چگونه برای نوروز، ارزان قیمت سفر کنیم؟
اما واقعاً چرا فکر می‌کنیم سفر لوکس و گران است؟ قطعا سفرهای خیلی گران قیمت هم داریم اما هنوز هم با هزینه کمتر می‌شود سفر کرد و تعطیلات نوروز را خوش گذراند. اگر دوست دارید سفر ارزان را امتحان کنید این راهنما را بخوانید‎!

روشهایی برای سفر کردن ارزان

وقتی هزینه‌های زندگی زیاد می‌شود و اوضاع اقتصادی خوب نیست اولین چیزی که حذف می‌شود تفریح و گشت و گذار است. سفر رفتن هم معمولاً به فراموشی سپرده می‌شود و همه خانواده سعی می‌کنند با این مساله کنار بیایند که فعلاً خبری از سفر نیست! البته این تصمیم ناراحت کننده است آن هم در این روزهای آخر سال که خیلی‌ها در تدارک سفر رفتن و گرفتن بلیت و تور هستند. اما واقعاً چرا فکر می‌کنیم سفر لوکس و گران است؟ قطعا سفرهای خیلی گران قیمت هم داریم اما هنوز هم با هزینه کمتر می‌شود سفر کرد و تعطیلات نوروز را خوش گذراند. اگر دوست دارید سفر ارزان را امتحان کنید این راهنما را بخوانید‎!

چطور برنامه‌ریزی کنیم؟

به عنوان اولین راهکار کم کردن هزینه‌های سفر به شما توصیه می‌کنیم با دوستان و خانواده‌های دیگر سفر کنید

اگر فقط خودتان باشید همه هزینه‌ها را روی دوش شماست اما وقتی چند خانواده و چند نفر باشید هزینه‌ها تقسیم می‌شود. از رفت و آمد تا خورد و خوراک. ضمن اینکه بیشتر هم خوش می‌گذرد‏‎!‎
حالا باید سراغ بخش‌های دیگر برویم. وقتی از سفر ارزان حرف می‌زنیم یعنی باید برنامه ریزی خوبی برای همه بخش‌های سفر داشته باشیم تا بهترین روزها را با کمترین هزینه بگذرانیم. این برنامه ریزی از بلیت و وسیله سفر تا غذا و اقامت را شامل می‌شود‏‎. اگر بخواهیم از اول شروع کنیم باید برویم سراغ انتخاب مقصد سفر. اول اینکه سعی کنید محلی را انتخاب کنید که توریست کمتری در تعطیلات نوروز به آنجا می‌رود. مثلا شهرهای شمالی و اصفهان و شیراز پر از توریست و قطعا قیمت‌ها در این شهرها بالاتر است. پس سعی کنید محل‌هایی که کمتر شناخته شده هستند، پیدا کنید. مثلا یک یا چند روستای جالب. می‌توانید از دوستانی که اهل سفر هستند و سایت‌های اینترنتی اطلاعات خوبی بگیرید‎.‎

حالا باید به این فکر کنید که چطور به این سفر بروید یعنی انتخاب وسیله نقلیه

اگر چند نفر هستید وسیله نقلیه شخصی بهتر است اما برای سفر دو نفره می‌توانید اتوبوس یا قطار را هم انتخاب کنید. البته اگر می‌خواهید چند جا را ببینید و فکر می‌کنید باید مدام تاکسی یا آژانس بگیرید بهتر است با ماشین خودتان سفر کنید‎.اگر چند نفر هستید و در یک ماشین جا می‌شوید همگی با یک ماشین که ایمنی بیشتری دارد به سفر بروید و پول بنزین و دیگر مخارج پیش آمده برای ماشین را بین خودتان تقسیم کنید. با این روش پول بنزین و دیگر مخارج کمتر می‌شود. حتی اگر تعداد زیادی هستید یک ون کرایه کنید و با آن به سفر بروید. با این روش دیگر لازم نیست خستگی رانندگی را هم تحمل کنید‎.‎
قبل از سفر فهرستی از لوازمی که نیاز دارید تهیه کنید و همه آنها را همراه‌تان ببرید. اگر وسایل را در خانه دارید دیگر آنها را نخرید. خریدن وسایل در شهرهای دیگر ممکن است گران برایتان تمام شود. ضمن اینکه رفتن دنبال خرید لوازم مورد نیاز وقت تان را می‌گیرد. پس بهتر است از قبل فکر آنها باشید.
حتی باید حواستان به هوا هم باشد. سایت‌های هواشناسی هوای۱۰ یا حتی۲۰ روز آینده شهرها را اعلام می‌کنند. ممکن است شهر مورد نظرتان در وسط سفر گرم یا سرد یا بارانی و برفی شود و اگر لباس متناسب با این هوا را نداشته باشید مجبور می‌شوید خرید کنید. پس لباس‌های متناسب با هوا را از خانه ببرید‎.‎
محل اقامت شما بسیار مهم است. بخش زیادی از هزینه‌های سفر مربوط به این بخش است. لازم نیست حتما به هتل بروید. اگر به روستایی سفر می‌کنید باید بدانید بسیاری از اهالی با قیمتی بسیار کمتر از هتل خانه‌هایشان را در اختیارتان می‌گذارند. اقامت گاه‌های بوم گردی هم که مدتی است راه افتاده‌اند گزینه خوبی است.
هم با شیوه زندگی شهری که به آن سفر کرده‌اید آشنا می‌شوید و هم پول کمتری می‌پردازید‎ ‎ اگر در شهرها هستید یک گزینه خوب دارید؛ اقامتگاه‌های نوروزی آموزش و پرورش. این اقامتگاه‌ها معمولا در مدارس هستند و به شما یکی از کلاس‌ها را با قیمتی بسیار پایین می‌دهند. ماندن در این فضا تجربه جالبی است و می‌توانید با به یاد آوردن روزهای تحصیل، خاطره بازی کنید. سرویس بهداشتی در این فضاها مشترک است و برای حمام باید به گرمابه‌های شهر بروید.مسافرخانه‌های کوچک و تمیز را هم فراموش نکنید‎.

