای‌تان را تغییر دهید؟ اولین قدم برای دست یافتن به صدایی محکم و رسا برای سخنرانی در جمع این است که تنفس‌تان را کنترل کنید و در این کار به تبحر برسید. اشتباهی که معمولا خانم‌ها مرتکب می‌شوند این است که تنفس‌شان به اندازه‌ی کافی عمیق نیست و به همین علت صدای‌‌شان ضعیف و زیر به گوش می‌رسد. تنفس‌تان باید عمیق و با سرعتی کنترل شده باشد. عادت کنید که همیشه و در هر شرایطی عمیق نفس بکشید تا وقتی زمان سخنرانی فرا رسید، عمیق نفس کشیدن برای‌تان الگو شده باشد و دغدغه‌ی چطور نفس کشیدن نداشته باشید و نکته‌ی مهم اینکه تنفس عمیق، در شرایط اضطراب برانگیز کمک زیادی به شما خواهد کرد.

هیدراته بمانید

یک راه ساده‌ی دیگر برای اینکه خیال‌تان راحت باشد که همیشه برای صحبت در برابر جمع آماده هستید این است که هرگز اجازه ندهید تارهای صوتی‌تان خشک شوند. مطالعات نشان داده میزان هیدراته بودن بدن‌تان، تاثیر مستقیمی روی تُن صدای‌تان دارد. نباید منتظر بمانید تا زمان سخنرانی فرا برسد و نوشیدن آب را شروع کنید. شما باید ساعت‌ها پیش از شروع سخنرانی‌تان به خوبی آب بنوشید تا گلوی‌تان هنگام سخنرانی خشک نشود.

نطق نکنید، مکالمه کنید

طبق توصیه‌ کارشناسان برای ارتباط برقرار کردن با حضار، باید جوری سخنرانی کنید که گویی در حال مکالمه با افراد مشخصی هستید. وقتی تمرین می‌کنید، در خلوت خودتان فقط روی چیزهایی که قرار است بگویید متمرکز نشوید، در عوض جلوی دوستان‌تان تمرین کنید، انگار که با آنها حرف می‌زنید. هر چند این رویکرد ممکن است در زمینه‌های حرفه‌ای خاص، مناسب نباشد اما راهی است بسیار عالی برای ارتباط برقرار کردن با حضار. هر چه بهتر بتوانید با حضار ارتباط برقرار کنید و این مهارت را تقویت کنید، حضار هم به شما انگیزه خواهند داد زیرا با این روش بسیار بی‌ریاتر و اصیل‌تر به نظر خواهید رسید تا اینکه رویکردتان این باشد که فقط سعی کنید با ارائه‌ی سخنرانی، آنها را تحت تاثیر قرار دهید.

بایستید و سخنرانی کنید

این فقط تنفس و تارهای صوتی شما نیستند که تاثیر فیزیکی روی صدای‌تان می‌گذارند. به توصیه‌ی کارشناسان وقتی در برابر جمع صحبت می‌کنید، باید بایستید یا اگر می‌نشینید کمرتان صاف باشد. این حالت باعث می‌‌شود صدای‌ شما قوی‌تر و صاف‌تر به گوش برسد و تنفس عمیق برای‌تان راحت‌تر شود. ضمنا یک امتیاز دیگر هم دارد؛ با اعتماد بنفس بیشتری به نظر خواهید رسید.

سرعت کلام‌تان را بهینه کنید

سرعت ایده آل کلام در سخنرانی در طیف 120 تا 160 کلمه در دقیقه قرار دارد. سخنرانی با سرعتی پایین‌تر از این محدوده می‌تواند باعث شود حضار شما را کُند و کسل کننده تلقی کنند و سخنرانی با سرعتی بالاتر از این محدوده هم باعث می‌شود حضار به شما توجه نکنند یا اذیت شوند زیرا نمی‌فهمند شما چه می‌گویید.

افرادی که عادت به تند حرف زدن دارند، به سختی می‌توانند سرعت سخنرانی‌شان را پایین بیاورند، مخصوصا اگر در جلوی جمع مضطرب با هیجان زده بشوند. در ادامه دو راه حل برای‌تان داریم تا بتوانید سرعت کلام‌تان را تنظیم کنید:

1 - تمرین ِ خواندن کنید. متنی را با صدای بلند بخوانید و سعی کنید هر کلمه را با دقت تلفظ کنید. این کار شما را مجبور می‌کند آهسته‌تر صحبت کنید و بدانید کجا باید مکث کنید.
 
2 - از اطرافیان‌تان کمک بگیرید. از آنها بخواهید هر بار که تند حرف می‌‌زنید متوقف‌تان کنند. اینکه میان حرف‌های‌تان شما را متوقف کنند، به اندازه‌ی کافی آزاردهنده است تا وادارتان کند خودتان را اصلاح کنید.

این استراتژی‌ها به شما کمک می‌کنند بفهمید و احساس کنید سرعت بهینه‌ی سخنرانی کردن چیست. اگر سرعت حرف زدن‌تان بیش از حد کم است، روی کاهش مکث‌های‌تان تمرکز کنید و سرعت خود را بالا ببرید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : banki.ir