پس انداز کردن پول در نوروز
علاوه بر نیازهای ضروری مانند غذا و لباس بچه‌ها خصوصا در این ایام نزدیک عید که خودش به اندازه کافی گران است، خرج‌های دیگری هم وجود دارد؛ خرید روزانه، خریدهای ضروری عید، خرج‌های دید و بازدیدها و بسیاری موارد دیگر که حتما خودتان بهتر می‌دانید.  در این مطلب راه‌های روبه‌روشدن با هزینه‌های ایام نوروزی‌ را با هم مرور می‌کنیم.

چطور در نوروز پول پس‌ انداز کنیم؟

بی‌شک خرج خانواده خصوصا در این دوره و زمانه بسیار سنگین است. این را حتی پیش از آنکه تشکیل خانواده بدهید هم شنیده بودید و حالا خودتان این شرایط را تجربه کرده و به این نتیجه رسیده‌اید که این مسئله کاملا درست است.

علاوه بر نیازهای ضروری مانند غذا و لباس بچه‌ها خصوصا در این ایام نزدیک عید که خودش به اندازه کافی گران است، خرج‌های دیگری هم وجود دارد؛ خرید روزانه، خریدهای ضروری عید، خرج‌های دید و بازدیدها و بسیاری موارد دیگر که حتما خودتان بهتر می‌دانید.  در این مطلب راه‌های روبه‌روشدن با هزینه‌های ایام نوروزی‌ را با هم مرور می‌کنیم.

 

قبل از خرید لیست تهیه کنید

پیش از شروع سال جدید برخی فروشگاه‌ها وعده‌های خوبی می‌دهند و حرف از حراج بزرگ می‌زنند، اما در اکثر موارد سر آخر شما مجبور می‌شوید هزینه زیادی کنید. هماهنگی با فرزندان و اعضای خانواده و تقسیم هزینه‌ها باعث می‌شود همگی بتوانید کمی پول پس‌انداز کنید، بی‌آنکه مجبور باشید تعداد زیادی لباس بخرید که بعد از چند ماه برای بچه‌ها کوچک خواهد شد.
می‌توانید لباس‌های موجود در کمد و لباس‌هایی که فرزندان‌تان نیاز دارند را چک کنید تا فقط کفش و لباس ضروری را بخرید. به‌علاوه اگر لباسی در کمد وجود دارد که هنوز نو است ببینید به اندازه کدام فرزندتان است تا دوباره خرید انجام ندهید. توجه کنید که برخی لباس‌های داخل کمدتان که فکر می‌کنید بزرگ هستند، قدیمی شده‌اند یا قابل استفاده نیستند، با اندکی تغییر در اندازه یا کمی خلاقیت، اندازه و زیبا می‌شوند. این‌طوری دیگر مجبور نیستید لباس‌هایی را که فرزندتان تا به حال یک بار هم نپوشیده دور بیندازید.

 

از تخفیف‌های آنلاین استفاده کنید

اگر تنها یک چیز باشد که بچه‌ها در آن خیلی خوب باشند، قطعا رشد کردن‌شان است. در یک لحظه، با پوشیدن یک جفت کفش جدید خیلی خوشحال خواهند شد و روز بعد ممکن است از این مسئله شکایت کنند که نوکِ کفش اذیت‌شان می‌کند. سعی کنید از کفش‌های برادر یا خواهر بزرگ‌تر که دیگر اندازه‌شان نیست، استفاده کنید.
ممکن است کفش‌ها خیلی گران باشند، اما می‌ارزد اگر بخواهید یک نوع خوب و بادوام آن را بخرید که پای فرزندتان در آن راحت است. به‌جای خرید کفش از مغازه‌ها، می‌توانید همان کفش‌ها را به‌صورت آنلاین یا در حراجی‌ها در اندازه مناسب و با قیمتی ارزان‌تر تهیه کنید.

