7 باور غلط و رایج در مورد یادگیری زبان انگلیسی
 باورهای غلط درباره هر چیزی فراوان است. مشکل اما وقتی است که تصورات غلط به هر دلیلی رایج می شوند. در این مقاله، هشت باور نادرست و مشهور زبان آموزی را مرور می کنیم

باورهای غلطی که در مورد یادگیزی زبان انگلیسی داریم

آن جاست که ممکن است یک پندار نادرست اما متداول، جلوی پیشرفت فردی و اجتماعی را بگیرد و حتی تهدیدی برای آموزش و سلامت فرد یا جامعه باشد. زبان آموزی هم از این باورها بی نصیب نمانده است.

یادگیری زبان را باید از کودکی شروع کرد

این تصور وجود دارد که هر چه در سنین پایین تر، یادگیری زبان را شروع کنیم، موفق تر خواهیم بود اما آن چه مهم است زمانی است که صرف یادگیری زبان می کنیم. برخی مطالعات علمی نشان می دهد کودکان در ابتدای یادگیری زبان جدید، سرعت یادگیری شان از بزرگ سالان بیشتر است اما اگر مقدار اطلاعات ورودی مناسب به همراه تمرین کافی وجود داشته باشد و یادگیری زبان را همچون مهارتی در نظر بگیریم که پیوسته نیازمند ممارست است، در هر سن و سالی که هستیم می توانیم زبان جدیدی را بیاموزیم. افراد بسیاری هستند که یادگیری زبان را در بزرگ سالی آغاز کرده اند و اکنون به عنوان معلم زبان مشغول به کارند.

باور درست: در هر سن و سالی با آموزش مداوم می توانیم یادگیری یک زبان جدید را آغاز کنیم.

یادگیری دستور زبان، خیلی مهم است

قوانین دستور زبان برای تسهیل فراگیری زبان مفید است اما یادگیری مستقیم دستور زبان اصلا ضروری نیست. دستور زبان راهی است برای توصیف این که زبان چگونه کار می کند. به طور مثال، اگر فعل مضارع و قوانین مربوط به آن را ندانیم، دلیل نمی شود که نتوانیم به یک زبان دیگر سخن بگوییم. بسیاری از مدارس آموزش زبان انگلیسی در سراسر جهان، آموزش مستقیم دستور زبان را از دهه 70 میلادی به این سو متوقف کرده اند.

باور درست: بدون یادگیری مستقیم دستور زبان می شود زبانی دیگر را آموخت. دستور زبان به درک بهتر ما کمک می کند اما ضروری نیست.
 

معلم هایی بهترند که زبان مادری شان را تدریس می کنند

تدریس یک زبان، نیازمند تسلط به آن زبان و فراگیری مهارت های تدریس و شناخت ویژگی های آن زبان است. معلم موفق زبان لزوما کسی نیست که زبان مادری اش را تدریس کند. معلم زبان موفق کسی است که با به کارگیری روش ها و تکنیک های مناسب، فرایند یادگیری زبان را در زبان آموزان پرورش دهد. تجربه، تمرین و به روز بودن دانش و مهارت های فردی، از عواملی است که یک معلم زبان را نسبت به دیگری متفاوت می کند و این لزوما ربطی به زبان مادری معلم ندارد.

باور درست : فردی که زبان مادری اش را تدریس می کند، لزوما از کسی که زبان دوم یا چندمش را تدریس می کند معلم بهتری نیست.

زبان آموزی پدیده ای سریع است

وسوسه یادگیری سریع همیشه وجود دارد. سودجویان بسیاری نیز با تبلیغات واهی مثل یادگیری تضمینی یک زبان در چند ماه یا حتی چند هفته، به این باور غلط دامن زده اند. واقعیت این است که زبان آموزی یک مهارت است و مثل هر مهارت دیگری نیازمند وقت و تلاش کافی در طول سالیان متمادی و همچنین نیازمند روش است. هر قدر بیشتر تمرین کنیم و خودمان را در شرایط متفاوت قرار دهیم، مهارت زبان آموزی در ما تقویت می شود.

باور درست: زبان آموزی مهارتی زمان بر و چالش برانگیز است.
 

یادگیری زبان دوم در کودکان مانع پیشرفت زبان مادری است

زبان آموز می تواند یک یا چند زبان را بیاموزد بدون این که به زبان بومی اش لطمه وارد شود. این گونه نیست که در مغز، مقدار مشخصی فضا برای زبان آموزی وجود داشته باشد که ممکن است پر شود. در واقعیت زبان مادری به همراه زبان های دیگری که می آموزیم، جزئی از یک نظام به هم پیوسته می شوند.

باور درست: یادگیری زبان دوم مانعی برای پیشرفت زبان مادری نیست.
 

لهجه خیلی مهم است

آن چه در فهم یک زبان دیگر مهم است، تلفظ صحیح عبارات و جملات است نه این که آن ها را به چه لهجه ای ادا می کنیم. داشتن لهجه در زبان جدید هیچ اشکالی ندارد بلکه حتی ممکن است به عنوان بخشی از هویت گویشور، تنوع تازه ای به زبان مقصد ببخشد. آزمون های بین المللی زبان هم دستورالعملی برای ارزیابی لهجه ندارند.

باور درست: تلفظ مهم است نه لهجه.
 

فیلم دیدن برای یادگیری زبان کافی است

ویدئو فقط یکی از منابع موجود برای یادگیری زبان است. یک زبان را نمی توان فقط با دیدن فیلم آموخت. زبان آموز محتاج ابزارها و شرایط مختلفی است تا مهارت های متفاوت زبانی یعنی صحبت کردن، خواندن، نوشتن و شنیدن به زبان دیگر را تجربه کند، یاد بگیرد و تولید کند. منابع تصویری به ویژه ویدئوهای آموزشی یکی از ابزارهایی است که می تواند به تقویت مهارت های شنیداری و تلفظ زبان آموز یاری برساند اما به تنهایی نمی تواند همه نیاز های یک زبان آموز را برطرف کند.

باور درست : تنها با فیلم نگاه کردن نمی شود همه مهارت های زبانی را فرا گرفت.

زدودن باورهای غلط با آموزش همگانی میسر است. هر قدر درباره موضوعی بیشتر مطالعه کنیم، کمتر احتمال دارد در دام باورهای غلط بیفتیم. هم اکنون شاید زمان مناسبی است که به تجربه زبان آموزی مان بیندیشیم. اگر باور غلطی مانع بوده، برطرفش کنیم و یادگیری زبانی جدید را آغاز کنیم و خود را از فواید و لذت یادگیری یک زبان جدید محروم نکنیم.



اگر می خواهید بیشتر بدانید : چگونه با دیدن فیلم زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 7 تکنیک ساده برای یاد گرفتن آسان زبان انگلیسی


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع : faradeed.ir