افزایش قیمت سفره ایرانی در آستانه یلدا
با از راه رسیدن اولین موج سرما، قیمت میوه و سبزی به دلیل افزایش هزینه های تولید و حمل و نقل، رشدی قابل توجه را تجربه می کند.

 آخرین قیمت انواع کالا در میادین شهرداری و خرده فروشی سطح شهر

هر ساله با از راه رسیدن اولین موج سرما، قیمت میوه و سبزی به دلیل افزایش هزینه های تولید و حمل و نقل، رشدی قابل توجه را تجربه می کند.

گزارش خرده فروشی ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد، قیمت سبزی های تازه در هفته منتهی به دهم آذر ماه افزایشی برابر با 35.2 درصد را نسبت به هفته مشابه سال قبل داشته است. در این میان بیشترین رشد قیمت در گروه سبزی های تازه از آن پیاز بود. قیمت هر کیلو پیاز در میادین میوه و تره بار 1800 تا 1900 تومان اعلام شده که در سطح شهر این قیمت به 2500 تومان بالغ می شود. بهای هر کیلو پیاز نسبت به هفته مشابه سال قبل، افزایشی برابر با 79 درصد را نشان می دهد. لوبیا سبز و سیب زمینی نیز افزایش قیمتی برابر با 55.1 درصد و 35.8 درصد را تجربه کرده اند.

بر این اساس قیمت تخم مرغ نیز افزایشی برابر با 29.4 درصد را تجربه کرده است. در حال حاضر هر شانه تخم مرغ، قیمتی برابر با 11 هزار و 800 تومان را دارد. این قیمت در سطح شهر اندکی بیش از 13 هزار تومان گزارش شده است.

در میان یازده گروه پرمصرف خوراکی، قیمت چهار گروه کالایی کمتر از 10 درصد، یک گروه کالایی رشد منفی و سایر گروه ها رشد دو رقمی را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد بودند.

در گروه لبنیات که رشدی تک رقمی را نسبت به هفته مشابه سال قبل تجربه کرده، بیشترین رشد از آن کره بود. قیمت کره پاستوریزه، رشدی 45.8 درصدی را نسبت به هفته مشابه سال قبل، شاهد بوده است.

میزان رشد قیمت برنج نیز در این دوره زمانی 9.3 درصد برآورد شده است. برخی اقلام حبوبات نیز در این مقطع زمانی با کاهش روبرو بود، اما قیمت لوبیا چینی و سفید نزدیک به 15 تا 16 درصد رشد کرده است.

افزایش قیمت سفره ایرانی در آستانه یلدا

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: khabaronline.ir