متناسب با عرف بازار حقوق می گیرید؟
این گزارش نتیجه ارزیابی دستمزد ماهانه و هدف آن آگاهی کارفرمایان، مدیران و کارشناسان از میران حقوق و دستمزدهای رایج در گروه های مختلف است.

آیا حقوق شما متناسب با عرف بازار است؟

بزرگترین سایت استخدامی ایران (IranTalent.com)، دومین گزارش سراسری حقوق و دستمزد کشور را برای دومین سال پیاپی منتشر کرد. در این گزارش، میزان دستمزدهای رایج کشور در 22 گروه شغلی به تفکیک رده سازمانی و سابقه کار ارائه شده است. در این ارزیابی علاوه بر اعلام میزان دریافتی کارشناسان، متخصصان و مدیران کشور، عوامل اثرگذار بر داشتن دریافتی بالاتر و همچنین برخی نگرانی ها و معضلات شاغلین مورد بررسی قرار گرفت که از این میان می توان به وضعیت مسکن شاغلین اشاره کرد.

این گزارش نتیجه ارزیابی دستمزد ماهانه بیش از 36 هزار نفر از جامعه متخصصان و مدیران کشور در اسفند ماه 93 است و هدف آن آگاهی کارفرمایان، مدیران و کارشناسان از میزان حقوق و دستمزدهای رایج در گروه های شغلی مختلف اعلام شده است.

در گزارش حقوق و دستمزد ایران تلنت، خالص دریافتی در هر گروه شغلی برای سه رده کارشناسی، سرپرستی و مدیریتی ارائه شده و در هر رده شغلی، میزان دریافتی افراد به تفکیک سابقه کار مشخص شده است. اطلاعات ارائه شده در این بخش، متوسط دریافتی در جامعه و همچنین بازه رایج آن را نشان می دهد. به عنوان مثال در اسفند ماه 93 یک مدیر مالی در تهران با سابقه کاری بین 7 تا 15 سال، به طور متوسط ماهانه 35 میلیون ریال دریافتی داشته که این مبلغ در موارد مختلف بین 15 میلیون تا 90 میلیون ریال متغیر بوده است.

دریافتی ماهانه برخی سمت ها بدون در نظر گرفتن سابقه کار، به عنوان نمونه آورده شده است:

طبق آمار به دست آمده از این ارزیابی شرکت ها و سازمان ها بر اساس نوع فعالیت و تعداد پرسنل، در سمت های مشابه پرداخت های متفاوتی دارند که البته این تفاوت در سمت های مدیریتی بیشتر مشاهده می شود. نتایج حاکی از آن است که دریافتی متخصصان در شرکت های فعال در زمینه کالاهای مصرفی (FMCG)، شرکت های سرمایه گذاری، نفت و گاز، مخابراتی و بانک ها در سمت های مشابه بالاتر از عرف بازار است و این در حالی است که شرکت های حسابداری، تولیدی و کامپیوتری کمتر از میزان رایج بازار پرداخت می کنند.

طبق نتایج به دست آمده، یکی از بزرگترین دغدغه های شاغلین در سال 93 وضعیت حقوق و دستمزد آنها بوده که شامل مواردی چون پایین بودن سطح حقوق، عدم افزایش دریافتی متناسب با افزایش هزینه ها و همچنین تأخیر در پرداخت ها عنوان شده است. البته آمار و ارقام هم، چنین مواردی را تایید می کنند؛ به طوری که علی رغم تورم 35 درصدی اعلام شده در پایان سال 92، افزایش دریافتی شاغلین در سال 93 به طور متوسط 25 درصد محاسبه شده که طبیعتاً در خیلی موارد جوابگوی هزینه های زندگی نبوده است. لازم به ذکر است که در سال 94 افزایش حقوق اعلام شده توسط مسئولان، با در نظر گرفتن تورم سال گذشته و هم راستا با آن محاسبه شده است.

با توجه به اینکه وضعیت مسکن شاغلین نقش مهمی در هزینه های آنها دارد، در ارزیابی امسال این امر مورد بررسی قرار گرفته است و طبق آمار بیش از یک سوم شاغلین کشور ماهانه اجاره می دهند و به طور متوسط 35 درصد از دریافتی ماهانه خود را بابت اجاره پرداخت می کنند. لازم به ذکر است که این آمار بین خانم ها و آقایان و در رده های شغلی مختلف متفاوت است که جزئیات بیشتر آن در گزارش کامل حقوق و دستمزد آورده شده است.
در نتیجه معضلاتی که شاغلین با آن مواجه هستند جمعیت زیادی از آنان درصدد تغییر وضعیت فعلی خود هستند، به طوری که 37 درصد در جستجوی کاری بهتر در شرکت دیگر و 24 درصد در تلاش برای ارتقا یا تغییر وضعیت کاری خود در شرکت فعلی هستند. برنامه شاغلین در سال جدید با توجه به گروه سنی و سابقه کاری آن¬ها در شرکت فعلی متفاوت مشاهده شده است.

در این ارزیابی تأثیر شاخص هایی چون سطح تحصیلات، نوع دانشگاه، جنسیت، سابقه کار، گروه شغلی، رده سازمانی، فعالیت و سایز شرکت استخدام کننده در میزان دریافتی افراد مورد بررسی قرار گرفته و در میان همه این عوامل، ارتقا در رده شغلی بیشترین تأثیر را در رشد میزان دریافتی افراد نشان می دهد. طبق آمار، میانگین دریافتی افراد با سوابق کاری برابر در رده مدیریتی به طور متوسط دو برابر رده کارشناسی در همان واحد است.

گفتنی است گزارش کامل حقوق و دستمزد سال 1393 روی وب سایت www.IranTalent.com در دسترس است که با مراجعه به آن می توانید اطلاعات مربوط به میزان دریافتی در هر گروه شغلی را به تفکیک سابقه کاری و رده سازمانی مشاهده کنید.
ایران تلنت (IranTalent.com) اولین و بزرگترین وب سایت استخدامی ایران است که بیش از نیم میلیون نفر از جامعه متخصصان و مدیران ایرانی به عضویت آن در آمده اند و بالغ بر 2000 شرکت معتبر داخلی و خارجی استخدام های خود را از طریق آن انجام می دهند.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع: ایران تلنت، گروه تحقیق و پژوهش