... به استناد گزارش رئیس دیوان محاسبات از عملکرد بودجه، بویژه تبصره 13 این قانون، از تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه سال آتی گلایه کرده است.

به گزارش ایلنا، موسی‌‏الرضا ثروتی نماینده بجنورد همچنین از گزارش رئیس دیوان محاسبات از عملکرد بودجه دولت و ایرادات وارد به آن، به مقام معظم رهبری و رئیس‌‏جمهور خبر داد و افزود: این گزارش به لاریجانی نیز ارائه شده است.

به گفته وی، روش مجلس در برخورد با اینگونه اقدامات دولت در موارد مختلف، بویژه مسائل اداره مالی کشور و بودجه، اینگونه است که ابتدا میان مجلس با دولت مکاتباتی می‌‏شود؛ کما اینکه اینبار نیز چنین شد. سپس نمایندگان در گام بعدی اقدام به ارائه تذکرات کتبی و شفاهی می‌‏کنند که غالبا مورد توجه دولت قرار نمی‌‏گیرد. این دو مرحله تا کنون طی شده و مرحله بعدی، طرح سوال از رئیس‌‏جمهور است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به بار سیاسی طرح سوال از رئیس‌‏جمهور و حمایت‌‏های مقام معظم رهبری از دولت؛ اظهار داشت: به همین دلیل نمایندگان وارد فاز طرح سوال از رئیس‌‏جمهور نمی‌‏شوند؛ اما رئیس‌‏مجلس طی نامه‌‏ای به مقام معظم رهبری از ایشان خواستند تا به عنوان هماهنگ کننده قوا، دستورات لازم را صادر فرمایند.

وی با اشاره به اینکه بررسی لایحه بودجه در مجلس بین 3 تا 4 ماه به طول می‌‏انجامد، خاطرنشان کرد: حداکثر سقف زمانی ارایه لایحه بودجه از دولت به مجلس، تا پایان آذرماه بود که این زمان به سر رسیده اما لایحه بودجه هنوز تقدیم مجلس نشده است.

ثروتی یکی از دلایل تاخیر دولت در ارایه لایحه بودجه را حضور منصور برقعی در معاونت برنامه‌‏ریزی و راهبردی ریاست جمهوری دانست و افزود: وی نه تنها تحصیلات و سابقه و تجربه لازم برای بودجه نویسی را ندارد؛ بلکه تدوین لایحه بودجه از حوصله برقعی نیز خارج است. کما اینکه او حتی در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز شرکت نمی‌‏کند. چرا که توان پاسخگویی به سوالات نمایندگان و بحث و استدلال در مورد لوایح بودجه را ندارد.

وی با اعتقاد بر اینکه با حضور برقعی، کار بودجه مملکت قفل شده است؛ تاکید کرد: کارها باید به افراد توانمند سپرده شود. نمی‌‏توان کشور را با حضور افراد کم‌‏توان اداره کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه دولت باید تا پایان شهریورماه احکام بودجه سال 86 را که در بودجه 87 حذف شده بودند، تقدیم مجلس می‌‏کرد ، اظهار داشت: هنوز این لایحه علی‌‏رغم گذشت سه ماه از آن تاریخ، تقدیم مجلس نشده است. از این‌‏رو اقداماتی که دولت براساس احکام بودجه سال‌‏های گذشته انجام می‌‏دهد، غیر قانونی است .

این عضو فراکسیون اصولگرایان با انتقاد از اینکه دولت عادت کرده که خارج از چارچوب قانون کار کند، متذکر شد: یکی از عمده‌‏ترین تخلفات بودجه‌‏ای دولت، اضافه برداشت 5 هزار میلیاردی از حساب صندوق ذخیره ارزی برای واردات بنزین است. این درحالی است که مجلس تنها برای 3 هزار میلیارد واردات بنزین به دولت مجوز داده بود. این‌‏گونه اقدامات دولت بدعتی در طول نظام جمهوری اسلامی است که باید از آن جلوگیری شود.
 
 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news