چادر زدن بی دردسر

چادر زدن یکی از اولین راه‌هایی است که همه برای کم کردن هزینه‌های سفر به ذهن شان می‌رسد. چادر زدن تجربه‌ای متفاوت است مخصوصا اگر به شهری با طبیعت خاص سفر می‌کنید. در کنار این تجربه جالب باید بدانید نباید بی گدار و بدون توجه به نکات ضروری این کار را انجام دهید‎.
اول اینکه حواستان به مقصد سفرتان باشد. اگر شهری سردسیر را انتخاب کرده‌اید یا می‌دانید مقصدتان در نوروز سرد است باید فکر چادر زدن را از سرتان بیرون کنید‎.‎
نکته بعد محل زدن چادر است. معمولا در شهرها چادرها در بوستان‌ها برپا می‌شوند. در بعضی شهرها چند بوستان برای این کار در نظر گرفته شده‌اند که حتما باید نشانی اش را بپرسید و در محل‌های دیگر چادر نزنید. در بعضی شهرها هم مکان‌هایی مثل سالن‌های ورزشی برای این کار در نظر گرفته شده که با این روش دیگر نگران سرما هم نیستید‎.
اما اگر در طبیعت می‌مانید باید بدانید چادر زدن کنار جاده، زمین‌های شیب دار و محل‌هایی که احتمال ریزش کوه وجود دارد کار خطرناکی است. برای انتخاب محل چادر باید زمینی انتخاب کنید که کاملا مسطح باشد و رطوبت، سنگ و بوته نداشته باشد. کنار رودخانه‌ها و ساحل هم نمانید چون در این فصل احتمال طغیان رودخانه یا طوفان وجود دارد که باعث ایجاد موج‌های بلند در دریا می‌شود. پوشش چادر قابل اشتعال است، از روشن‌کردن وسایل گرمایی و روشنایی در داخل چادر خودداری کنید. اگر کیسه خواب دارید حتما همراه تان ببرید چون ممکن است در چادر سردتان شود‏‎.
‎ماندن در چادر وسایل ضروری خاصی لازم دارد. مثلا چراغ قوه ی بزرگ باتری ـ شارژی، کلمن سالم و مناسب، پتوهای بیشتر و زیرانداز خوب‏‎.‎برای ماندن در چادر باید حواستان به حشرات هم باشد چون فضا برای رفت و آمدن آنها و گزیدن شما فراهم است.
مخصوصا بچه‌ها در این شرایط بسیار آسیب پذیرند. پس یادتان باشد بعد از هر بار ورود و خروج به چادر خود حتما زیپ توری آن را ببندید. پمادهای ضد گزیدگی هم همراه داشته باشید. هنگام خواب هیچ چیز حتی کفش نباید خارج از چادر باشد چون ممکن است جانوران را به سمت چادر بکشد‏‎.

غذا بخوریم اما ارزان

حالا به غذا خوردن می‌رسیم. این بخش هم هزینه زیادی دارد اما می‌توانید این هزینه را هم کم کنید. شاید به نظرتان نیاید اما مثلا هر بار چای خریدن از بیرون هزینه کمی ندارد. فلاسک و چای خشکی که در خانه دارید با خودتان ببرید. در مجموع بهتر است از وسایلی که در خانه دارید استفاده کنید. مثلا بیسکوییت، کشمش، آبنبات و شیرینی‎.‎
نکته مهمتر اینکه وسایل آشپزی را فراهم کنید. اجاق سفری و منقل، ذغال، الکل‌های آتش زا، قابلمه و ماهیتابه، برنج، گوشت و مرغ، حبوبات، سبزی و روغن همراه داشته باشید.
با این کار بسیار صرفه جویی می‌کنید و هزینه سفرتان پایین می‌آید.
البته می‌توانید یکی دو وعده در رستوران غذا بخورید تا از آشپزی خسته نشوید و غذاهای محلی را هم امتحان کنید‎.‎ضمن اینکه لازم نیست همه وعده‌ها پر و پیمان باشد.مثلا شام را حاضری بخورید یا حتی ناهار را با نیمرو و املت یا کنسروی که از خانه آورده یا در سفر خریده‌اید بگذرانید. اگر دسته جمعی سفر کنید با تقسیم این کارها دیگر به یک نفر هم فشار نمی‌آید و همه در کارها سهیم می‌شوند‏‎.‎


گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : روزنامه اطلاعات