در این گزارش تلاش می کنیم 10 دلیل منطقی که پدربزرگ ها برای لزوم پس انداز کردن مطرح می کردند و هنوز هم کاربرد دارد مطرح کنیم.

این روزها برخی افراد با تاکید براینکه به فکر امروز باشید ، از داشته هایتان لذت ببرید، فردا را چه کسی دیده ،لذت بردن از زندگی و.... اهمیت پس انداز را انکار می کنند آنها معتقدند هرچه که دوست داشتید همان لحظه بخرید و می گویند دیگر قصه مورچه هایی که در تابستان به فکر زمستان هستندبه کار بچه های امروز نمی آید آنها در همه فصول سال می توانند از بهترین محصولات و میوه ها استفاده کنند!!

این تفکر که به شکل خزنده ای در جامعه های انسانی در حال رسوخ است مانع از آینده نگری و پیشرفت خانواده ها گردیده است.
 
اگرچه ریاضت کشی و اینکه به خودمان آزار برسانیم در هیچ دیدگاهی پسنیده نیست اما در این گزارش تلاش می کنیم 10 دلیل منطقی که پدربزرگ ها برای لزوم پس انداز کردن مطرح می کردند و هنوز هم کاربرد دارد مطرح  کنیم.
 
1 - حادثه خبرنمی کند
انسان از پوست ، گوشت ، استخوان ، خون و اندکی احساسات تشکیل شده و از قدیم به حق گفته اند که حادثه هیچ وقت خبر نمی کند.
با هزینه ای سرسام آور بخش بهداشت و در مان که این روز ها سر به فلک می کشد و بیمه هایی که به گفته بسیاری از صاحب نظران جنبه تزئینی دارند اگر پس انداز نداشته باشیم کلاهمان پس معرکه خواهد بود.
 
2 - مرگ
پدر بزرگ ها همیشه به فکر مرگ و هزینه های سرسام آور آن بوده اند و هستند. یک قبر دونبش در یک محله خوب بهشت زهرا این روزها می دانید چقدر هزینه دارد!!
اگر می خواهید خدای نکرده زبانم لال جنازه تان روی دست ورثه نماند باید پس انداز داشته باشید.
 
3 - آینده فرزندان
ازدواج نکرده اید، فرزند ندارید، چشم بر هم بزنید هزینه مدرسه غیر انتفاعی دانشگاه و... برسرتان خراب خواهد شد.
اگر به فکر پس انداز نبوده باشید فرزندانتان هیچ آینده ای نخواهند داشت. حقیقت این است که این روز ها اغلب جوانان به حمایت بزرگ تر ها نیاز دارند تا بتوانند سرپا بایستند. اگر امروز خودتان پشتیبانی ندارید لا اقل نگذارید فرزندانتان بی پشتیبان بمانند.
 
4 - بیکاری
درحال حاضر شغل و درآمد مناسب دارید،حقوقتان سرماه واریز می شود. خدارا شکر اما آینده چه؟ اگر خدای ناکرده فردا وضعیت شغلی تان به مشکل خورد چه خواهید کرد؟
شما باید مبلغی معادل سه تا چهار ماه حقوقتان را پس انداز داشته باشید تا درصورت لزوم بتوانید از آن استفاده کنید.
 
5 - روز مبادا
روز مبادا از آن روزهایی است که انشاالله پیش نمی آید ،اما هزینه حقوق یک وکیل خوب، اقامت در یک مکان موقت و یا هر هزینه غیر مترقبه ای نیازمند پول است پس همیشه باید برای روز هایی که مبادا هستند و امیدواریم هیچ وقت پیش نیایند پولی داشته باشیم.
 
6 - کمک به دیگران
همیشه این ما نیستیم که به پول احتیاج پیدا می کنیم شاید روزی عزیزی ، دوستی و یاهر کسی که به او اهمیت می دهیم با مشکل مالی مواجه شد آنوقت واجب است که پولی داشته باشیم تا بتوانیم به او کمک کند.
باور کنید لبخند رضایت و شادی عزیزانمان در شرایط سخت ارزش وصف ناپذیری خواهد داشت که ارزش پس انداز های ما را چند برابر می کند.
 
7 - نظم
ایجاد نظم و تعادل در زندگی یکی از واجب ترین امور برای دست یابی به اعتدال و آرامش است گاهی پس انداز کردن نظمی به خرج کردن و مسیر زندگی انسان می دهد که دقیق ترین و مدون ترین برنامه ریزی ها نمی توانند آن را ایجاد کنند.
 
8 - اعتماد به نفس
اگر جیب انسان خالی باشد در کاهش میزان اعتماد به نفس او هم تاثیر گذار است . زمانی که اندک پس اندازی داریم دلگرم هستیم و به این ترتیب قدرت ریسک پذیری و پیشرفت هایمان بیشتر خواهد شد.
 
9 - توانمند سازی خانواده
پس انداز دقیق و به موقع قدرت خرید و توانایی تمام خانواده را بالا می برد و باعث می شود تهیه و خرید چیز هایی که زمانی رویایی دست نیافتنی می نمود به راحتی هموار شوند.
 
10 - حس مشارکت و همراهی
وقتی همه باهم تصمیم می گیریم که پس انداز کنیم باعث می شود حس مشارکت و همدلی در تک تک اعضا ایجاد شود و مانند یک تفریح و یا سرگرمی دست جمعی که البته آسان هم نیست پشت به پشت هم، یکدیگر را تا رسیدن به اهدافمان یاری کنیم.
این امر صمیمیت اعضا را بالا می برد و نشاط را در خانواده بیشتر خواهد نمود.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : banki.ir



مطالب پیشنهادی :
یک برنامه خوب برای خرج کردن و پس انداز کردن
5 راهكار برای پس‌انداز کردن
روشهای پس انداز نمودن پول
چگونه پس انداز کنیم؟
اینگونه پس انداز کنید