راه های کنترل خشم در محل کار
مشکلات و مسائل بسیاری در محل کار وجود دارد که می تواند ما را خشمگین کند یا احساسات منفی برای مان به همراه داشته باشد. در ادامه به راهکارهایی برای کنترل احساسات منفی در محیط کار اشاره می کنیم.

روشهای کنترل خشم و عصبانیت در محل کار

احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که روزهایی در محل کار به هر دلیلی بدقلق شده اید، بداخلاقی یا با همکاران خود بگو مگو کرده اید، با ارباب رجوع یا مشتری برخوردی نامناسب داشته یا جر و بحث کرده اید، خشم و نارضایتی خود را با صراحت بروز داده اید و در نهایت این که نتوانسته اید احساسات خود را کنترل کنید. مشکلات و مسائل بسیاری در محل کار وجود دارد که می تواند ما را خشمگین کند یا احساسات منفی برای مان به همراه داشته باشد. تجارب کاری هر فرد شاغلی احتمالا موید این نکته است که بروز دادن احساسات منفی به خصوص عصبانیت در محل کار، همیشه باعث بهبود شرایط موجود نمی شود. در ادامه به راهکارهایی برای کنترل احساسات منفی در محیط کار اشاره می کنیم.

موقعیت منفی را ترک کنید

ماندن در موقعیت ناخوشایندی که همراه با هیجانات منفی برای شماست، ناراحتی شما را دوچندان خواهد کرد. بهتر است در شرایطی که موضوعی شما را آزرده کرده و احتمال می دهید که واکنش شدیدتری نشان دهید، از میز یا پیشخوان خود فاصله گرفته و محل را ترک کنید. فاصله گرفتن فیزیکی از موقعیت، فاصله روانی از آن را به همراه خواهد داشت.

 

قانون 10 ثانیه را به یاد بیاورید

در موقعیت هایی که ارباب رجوع، مشتری، همکار، مافوق یا هر مسئله دیگری سخت شما را خشمگین کرده است، تلاش کنید در ذهن خود از یک تا ده بشمرید. این سکوت چند ثانیه ای قدری خشم و عصبانیت شما را کاهش می دهد و کمک می کند پاسخ مناسب تر و منطقی تری به موقعیت پیش آمده بدهید. از سویی، این وقفه کوتاه به شما کمک خواهد کرد از واکنش نامطلوبی که پشیمانی برایتان به همراه آورد، بپرهیزید و در نهایت مهم ترین سودمندی تاخیر در پاسخ‌دهی در موقعیت عصبانیت، این است که طرف مقابل در شرایط آرام تری به شما گوش داده و دلایل شما را خواهد شنید؛ این امر شانس شما را برای اثبات درستی حرف یا کارتان افزایش خواهد داد.

 

شنونده مناسبی برای چنین موقعیت هایی داشته باشید

هر فرد شاغلی بهتر است در داخل مجموعه کاری یا خارج از آن، افراد معتمدی را داشته باشد که در موقعیت های سخت شغلی و هنگام تجربه احساسات منفی بتواند با آن ها صحبت کند بدون این که ترس از افشای حرف هایش  یا انتقاد شدید داشته باشد. این امر به تخلیه هیجانی و آرام شدن فرد کمک شایانی خواهد کرد. همکاران قابل اطمینان یا دوستان صمیمی می توانند افراد معتمد و مطمئنی برای شنیدن احساسات ناخوشایندی باشند که درون خود نگه داشته اید. بهتر است بازگویی چنین مسائلی در خارج از مجموعه کاری باشد.

 

مسئولیت عصبانیت را بپذیرید

اگر به هر دلیلی در محیط کار خود خشمگین شده اید، به فردی بی احترامی کرده اید، طغیان کرده و جلسه کاری را ترک یا توهین کرده اید، مسئولیت عصبی شدن خود را بپذیرید و از عذرخواهی کردن نهراسید.

 

محرک های خشم تان را بشناسید

برای این که یاد بگیرید چگونه بر عصبانیت خود فائق آیید، ابتدا لازم است تجارب گذشته را مرور کنید و ببینید در چه موقعیت های کاری خشمگین شده و واکنش نشان داده اید. این کار سبب می شود موقعیت های نامطلوبی را که ممکن است در آینده به تکرار عصبانیت شما منجر شود، بیشتر بشناسید و تمرین کنید که با آن ها چگونه کنار بیایید.

 

شناخت مناسبی از همکاران خود پیدا کنید

در یک مجموعه کاری با طیفی از همکاران مواجه هستیم که خصوصیات و منش متفاوتی دارند. شناخت شخصیت همکاران در طول زمان سبب می شود آگاه شویم هر کدام از رفتارهای همکاران چه پیامی دارد و هر کدام از رفتارهای ما به چه واکنشی از سوی همکارانمان منجر خواهد شد؛ برای مثال یک حرف ممکن است از سوی همکاری مزاح تلقی شود و برای همکار دیگر جنبه انتقادی داشته باشد.

 

در پایان روز کاری تنش های خود را دور بریزید

هر روز کاری می تواند همراه با فشارهای شغلی، هیجان های منفی و تنش های متفاوتی باشد. تلاش کنید در انتهای یک روز کاری با روش های مناسب و منحصر به خودتان از تنیدگی های آن روز فاصله بگیرید. ورزش کردن روزانه پس از ساعات کاری، تفریح های دوستانه  و هر کاری که برای شما لذت بخش است، قدری از فشارهای شما خواهد کاست.

 

فرزانه شهریار دوست؛ روان‌شناس بالینی، دانش‌ آموخته دانشگاه علامه طباطبایی

 

 

گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع :  khorasannews.com