اسامی بدهکاران بانک مرکزی و مبالغ دريافتی آنها از بانک مرکزی اعلام شد.

 

به گزارش ایلنا، در بین بدهکاران بانک مرکزی ایران نام یک شرکت خاص به چشم می‌‏خورد که پیگیری خبرنگار ایلنا، مستندات جدیدی از دست‌‏اندازی برخی دست‌‏های سیاسی به خزانه بانک مرکزی را مشهود می‌‏سازد.

بر پایه این گزارش، علاوه بر شركت سرمایه‌‏گذاری ملی ایران، شركت ملی انفورماتیك، هزینه تعهدات وام بانک جهانی، کالا و خواربار نام شرکتی به چشم می‌‏خورد که سنخیتی با نام سایر شرکت‌‏ها ندارد.

بر این اساس، شرکت‌‏های سرمایه‌‏گذاری ملی و ملی انفورماتیک دو شرکت زیر مجموعه بانک مرکزی هستند و طبیعی است که در ریز بدهکاران بانک مرکزی گنجانده شوند اما شرکت ایرانیان تعاونی پسته‌‏ای است که زیر نظر نزدیکان دولت اداره می‌‏شود و بر خلاف اساسنامه بانک مرکزی مبلغ7/8.740 ریال و یا به عبارتی 874 میلیون تومان از بانک مرکزی دریافت کرده است.
این اعتبار در زمان ابراهیم شیبانی، رییس کل اسبق بانک مرکزی در سال 85 ارائه شده و تا کنون به بانک مرکزی برگردانده نشده است.

گفته می‌‏شود تعاونی پسته ایرانیان در تقابل با پسته رفسنجان که توسط برخی اعضای کارگزاران اداره می‌‏شود، تاسیس شده که ظاهراً در همان مقطع زمانی از داوود زارع اسکندری، مدیر عامل اسبق بانک تجارت نیز مبالغ کلانی اعتبار دریافت کرده است.

 

بر اساس گزارش خبرنگار ایلنا، به دلیل ضعف در اداره امور این تعاونی حجم زیادی از پسته‌‏های این تعاونی به ارزش 40 میلیون دلار به دلیل عدم بازاریابی مناسب از دست رفت.
شرکت پسته ایرانیان یکی از شرکت‌‏هایی است که در لیست بدهکاران بزرگ سیستم بانکی قرار گرفته است، این در حالی است که این شرکت تنها چهار سال فعالیت خود را آغاز کرده است و علی‌‏رغم سابقه موفق، به دلیل حمایت‌‏های سیاسی و به ویژه حمایت مستقیم استانداری کرمان و استاندار سابق این استان توانسته است وام‌‏های کلانی از نظام بانکی و حتی بانک مرکزی اخذ کند.
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
http://www.seemorgh.com/news