درحالی تنها سه هفته به پایان سال باقیمانده وحجم تراکنش‌ها ومراجعات مردم به بانک‌ها زیاد شده که هنوز بانک مرکزی دستور ویژه‌ای برای آماده‌باش صادر نکرده و گلایه‌های مردم از خدمات بانک‌ها بیشتر شده است.

بانک مرکزی به تازگی نشست پایان سالی را با حضور مدیران عامل بانک‌ها برگزار کرد و نسبت به لزوم اخذ تراکنش از کارمزد کارت خوان های فروشگاهی و همکاری بانک‌ها در این زمینه تاکید کرده است، این در حالی است که مسئولان این بانک هیچ اشاره و تاکیدی به ارائه خدمات بهتر و مناسب تر به مردم در هفته های پایانی سال نکردند.

در مجموع سه هفته تا پایان سال ۹۳ باقی است و بانک‌ها روزهای سخت و پرکار و تراکمی را پیش رو دارند و با وجود اینکه سیستم بانکی و در راس آنها بانک مرکزی هر سال در همین زمان اعلام می کند که بانک‌ها از آمادگی کامل برخوردارند و پس از سپری شدن این مدت زمان هم اعلام می کنند که این روزها با ارائه بهترین خدمات به مردم گذشت، اما هر ساله شاهد ایجاد مشکلات متعددی برای مردم در دریافت خدمات بانکی پایان سال هستیم.

حجم بالای تراکنش‌های فروشگاهی، دستگاه های کارتخوان، خودپردازها و غیره در این ایام هر ساله مشکلاتی را ارائه خدمات بهتر بانکی ایجاد می کند و گرچه بانکها سعی می کنند که با افزایش مدت زمان فعالیت و ایجاد شعب کشیک به مردم خدمات بدهند، اما این تنها راهکار نیست.

تراکنش‌هایی که بی‌پاسخ می‌ماند

اسفندماه و روزهای پایانی سال به دلیل نزدیک بودن به ایام نوروز از لحاظ مبادلات تجاری، بازار و پولی و بانکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، این در حالی است که طی یک ماه آینده نظام بانکی کشور، تراکنش‌های وسیعی را پیش رو دارد.

هر ساله بانک مرکزی در همین ایام از بانک‌ها درخواست می کند که اقدامات اساسی و مورد نیاز را برای گذر از این روزهای پرکار و پرترافیک بانکی را انجام دهند، اما امسال هنوز به صورت رسمی و ویزه چنین دستوری برای بانک‌ها صادر نشده است.

با توجه به اینکه به صورت طبیعی مراجعه به بانک‌ها و استفاده از خدمات مالی افزایش می یابد، لازم است که بانک‌ها خدمات خود را در این ایام به صورت شبانه روزی و مستمر ادامه دهند و برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای اسفند ماه داشته باشند.

این برنامه ریزی ها در صورتی انجام می شود که نظام بانکی در ارائه خدمات به مردم بارها موفق نبوده است و بسیاری از مردم از نحوه عملکرد سیستم بانکی چه در بخش کارت‌ها و دریافت شماره و چه در بخش ارائه خدمات دستگاه های کارت خوان بانکی، رضایت چندانی ندارند.

در اسفندماه هرسال میزان تقاضا برای اکثر کالاها افزایش می یابد و اکثر مردم اقدام به تامین مایحتاج خود در روزهای پایانی سال می‌کنند و طبیعی است که در این ایام نیاز به نقدینگی افزایش می یابد و مراجعات مردم به بانکها و موسسات مالی و اعتباری بیشتر می شود.  

در بسیاری از سال ها اشکالاتی در این ایام در ارائه خدمات بانکی مشاهده می شود و استفاده از خودپردازها با مشکلاتی همراه می گردد، بر این اساس افزایش کمی و کیفی ارائه خدمات نیازمند برنامه ریزی است و این موضوع برای روزهای ابتدایی سال آینده و پیشگیری از ایجاد خلل در دسترسی مردم به خدمات بانکی و مالی مورد تاکید است.  

گرچه بسیاری از مصادیق مربوط به خدمات نظام بانکی الکترونیکی شده اما هنوز هم تعداد مراجعات به شعب بانکی برای دریافت خدمات از جمله چک و غیره زیاد است و تشکیل صف های طولانی در این روزها اجتناب ناپذیر، به همین علت است که اولویت اصلی این برنامه‌ها کاهش زمان حضور مردم در بانک‌ها و دسترسی سریع آنها به خدمات بانکی است. البته ایجاد شعب کشیک، افزایش ساعات کاری شعب بانکی و همچنین تعیین کشیک برای خدمات رسانی به موقع خودپردازهای بانکی نیز از دیگر موارد است.  

مردم چه می گویند؟

گزارش میدانی خبرنگار مهر از شعب بانک‌ها حاکی است که همچنان باجه های غیرفعال بیش از باجه های فعال است و ارائه خدمات به مردم تنها به چند باجه محدود می شود، در حالی که تعداد مراجعه مردم بیشتر شده و باید مدت زمان بیشتری در انتظار برای دریافت خدمات به ویژه در بانکهای دولتی باشند. البته در این زمینه هم بانکهای دولتی نسبت به بانکهای خصوصی عملکرد بهتری دارند.

اختلال در شبکه های اینترنتی و موبایلی هم مشکل دیگری است که کاربران نظام بانکی این روزها درگیر آن هستند و نسبت به آن شکایت دارند. علاوه بر آن، تراکنش‌های ناموفق دستگاه‌های کارت خوان افزایش یافته است و پاسخی از سوی بانک‌های مربوطه صادر نمی شود.

پرازدحام شدن خودپردازها و قطع شبکه شتاب و خرابی عابربانک‌ها هم این روزها بیشتر به چشم می‌خورد و بانک‌ها برای شارژ به موقع دستگاه‌های خودپرداز به موقع عمل نمی‌کنند و در برخی از موارد این دستگاه‌ها خالی هستند.

دریافت پول نقد به ویژه با حجم بالا از دیگر مشکلات است که مشتریان بانک‌ها به آن اشاره می‌کردند، این مورد در بانک‌های دولتی بیشتر به چشم می‌خورد و در صورتی که مشتری از بانک‌ها حجم نقدینگی بیشتری را طلب کند، بانک‌ها مطرح می کنند که نقدینگی ندارند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: mehrnews.com