اصول شراکت پولی با دوست یا اعضای فامیل بدون چالش
از قدیم به همه ما گفته اند با دوست و آشنا بهتر است شراکت مالی و اقتصادی نداشته باشید. یکی از این دلایل این گفته ها مشکلاتی است که در شراکت پولی با آشنا ممکن است پیش بیاید. ما در این مقاله پیشنهاداتی برای جلوگیری از این مشکلات برای شما داریم.

چگونه با فامیل و دوست شراکت پولی داشته باشیم؟

معمولا برای همه ما موقعیت هایی فراهم می شود تا با یکی از اعضای فامیل یا دوستان نزدیک مان، دست به شراکت اقتصادی بزنیم. گاهی تصمیم می گیریم با همکاری یکدیگر مغازه ای را باز کنیم، گاهی یک زمین بخریم و گاهی هم در ساختن یک خانه با هم شریک شویم. واکنش های دیگران به این همکاری، معمولا به یکی از این دو دسته تقسیم می شود : 1 - عده ای می گویند: «با دوست و آشنا شریک نشو»، «بهترین انتخاب ها برای همکاری، هفت پشت غریبه هستند» و «شراکت و همکاری، دوستی یا ارتباط فامیلی تان را نابود خواهد کرد» . 2 - البته این سکه، روی دیگری هم دارد و عده ای می گویند: «تا آشنا هست، آدم سراغ غریبه نمی رود»، «فامیل گوشت آدم را بخورد، استخوانش را دور نخواهد ریخت» و.... بنابراین زمانی که از دوستی نزدیک یا فامیل پیشنهاد همکاری دارید، ممکن است هریک از جملات بالا را به شکل یک هشدار یا پیشنهاد از اطرافیان خود بشنوید اما کار درست چیست؟

اصول رابطه کاری بدون چالش

در واقع هیچ نسخه واحدی نیست که بتوان برای همه پیچید که ما هم بخواهیم آن را تجویز کنیم تا برای همه افراد و در همه موقعیت ها کاربرد داشته باشد. آن چه اهمیت دارد این است که اگر با دوست یا فامیل، شریک و همکار هستیم، معایب و مخاطرات کار را بدانیم تا خود را برای آن آماده کنیم. اگر بخواهیم روراست باشیم، در شرایط فعلی بازارکار، بسیار احتمال دارد ما یک پیشنهاد کاری یا شراکت را بدون در نظر گرفتن غریبه یا آشنا بودن همکاران بپذیریم البته اگر شرایط دیگر کار برایمان مناسب باشد! نکته ای که باید بدانیم تا بعداً غافل گیر نشویم این است که داشتن یک رابطه دوستانه و خوب با یک فرد، تضمین کننده رابطه کاری بدون چالش نخواهد بود. اما چطور می توان هم یک رابطه کاری خوب شکل داد و هم دوستی را خراب نکرد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال، با ما همراه باشید.

به نقاط ضعف یکدیگر احترام بگذارید

در شراکت با دوست و فامیل، به احتمال زیاد نسبت به زمانی که با فردی غریبه همکار یا شریک شوید که هیچ شناختی از خلق و خوی هم ندارید، یک قدم جلوتر هستید. شناخت در چارچوب غیر کاری، منجر به درک بهتر یکدیگر در محیط کاری خواهد شد. هر فردی نقاط ضعفی دارد که باید بیاموزد آن ها را مدیریت کند. این که به دیگران برچسب نزنیم و آن ها را با نقاط ضعف شان بپذیریم یک قدم در مسیر تعالی است که به طور قطع منجر به بهبود روابط کاری و دوستانه ما خواهد شد. همچنین اگر از آن دسته افرادی هستید که نمی توانند کسی را توانمندتر از خود یا در موقعیت بالاتر از خود ببینند، منتظر باشید مشکلات کاری و دوستانه روز به روز برایتان بزرگ تر شوند.

تعارف ها را کنار بگذارید

ضرب المثل «جنگ اول به از صلح آخر است» این جا کاربرد دارد؛ درباره قوانین، مسئولیت ها، انتظارات و بایدها و نبایدهای محیط کار و به خصوص شرایط مالی به طور واضح با هم مذاکره کنید. اگر به دلیل ملاحظات دوستانه یا نگرانی از چشم در چشم شدن در آینده (که البته میان دوست و فامیل اجتناب ناپذیر است) از مستقیم صحبت کردن درباره یک مسئله سر باز بزنید، آن موضوع در یک بزنگاه برای رابطه یا برای کار شما مشکل آفرین خواهد شد.

مرزهای کار و دوستی را مشخص کنید

اگر شغل تان را دوست داشته باشید، احترام متقابل شما به هم و به جایگاه شغلی یکدیگر، به حل بسیاری از تعارضات کمک خواهد کرد. صادقانه این است وقتی پای حساب و کتاب مالی و پول مطرح است، دور از انتظار نیست که رفتار ها و طرز برخورد افراد با آن چه در رابطه دوستانه داشته اند، تفاوت کند. به طور قطع مشخص بودن مرزهای دوستی و کار در حل و فصل این تعارضات کمک کننده خواهد بود.

برای دوستی تان وقت بگذارید

در محیط کار با هم مانند دیگر همکاران رفتار کنید. از پچ پچ کردن و رفتار صمیمانه باهم بپرهیزید و از سوی دیگر وقت گذاشتن برای دوستی را هم فراموش نکنید. این که در محیط کار یکدیگر را می بینید، کافی نخواهد بود چرا که آن جا همکار هستید؛ مانند قبل برای ملاقات یا خوش گذرانی با هم زمان هایی را تنظیم کنید. البته شکی نیست که انتظار زیادی است اگر با هم یک روز پر چالش در محیط کار - به خاطر مسائل کاری - داشته اید، بتوانید یک شام دوستانه باهم بخورید اما اگر غیر از این باشد خیلی زود رابطه کاری و دوستانه شما، هر دو خراب خواهد شد.


گردآوری  : گروه سبک زندگی سیمرغ
seemorgh.com/lifestyle
منبع : khorasannews.com