این گزارش نتیجه ارزیابی دستمزد ماهانه 29 هزار نفر از جامعه متخصصان کشور در بهمن 92 بوده و هدف آن آگاهی کارفرمایان، مدیران و کارشناسان از میزان حقوق و دستمزدهای رایج در گروه های شغلی مختلف است.
بزرگترین سایت استخدامی ایران (IranTalent.com)، اولین گزارش سراسری حقوق و دستمزد کشور را منتشر کرد. در این گزارش میزان دریافتی ماهانه متخصصان و مدیران کشور در 23 گروه شغلی به تفکیک سابقه کار و رده سازمانی ارائه شده است. همچنین تأثیر نوع شرکت، تحصیلات و نوع دانشگاه بر دریافتی شاغلین ارزیابی شده است. طبق این آمار، بین حداقل و حداکثر دریافتی افراد در هر رده سازمانی تفاوت 200 درصدی قابل مشاهده است.

این گزارش نتیجه ارزیابی دستمزد ماهانه 29 هزار نفر از جامعه متخصصان کشور در بهمن 92 بوده و هدف آن آگاهی کارفرمایان، مدیران و کارشناسان از میزان حقوق و دستمزدهای رایج در گروه های شغلی مختلف است.

در سالهای اخیر، مدیران و همچنین متخصصان منابع انسانی، همواره عدم وجود مرجعی برای ارزیابی حقوق و مقایسه آن با دستمزدهای رایج کشور را از مشکلات ساختاری بازار کار ایران برشمرده اند. عدم شفافیت سطح دستمزدها برای کار فرمایان مشکلاتی همچون از دست دادن نیروهای توانمند و در نتیجه آن تحمیل هزینه های قابل توجه به سازمان، پرداخت خارج از عرف و یا در مواردی نارضایتی کارکنان را به همراه می آورد. از طرف دیگر برای کارکنان و کارجویان موجب از دست دادن موقعیت های شغلی، در برخی موارد تحمل شرایط کاری خارج از عرف و یا عدم تمرکز روی مسیر شغلی دلخواه می شود.

آقای قاسمی، یکی از مدیران منابع انسانی گروه مپنا در این باره می‌گوید: « در بسیاری از کشورهای دنیا وجود گزارش‌های حقوق و دستمزد بسیار رایج بوده و ملاک اصلی تعیین حقوق و مزایای کارکنان شرکت ها است. این نوع گزارشات همه ساله توسط شرکت های مشاوره مدیریت معتبر در سطح وسیعی چاپ و منتشر می شود. این گزارش ها بدون شک به کارفرمایان و متخصصان کمک می کند تا معیاری برای سنجش وضعیت فعلی پرداخت ها و مزایای خود به تفکیک مشاغل و سطوح سازمانی در قیاس با بازار کار داشته باشند. مدیران می توانند برای آینده شرکت و همچنین انگیزش، نگهداشت و توسعه ی کارکنان خود برنامه‌ریزی دقیق تری داشته باشند.»

خالص دریافتی در هر گروه شغلی، برای سه رده کارشناس، سرپرست و مدیر ارائه شده و در هر رده شغلی، میزان دریافتی افراد به تفکیک سابقه کار مشخص شده است. اطلاعات ارائه شده، متوسط دریافتی در جامعه و همچنین بازه رایج آن را نشان می دهد. به عنوان مثال در سال 92 یک مدیر مالی در تهران با سابقه کاری بین 7 تا 15 سال، ماهانه به طور متوسط 30 میلیون ریال دریافتی داشته که این مبلغ در موارد مختلف بین 15 میلیون ریال تا 53 میلیون ریال متغیر بوده است.


دریافتی ماهانه برخی از سمت ها بدون در نظر گرفتن سابقه کار، به عنوان نمونه آورده شده است.


نتایج نشان می‌دهد که دریافتی افراد برای یک سمت مشابه در شرکت‌های مختلف فرق می‌کند. به عنوان مثال کارشناسان، در شرکت‌های حسابداری و حمل و نقل کمترین دریافتی و در بانکها و شرکت های نفت و گاز بیشترین دریافتی را دارند.

در حاشیه این گزارش، متغیرهای اثرگذار بر سطح درآمد افراد نیز بررسی شده است. درحالی که سابقه کار و رده سازمانی دو پارامتر اصلی و تعیین کننده سطح حقوق در شرکت ها محسوب می شوند، آمارها نشان می دهد که عوامل دیگری نیز بر دریافتی افراد تأثیرگذارند. نوع شرکت، سطح تحصیلات و نوع دانشگاه از جمله مواردی هستند که به طور معمول تغییراتی بر دریافتی افراد ایجاد می کنند.


از دیگر نتایج به دست آمده، پایین بودن حقوق خانم‌ها نسبت به آقایان است. آمارها در تهران حاکی از آن است که خانم ها در سمت‌های مشابه با آقایان، به طور میانگین 23% حقوق کمتری دریافت می کنند. به گفته برخی مدیران از جمله دلایل این تفاوت مذاکره بیشتر آقایان در مورد سطح درآمدشان و یا در بعضی موارد ساعات حضور بیشترشان در محل کار است.

گزارش کامل ارزیابی حقوق و دستمزد ایران تلنت در سال 1392 روی این وب ‌سایت در دسترس است که با مراجعه به آن می‌توانید اطلاعات مربوط به میزان دریافتی در هر شغل را به تفکیک سابقه و رده سازمانی مشاهده کنید.



گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
www.seemorgh.com/lifestyle
منبع : irantalent.com



مطالب پیشنهادی :
نکات طلایی برای حفظ کارمندان
بهترین شغل ها برای والدین چیست؟
چگونه اتیکت کاری مان را حفظ کنیم؟
4 شغل خطرناک که درآمد بالایی دارند
چگونه در شغل های پر متقاضی استخدام شویم؟