 

گاهی وقت‌ها «نه » بگویید

توانایی بچه‌ها در نق زدن برای والدین‌شان به‌خاطر هر چیز کوچکی بی‌نظیر است، به‌خاطر در‌نظر گرفتن بودجه و سرمایه خانواده، شما و همسرتان باید سد ساختاری محکمی برای خود داشته باشید و در مقابل لجبازی فرزندتان بابت داشتن چیزهایی که واقعا غیرضروری‌اند، تسلیم نشوید.
سعی کنید محکم باشید و برای خرید آخرین مدل ماشین اسباب‌بازی یا جامدادی به‌راحتی سر خم نکنید. بچه‌های شما دوست دارند که وسایل بازی خود را به‌روز کنند، اما سعی کنید اگر چیزی دارند که قابل استفاده است، از اسراف و دور ریختن پول‌تان برای این موارد غیرضروری اجتناب کنید. اگر دوست دارند جامدادی جدیدی داشته باشند، سعی کنید خودتان در خانه با گزینه‌های جالب‌تر و ارزان‌تر آن را برای‌شان درست کنید.

 

تفریحات ارزان انتخاب کنید

این یک حقیقت است که بچه‌ها در زمینه علایق، سرگرمی‌ها و چیزهای مورد‌علاقه‌شان، شور و حال بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند و این مسئله هزینه‌بر است. هیچ‌کسی دوست ندارد فرزندانش را از سرگرمی و ورزش یا چیزهای مورد علاقه‌ای که در آن استعداد دارند، محروم کند، اما می‌توانید تجهیزات ورزشی و بازی را که خیلی گران است با تحقیق از اطرافیان‌تان که این وسایل را قبلا برای بچه‌های‌شان خریده‌اند، تهیه کنید تا نیازی به تعویض آنها نباشد.
به‌ علاوه می‌توانید وسایلی که گران هستند و البته ارتباطی با مسائل بهداشتی ندارند (‌مثلا خرید پلی‌استیشن) را با مراجعه به بعضی سایت‌ها که افراد وسایل‌شان را برای فروش گذاشته‌اند، تهیه کنید تا ارزان‌تر باشد. همیشه می‌توانید برای شروع کار از وسایل دسته دوم برای فرزندتان استفاده کنید تا زمانی که آنها به شما ثابت کنند که در سرگرمی موردنظرشان استعداد ویژه‌ای دارند و واقعا به آن علاقه‌مندند. سعی کنید از خرید کفش‌های ورزشی یا لباس مخصوص یک رشته ورزشی خودداری کنید. کفش و لباسی تهیه کنید که تقریبا در همه جا به کارتان بیاید.

 

مسافرت‌های لحظه آخری

بچه‌ها به سفر و تفریح نیاز دارند. اگر چمدان سفرتان را بسته و آمادگی لازم برای سفر را داشته باشید، می‌توانید از تورهای لحظه آخری که بسیار هم ارزان هستند، استفاده کنید. در این صورت می‌توانید یک سفر خوب و کم‌هزینه داشته باشید. به‌علاوه می‌توانید به‌جای آنکه به نقاط گردشگری پرهزینه بروید از طبیعت‌گردی که تقریبا بی‌خرج است بهره بگیرید.  

 

پول اضافه برای خوراکی ندهید

اگر می‌خواهید به تفریح و طبیعت‌گردی بروید، ناهار و تنقلات بسته‌بندی شده که در خانه تهیه می‌شود، نه‌تنها برای تمام اعضای خانواده یک گزینه سالم و متعادل به حساب می‌آید، بلکه به‌طور چشمگیری هزینه‌های شما را هم کاهش می‌دهند. البته هیچ لزومی ندارد که این ناهار همیشه شامل یک نوع ساندویچ باشد. دستورالعمل‌های غذایی متنوعی در این زمینه وجود دارد که می‌توانید آنها را درست کرده و در فریزر بگذارید.
یکی دیگر از روش‌های کم‌کردن هزینه، درست کردن ذرت بو داده در خانه در قالب گزینه‌ای سالم‌تر و ارزان‌تر نسبت به چیپس‌های سرخ شده است.  سعی کنید ناهار بسته‌بندی شده خود را شب قبل درست کنید تا مجبور نشوید در آخرین لحظه برای خرید خوراکی‌های به‌ درد نخور و گران پول اضافی بدهید.

