در حالی كه بسياری از مالكان و بنگاه‌های معاملاتی رقم وديعه مسكن را يك پنجم اعلام می كنند ولی هيچ مبنای ثابتی برای آن وجود نداشته و تعيين آن با پيشنهاد مشاور املاك و نظر نهايی مالكان است.

ایسنا: در حالی كه این روزها متقاضیان واحدهای استیجاری نسبت به متقاضیان خرید و فروش مسكن افزایش یافته است، برخی از مالكان مبنای تعیین ودیعه را یك پنجم قیمت كل خانه تعیین می‌كنند.

این در حالی است كه هیچ عدد ثابتی برای پرداخت ودیعه وجود ندارد و این نرخ بر اساس زمان، مكان و رضایت مالك تعیین می‌شود.

مصطفی قلی‌خسروی-رییس اتحادی كشوری مشاوران املاك-در گفت‌گو با خبرنگار ایسنا، درباره مبنای تعیین میزان ودیعه اظهار كرد: این رقم در برخی موارد یك‌چهار، یك‌پنجم یا یك ششم است و مقدار آن بستگی به نظر مالكان دارد.

وی ادامه داد: مالكان بر اساس صلاح و خواست خود سقف پرداخت ودیعه را تعیین كرده و بعضا مشاوران املاك هم رقم‌هایی را پیشنهاد داده و مالك و مستاجر بر سر آن توافق می‌كنند.

 بر این اساس نگاهی به فرمول‌های جدید برای محاسبه رهن و اجاره در سال جاره و به خصوص در فصل نقل و انتقالات می‌اندازیم.

این روزها كه بازار اجاره‌بها داغ است روشهای جدیدی در بازار اجاره مسکن شكل گرفته‌ است كه مبنای محاسبه تعیین قیمت اجاره واحدهای مسکونی قرار می‌گیرد. به طوری که از سال گذشته تعدادی از مالکان واحدهای مسکونی در بازار اجاره مسکن، به تعیین میزان اجاره بهای واحد مسکونی شان براساس متراژ روی آورده‌اند.

براساس فرمولی رایج در اکثر بنگاه‌ها مبنای محاسبه تعیین قیمت اجاره بهای واحد مسکونی بر اساس ارزش واحد مسکونی بوده است كه آن هم طبق فاکتورهای رایج تعیین و سپس 25 درصد از قیمت ملک میزان رهنی بود که مستاجر باید پرداخت می‌کرد.

اما شواهد و اظهارات بنگاه‌های معاملاتی نشان می‌دهد فرمول جدیدی شكل گرفته كه بر اساس آن مالک قیمت رهن واحد مسکونی خود را براساس متراژ تعیین می‌کند. به عنوان مثال اگر آپارتمانی 100 متری که در منطقه‌ای از شمال شهر واقع شده با قیمت هر متر مربعی سه میلیون تومان، مالک آن برای رهن این واحد مسکونی بابت هر مترمربع از آپارتمان درخواست یک میلیون تومان ودیعه را می‌کند. به عبارتی قیمت رهن این واحد 100 میلیون تومان تعیین می‌شود. بنابراین همان طور که مشخص است در مبنای قیمت گذاری های جدید میزان رهن بسیار بیشتر از محاسبات قبلی است.

البته گرچه این موارد شیوه‌های متداول و مرسوم در تعیین میزان اجاره‌بها و رهن است ولی باز تعیین میزان آن بر اساس نظر و خواست مالكان و پیشنهادات مشاوران املاك است.




گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع: isna.ir

مطالب داغ سایر بخش ها:
هشدار درباره مشاهده تصاویر مستهجن
گاف جديد بی بی سی + عکس
تحقیر آقای رئیس‌جمهور توسط خانم وزیر +عکس
برخورد با بدحجابی در برج میلاد+ عکس