متخصصان، کارشناسان و مدیران ایرانی، ماهانه چقدر حقوق دریافت می‌کنند؟
جدیدترین گزارش سالانه حقوق و دستمزد که منتشر شده است، حاوی اطلاعات جذابی برای متخصصان ایرانی و خارجی است. مطالعه این گزارش را از دست ندهید!

تحلیلی از جنس پسا برجام بر جدیدترین " گزارش سالانه حقوق و دستمزد" منتشر شده توسط ایران تلنت در سال 1395

چقدر حقوق به متخصصان و مدیران کلیدی خود پرداخت کنیم تا پیشنهاد وسوسه انگیز همکاری با شرکتهای خارجی تازه وارد به بازار ایران را رد کنند؟! در پسابرجام نگران از دست دادن کدام یک از مدیران و متخصصان خود باشیم؟! شرکت های رقیب به متخصصان خود چقدر حقوق پرداخت می کنند؟ جدیدترین گزارش سالانه حقوق و دستمزد که توسط ایران تلنت منتشر شده است، حاوی اطلاعات جذابی برای متخصصان ایرانی و خارجی است. مطالعه این گزارش را از دست ندهید!
به روال سال‌های اخیر و با توجه به استقبال گسترده شركت‌ها و مدیران ایرانی، برای سومین سال پیاپی گزارش حقوق و دستمزد ایران تلنت منتشر شد. این گزارش که حاصل تحلیل اطلاعات بیش از 36 هزار متخصص و مدیر ایرانی است و از بسیاری جهات به تنها مرجع شناخت بازار کار و  تصمیم گیری برای مدیران و شرکت‌های ایرانی تبدیل شده است، میزان حقوق دریافتی متخصصان كشور را در ٢٢ گروه شغلی و با جزئیات مفید ارائه می‌دهد.

در سومین گزارش حقوق و دستمزد ایران تلنت، موارد بسیاری درباره بازار کار اعلام شده است؛ از جمله نکات جالب، اختلاف زیاد پرداختی‌ها برای پست‌های مشابه در شركت‌های مختلف است. اینكه این اختلاف تحت تأثیر چه عواملی است و آیا ناشی از سطح توانمندی و مهارت افراد است و یا قدرت پرداخت شركت‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند، خود جای بحث مفصل دارد؛ اما آنچه بی شك همواره چالش شركت‌ها بوده، تعیین سطح حقوق و دستمزد سازمان به گونه‌ای است كه باعث نگهداشت نیروهای حرفه‌ای مجموعه شود. تحقیقات نشان می‌دهد که سازمان‌ها به‌طور معمول و دوره‌ای، حقوق پرداختی شركت‌های مشابه و یا رقیب را در بازار كار و صنعت خود بررسی می‌كنند و با در نظر گرفتن توان پرداخت خود، سطح حقوق و دستمزد برای پست‌های مختلف را در سازمان تعیین می‌كنند.

 

میزان حقوق دریافتی در سال 94 در تهران

میزان حقوق دریافتی در سال 94 در تهران

 

از جمله دیگر یافته های این گزارش، عوامل پیدا و پنهانی است که روی دریافتی افراد اثرگذار است. از جمله می توان گفت که دریافتی فارغ‌ التحصیلان دانشگاه‌های دولتی به طور متوسط 16 درصد بالاتر از فارغ‌ التحصیلان دانشگاه‌های آزاد است و یا دریافتی افراد دارای مدرک فوق لیسانس نسبت به لیسانس به طور متوسط 15 درصد بالاتر است. یکی دیگر از موارد مورد بحث در بازار کار جنیست است که با توجه به آمار ایران تلنت به طور متوسط دریافتی خانم‌ها در سمت‌های مشابه، 23 درصد کمتر از دریافتی آقایان است. در این میان آمار نشان می دهد که افراد مسلط به زبان انگلیسی به طور متوسط 16 درصد دریافتی بیشتری دارند.

 

شروع فعالیت شرکت‌های خارجی در ایران، تهدید یا فرصت؟

در همین راستا موضوع قابل تأمل برای شركت‌ها و كارفرمایان ایرانی، ورود و شروع فعالیت شركت‌های خارجی به بازار ایران است كه با برداشته شدن تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن برجام به زودی اتفاق خواهد افتاد. بدون شك برطرف شدن موانع تحریم از مسیر پیشرفت کشور، باعث رونق اقتصادی و شكوفایی كسب و كار و افزایش آمار اشتغال خواهد شد؛ اما از طرف دیگر حقوق 1/5 میلیون تومانی یك كارشناس تحصیل كرده در یكی از رشته‌های مهندسی، معادل 350 دلار خواهد بود و حقوق ٤ میلیون تومانی كه جزو حقوق‌‌های خوب بازار كار محسوب می شود، معادل كمی بیشتر از 1000 دلار! این اعداد و ارقام برای بسیاری از شركت‌های بین‌المللی پایین محسوب می‌شوند، لذا قدرت مانور زیادی روی حقوق‌های پیشنهادی خود به متخصصان ایرانی خواهند داشت. این امر منتهی به جذب راحت‌تر نیروهای توانمند بازار كار ایران می‌شود. این موضوع یكی از دغدغه‌های مدیران و كارفرمایان را شكل می‌دهد و از طرفی آنان را ترغیب می‌كند كه در صدد برنامه‌ریزی و تدوین سیاست‌های خاص و خلاقانه برای شناسایی و نگهداشت نیروهای ارزشمند سازمان باشند.

 

irantalent02.JPG

 

این تهدید از زاویه دیگر، فرصتی فوق‌العاده را برای شرکت های ایرانی در جهت همکاری با شرکت های خارجی فراهم می کند. به عبارت دیگر همان‌طور که تولید بسیاری از برندهای غربی و آمریکایی امروزه در چین صورت می‌گیرد و یا خدمات بسیاری از شرکت‌های برتر دنیا از کانال شرکت‌هایی در هند مدیریت و اجرا می‌شود، ایران نیز کاندید خوبی برای این امر محسوب خواهد شد و شرکت های خارجی به این سمت روی می آورند که تولید محصول و یا ارائه خدمات خود را از طریق شرکت های مرتبط در ایران انجام دهند. در این حالت نه تنها شرکت های داخلی بابت از دست دادن نیروی متخصص خود نگرانی نخواهند داشت بلکه می‌توانند با وصل شدن به بازارهای جهانی و شرکت های بین المللی، رونق چشم¬گیری به کسب و کار خود ببخشند.
لازم به ذکر است برخی از مدیران بر این باورند که نکته کلیدی این همکاری دو جانبه و وصل شدن به بازارهای بین‌االمللی، کیفیت، شفافیت و ساختار است. بدون شک رشد کیفیت در تولید و یا ارائه خدمات طبق استانداردهای بین‌المللی، شفافیت در تعاملات و مراودات مالی و بازرگانی و ساختار در فرآیندها و فعالیت-های شرکت کلید تعامل مؤثر با  بازارهای جهانی و شرکت‌های بین‌المللی خواهد بود. 

گفتنی است گزارش کامل حقوق و دستمزد سال 1394 در وبسایت ایران‌تلنت به آدرس www.IranTalent.com در دسترس و قابل دانلود است. در این گزارش، حقوق و دستمزد خالص دریافتی در هر گروه شغلی برای سه رده کارشناسی، سرپرستی و مدیریتی ذکر شده و در هر رده شغلی، میزان دریافتی افراد به تفکیک سابقه کار مشخص شده است.

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
Seemorgh.com/lifestyle
منبع : irantalent.com