 

گزینه‌ای بهتر برای رسیدن به مقصد

ما اغلب به‌طور خودکار به‌جای کمی پیاده‌روی، سوار ماشین می‌شویم، حتی زمانی که قرار است به فروشگاهی در چند کوچه بالاتر برویم یا تا خانه آشنایان برویم که نزدیک هستند.
دفعه بعدی که قرار شد به جایی بروید با خودتان فکر کنید ببینید آیا می‌توان این مسیر را با پای پیاده رفت یا خیر. اگر خانه اقوام‌تان نزدیک است، چرا به جای اتوبوس نشستن یا رانندگی، قدم نمی‌زنید؟ این کار نه تنها برای همه شما حرکتی سالم‌تر و بهتر است، بلکه دیگر ناچار به پرداخت پول بلیت اتوبوس یا بنزین برای ماشین‌تان نخواهید بود و می‌توانید آن را پس‌انداز کنید. به این فکر کنید که جمع شدن همین هزینه‌های به ظاهر کوچک باعث وارد آمدن فشار مالی به شما خواهد شد. از طرف دیگر مشکلی به نام جای پارک یا پول پارکینگ ندارید و با این کار به پاکی محیط‌زیست هم کمک می‌کنید.

 

استفاده مشترک از ماشین

در برخی موارد گزینه‌ای نداریم جز اینکه از ماشین‌مان استفاده کنیم، اما یکی از روش‌های بارز پس‌انداز پول این است که با سایر خانواده‌ها به‌طور مشترک از یک ماشین استفاده کنید. مثلا می‌توانید به‌طور مشترک و به نوبت بچه‌ها را به باشگاه ببرید. اگر نمی‌توانید تا ورزشگاه قدم بزنید، بهتر است از سایر خانواده‌هایی که در آن منطقه زندگی می‌کنند آمار بگیرید و ببینید آیا آنها مایلند که به‌طور مشترک با شما و نوبتی با ماشین بچه‌ها را به ورزشگاه ببرید یا نه.
این مسئله باعث کاهش هزینه سوخت ماشین‌تان خواهد شد و به‌علاوه در روزهایی که نوبت شما نیست که بچه‌ها را برسانید زمان آزاد بیشتری خواهید داشت که به کارهای دیگرتان برسید. به‌علاوه اگر شما و همسرتان ماشین شخصی جدا از هم دارید بهتر است در این ایام که باهم این طرف و آن طرف می‌روید از یکی از آنها استفاده کنید.

 

دخل و خرج‌تان را محاسبه کنید

وقتی بچه‌ها بزرگ می‌شوند متوجه خواهید شد که هزینه‌هایی که باید برای محتویات یخچال و گنجه‌های غذا و خوراکی پرداخت کنید، بیشتر می‌شود. پسرها خصوصا قابلیت زیادی در غذا خوردن بیرون از خانه دارند و در عین حال از هزینه‌های شام دادن و پذیرایی از دوستان‌شان در رستوران‌ها و مهمانی‌ها هم چیزی به شما نمی‌گویند. یکی از کارهای مفید این است که برنامه‌ای تدوین کرده و غذای مخصوص هر روز را در آن رسم کنید. با این کار می‌توانید هزینه‌های هر غذا را محاسبه کرده و بدانید دخل و خرج‌تان چقدر است.

 

چطور عیدی بدهید؟

برای عیدی دادن در این ایام لازم نیست که حتما اسکناس‌های بسیار با‌ارزش بدهید یا هدیه‌های گران‌قیمت تهیه کنید. به‌علاوه لازم نیست به هرکس که به منزل‌تان می‌آید عیدی بدهید، می‌توانید این کار را فقط درباره کودکان انجام دهید که از عیدی گرفتن شاد می‌شوند.
برای این کار می‌توانید از هدیه‌های کوچک اما زیبا که ارزان‌قیمت هستند، استفاده کنید یا خودتان خلاقیت به خرج دهید و هدیه‌ای درست کنید. همچنین به فرزندتان بیاموزید که عیدی‌های خود را پس‌انداز کند تا بتواند درمواقع ضروری از آنها استفاده کند. می‌توانید یک کیف تهیه کرده و عیدی‌ها را در آن پس‌انداز کنید در این صورت پس از پایان عید، فرزندتان با شمردن عیدی‌هایش خوشحال خواهد شد و انگیزه بیشتری برای پس‌انداز خواهد داشت. 

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع : مجله سیب سب