چگونه با مدیرمان رابطه بهتری برقرار کنیم؟
اگر می خواهید رابطه بهتری با مدیرتان داشته باشید از روش ها کمک بگیرید.

معمولا ما به هر شکلی که شده کارمان را مدیریت می کنیم اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه مدیر خود را مدیریت کنید؟

منظور از «مدیریت کردن مدیر»، کلک زدن به او نیست بلکه توفیق یافتن در برآوردن انتظارات او است. پس سوال این است که چگونه نیازها و اتنتظارات مدیر خود را برآورده کنیم؟

پنج توصیه این متن به شما کمک می کند که ارتباط خود با مدیران را بهتر کنید.

 

1 - اهداف مدیرتان را بدانید

مطمئنا مدیر شما برای خودش اهدافی دارد و شما باید از این اهداف اطلاع داشته باشید. شما باید دقیقا بدانید که مدیر بالادستی مدیر شما چه مسئولیت هایی به او داده است. متاسفانه خیلی از ما وقت زیادی را صرف فکر کردن به اهداف و نیازهای خودمان می کنیم و غافل از این هستیم که مدیرمان برای موفقیت به چه چیزهایی نیاز دارد. برای اینکه مسئولیت ها و اهداف مدیرتان را بهتر درک کنید، می توانید این کارها را انجام دهید:

* از مدیرتان بپرسید چه اهدافی دارد و رییسش چه انتظاراتی از او دارد؟

* برای ارزیابی عملکرد او از چه شاخص هایی استفاده می شود؟

* شما در رساندن مدیرتان به اهدافش چه نقشی می توانید داشته باشید.

* همیشه در جریان اولویت بندی های مدیرتان باشید.

از مدیر خود انتظار نداشته باشید که تمام توجه اش به شما و کارهایتان باشد. شما استخدام شده اید تا مدیرتان مجبور نباشد خودش همه کارها را انجام دهد، بنابراین تمرکز شما باید روی مسائلی باشد که مدیرتان به تنهایی قادر به مدیریت کردن آنها نیست.

 

 

2 - سبک ارتباطی مدیر خود را بدانید

کلید ارتباطی موفق با مدیرتان این است که سبک ارتباطی او را بدانید و سپس خودتان را با آ« سبک هماهنگ کنید. مدیر شما ایمیل را ترجیح می دهد یا جلسات خصوصی؟ آیا معمولا خارج از ساعات اداری و از طریق تلفن امور را پیگیری می کند؟ آیا او از شما هم همین انتظار را دارد که خارج از ساعات اداری به او پاسخگو باشید؟

مدیریتان چقدر سریع به ایمیل های شما پاسخ می دهد؟ چه وقتی مایل است گزارش شما را دریافت کند؟ آیا مدیرتان از آن دسته مدیرانی است که مخی خواهد در گزارشی که به او تحویل می دهید، تمام جزییات را ذکر کنید یا فقط روی نکات مهم تمرکز کنید؟ آیا در جلساتی که با یکدیگر دارید، او ترجیح می دهد بیشتر صحبت کند یا گوش دهد؟ زبان بدن او چگونه است؟

 

 

3 - به زمان و برنامه مدیرتان احترام بگذارید

زمانی که افراد از نردبان سازمان بالا می روند، معمولا تعداد جلسات شان افزایش می یابد. بنابراین زمانی که مدیرتان جلسه ندارد، خیلی برایش با ارزش است. به محدودیت های زمانی مدیرتان احترام بگذارید. اگر در میانه یک جلسه، مدیر حرف شما را قطع می کند و می خواهد جلسه را زودتر تمام کند، او را درک کنید.

اگر امکان دسترسی به تقویم کاری مدیرتان وجود دارد، حتما از زمان جلسات مهم او اطلاع داشته باشید تا در آن روزها، تا جایی که امکان دارد، سراغ او نروید. یا برای مثال اگر مدیرتان صبح ها وقت زیادی را برای پاسخ دادن به تلفن ها صرف می کند، شما بیشتر بعدازظهرها موارد مورد نظرتان را با او مطرح کنید.

 

 

4 - سبک کاری مدیر خود را بدانید

مدیر شما چقدر به تقسیم وظایف معتقد است؟ چقدر می خواهد خودش مستقیما در جریان امور باشد؟ آیا مدیرتان به همکاری اهمیت می دهد یا از شما انتظار دارد خودتان کارها را به اتمام برسانید و در نهایت او را مطلع کنید؟ آیا مدیرتان یک مدیر میکرو است؟ (مدیری که جزییات برایش مهم است) اگر اینگونه است، سوالات او را پیش بینی کنید و از قبل پاسخ های مناسبی برای آنها آماده کنید. این کار باعث می شود مدیر به شما اعتماد کند و لازم نبیند که برای هر مسئله ای خودش مستقیما ورود پیدا کند.

 

 

5 - نقش خود را درک کنید

حقیقت ماجرا این است که هیچ سازمان یا مدیر بی نقصی وجود ندارد. مسئولیت شما خیلی ساده است. کاری را که برای آن حقوق می گیرید به بهترین شکل انجام دهید. بیشتر مدیران از به اشتراک گذاشتن ایده ها و بیان نظرات استقبال می کنند اما اگر مدیر شما از این دسته از مدیران نیست، خیلی لازم نیست به او فشار بیاورید.

کار شما این نیست که از تصمیمات مدیر خود انتقاد کنید. مدیریت ارشد سازمان به مدیر شما اعتماد کرده و او را در موقعیتی قرار داده که اختیار تصمیم گیری دارد، پس خیلی خودتان را درگیر تصمیمات او نکنید. ایراد گرفتن، آن هم پشت سر مدیر، تنها رابطه شما را لکه دار می کند.

 

 

گردآوری : گروه سبک طندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : ماهنامه بازاریاب بازاریار