اگر چه کمیسیون برنامه وبودجه مجلس در جلسه عصر دیروز خود با کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌‏ها موافقت کرده بود اما در جلسه امروز خود با برخی مفاد مهم این لایحه مخالفت کرده و اقدام به حذف آن کرد.
 
 
اگر چه کمیسیون برنامه وبودجه مجلس در جلسه عصر دیروز خود با کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه‌‏ها موافقت کرده بود اما در جلسه امروز خود با برخی مفاد مهم این لایحه مخالفت کرده و اقدام به حذف آن کرد.

موسی‌‏الرضا ثروتی، نماینده بجنورد در گفت‌‏و‌‏گو با خبرنگار "ایلنا"، از حذف مواد 9 و 13 این لایحه خبر داد و افزود: در ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه‌‏ها به لغو اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و منتفی شدن افزایش حقوق و دستمزد کارکنان در صورت اجرای طرح تحول اقتصادی اشاره شده بود که با مخالفت جدی نمایندگان مواجه شد.

وی با بیان این‌‏که نمایندگان عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس معتقدند که در طول اجرای طرح تحول اقتصادی و تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه‌‏ها، هیچ قانونی اعم از قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون کار و قانون مدیریت خدمات کشوری نباید اصلاح شود؛ اظهار داشت: براین اساس نمایندگان عضو این کمیسیون به حذف ماده 13 رای دادند.

نماینده بجنورد با اشاره به مخالفت نمایندگان با پرداخت نقدی یارانه‌‏ها به مردم ادامه داد: بر این اساس با ماده 9 این لایحه مبنی بر تشکیل صندوق توزیع یارانه‌‏ها نیز مخالفت شد و رای به حذف آن داده شد. نمایندگان عضو کمیسیون برنامه‌‏و‌‏بودجه معتقد بودند که یارانه‌‏ها نباید به هیچ عنوان به صورت نقدی به مردم پرداخت شود.

به گفته وی پیشنهاد نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و‌‏بودجه، ارائه کارت‌‏های اعتباری بدون اجازه حق برداشت مستقیم، به مردم بوده است؛ به گونه‌‏ای‌‏که این کارت‌‏ها در اختیار سرپرست خانوار قرار بگیرد و در مواردی هم‌‏چون پرداخت هزینه‌‏های انرژی، قبوض آب، برق، گاز و تلفن، بهداشت ودرمان و هزینه مسکن، صرف شود. نمایندگان همچنین معتقد بودند که یارانه‌‏ها فقط باید به سه دهک پایین جامعه تعلق بگیرد و توجه لازم به نظام تامین اجتماعی در قالب اجرای این لایحه صورت گیرد.

ثروتی همچنین از مخالفت نمایندگان با اجرای لایحه هدفمندکردن یارانه‌‏ها ظرف 3 سال آینده خبر داد و افزود: نمایندگان معتقد بودند که این لایحه باید در طول برنامه پنجم پنجساله اجرا شود.

وی با اشاره به حضور شمس‌‏الدین حسینی، وزیر اقتصاد در جلسه امروز کمیسیون برنامه و‌‏بودجه و تاکید وی بر اجرای هدفمندکردن یارانه‌‏ها و اصلاح قیمت‌‏ها ادامه داد: نمایندگان نیز با اصلاح قیمت‌‏ها موافق بودند اما تاکید داشتند که این اقدام باید در طول برنامه پنجساله پنجم انجام شود به گونه‌‏ای که هر سال، حدود 20 درصد از این اقدام در طول برنامه پنجم، محقق شود.

عضو کمیسیون برنامه و‌‏بودجه مجلس همچنین از تاکید نمایندگان بر نظارت و حسن اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌‏ها خبر داد و افزود: نمایندگان تاکید داشتند که کلیه فعالیت‌‏های مالی دولت برای اجرای این لایحه باید در قالب بودجه‌‏های سنواتی انجام شده و به تائید و تصویب مجلس برسد. براین اساس نمایندگان تاکید کردند که چگونگی جبران هزینه‌‏های ناشی از بار تورمی لایحه هدفمند کردن یارانه‌‏ها نیز باید در اختیار مجلس باشد و تنها با تصویب مجلس امکان‌‏پذیر شود.

ثروتی از تشکیل کارگروهی برای بررسی جزییات لایحه هدفمندکردن یارانه‌‏ها در کمیسیون برنامه و‌‏بودجه خبر داد و افزود: قرار بر این شد تا مجموعه اصلاحیه‌‏های لازم برای این لایحه تا جلسه یکشنبه هفته آتی تقدم اعضای کمیسیون شود.

 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news 
منبع: asriran.com