فرقی نمی کند برنامه مالی شما چه باشد به هرحال با تعیین اهداف مشخص و شفاف مطمئنا در وقت، تلاش و منابع مالی تان صرفه جویی بیشتری خواهید داشت.
 
در این ماه آخر سال با انجام این 11 مورد با امید موفقیت مالی در سال جدید به استقبال آن بروید: 
1 - تهیه صورت وضعیت از دارایی ها :
 مطمئن شوید بودجه بندی که دارید در راستای اهداف مالی شما می باشد، این بخش مهمی از مدیریت دارایی های تان به حساب می آید. آغاز سال جدید زمان مغتنمی برای این کار خواهد بود و انجام آن تنها مدت کمی از وقت شما را خواهد گرفت.   

2 - 
حساب مخارج تان را داشته باشید :
 باید همیشه بدانید سرمایه تان چطور خرج می شود، هم با نرم افزارهای حسابداری هم با یک قلم و یک دفتر می توانید مخارجتان را ثبت کنید. مخارجتان را دسته بندی کنید ( مثلا هزینه لوازم، بیمه، تفریحات و لباس ) تا بتوانید راههای کاهش احتمالی را شناسایی کنید.  

3 - اهداف مالی بلند مدت و کوتاه مدت خود را مشخص کنید :
فرقی نمی کند برنامه مالی شما چه باشد به هرحال با تعیین اهداف مشخص و شفاف مطمئنا در وقت، تلاش و منابع مالی تان صرفه جویی بیشتری خواهید داشت. پس بهتر است این اهداف را یادداشت کرده و مشخص کنید برای رسیدن به این اهداف به چه میزان صرفه جویی ماهانه نیاز دارید. 

4 - خود را ملزم کنید تابع برنامه مالی تان باشید :
یک برنامه پس انداز منظم ایجاد کنید، حساب پس اندازی افتتاح کنید و مستقیما از طرف خودتان به آن حساب پول واریز کنید یا چک حواله کنید. پولی را که نمی بینید هرگز از دست نخواهید داد. 

5 - در صورت امکان قبوض و اقساط خود را با برنامه منظم خودکار پرداخت نمایید :
وقتی قبض های مختلف و اقساط روی هم انباشته می شوند پرداخت آنها برایتان سخت خواهد شد و احتمالا پرداخت آنها را به تعویق می اندازید و اعتبار مالی خود را خدشه دار خواهید کرد. 

6 - سعی کنید مقروض نباشید :
قرض و دیون خود را هر چه سریعتر ادا کنید و سعی کنید از آنهایی شروع کنید که عواقب بدتری برایتان دارند. 

7 - سعی کنید از حداکثر مزایای شغلی تان استفاده کنید :
با کمی تحقیق می توانید مزایای مربوط به شغلتان را مطلع شوید مانند وام های مختلف، تخفیف در خرید و غیره. برای بازنشستگی تان نیز برنامه ریزی داشته باشید و اگر راهی قانونی برای افزایش حقوق بازنشستگی، پاداش یا سنوات وجود دارید از آن غافل نشوید. 

8 - قراردادهای بیمه تان را بازبینی کنید :
 همه قراردادهای بیمه ای تان را مانند بیمه اتومبیل، حوادث، عمر، درمانی و غیره را به دقت بررسی کنید. آیا سقف تعهدات کافی هستند؟ افزایش هزینه های احتمالی را در نظر بگیرید. کمی تحقیق کنید ببینید شرکتهای دیگری هستند که با تعهدات مشابه هزینه کمتری از شما بگیرند یا خیر.  

9 - صورتحساب کلی از همه حسابهایتان تهیه کنید :
 با درخواست صورتحساب از بانکهایی که حساب دارید دارایی ها و بدهی هایتان را بررسی کنید. 

10 - وصتنامه تان را بروز کنید :
با این کار مطمئن می شوید که تمام اموال، دارایی ها و بدهی هایتان به صورت ساماندهی شده به افرادی که مد نظرتان است سپرده می شود. 

11 - برای مواقع اضطراری پس انداز داشته باشید :
با اینکار حداقل خیالتان راحت است که در مواقع اضطراری مانند بیماریهای سخت یا بیکاری مجبور به فروش اموال یا قرض گرفتن نخواهید بود. 


 تهیه و ترجمه : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
اختصاصی سیمرغ



مطالب پیشنهادی :
پیشنهادهایی عالی برای خرید با جیب خالی
چگونه از جیب برها در امان بمانیم؟
روش هایی کاربردی برای کم کردن مصرف بنزین
حساب پس انداز مخفی از همسرمان داشته باشیم یا نه؟