مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در صورت تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه ها در مجلس، قیمت هر متر مکعب گاز خانگی از 10 به 69 تومان افزایش می یابد...

 

جام جم آنلاین: مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: در صورت تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه ها در مجلس، قیمت هر متر مکعب گاز خانگی از 10 به 69 تومان افزایش می یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عزیز الله رمضانی امروز دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران گفت: امسال سرمای کشور به صورت منطقه‌ای بوده است، به طوری که در یک منطقه از کشور دمای منفی 14 درجه را تجربه کرده‌ایم و در برخی مناطق هوا منفی 2 درجه بوده است.

وی ادامه داد: برای زمستان امسال علاوه بر افزایش برنامه های فرهنگ سازی با افزایش نرخ تعرفه های پلکانی گاز تا حدودی در مصرف گاز صرفه جویی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه پیش بینی می کنیم برای سال آینده هم برنامه های اطلاع رسانی شرکت ملی گاز ادامه پیدا کند ، تصریح کرد: علاوه بر این برنامه ها، برای کاهش شدت مصرف گاز در کشور لایحه هدفمند کردن یارانه ها به مجلس ارائه شده است که در صورت تصویب آن نرخ گاز در کشور واقعی تر خواهد شد.

به گفته رمضانی، براساس برآوردهای صورت گرفته اگر لایحه لایحه هدف مند کردن یارانه های انرژی در مجلس تصویب شود قیمت هر متر مکعب گاز حداقل به 69 تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر نفت از تعریف 10 میلیارد دلار پروژه گازی در سال 88 خبر داد و افزود: عمده این سرمایه گذاری در ساخت خط لوله و پایشگاههای گازی انجام می شود و پیش بینی می کنیم تنها 10 درصد سرمایه گذاری ها به توسعه گاز رسانی اختصاص پیدا کند.

قطع گاز پالایشگاه ایلام

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در مورد قطع گاز پالایشگاه ایلام بیان کرد: شرکت ملی گاز در این پالایشگاه هیچ مشکلی نداشته و علت قطع تولید گاز در این پالایشگاه مشکلات ایجاد شده در بخش بالادستی شرکت ملی نفت بوده است.

به گفته رمضانی، در حال حاضر ظرفیت این پالایشگاه به 8/6 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته ، اجرای فاز دوم آن هم به شرکت ملی گاز مصوب شده است.

استفاده صیانتی از پالایشگاههای گازی

رمضانی در ادامه در پاسخ به این سئوال مهر که آیا زمستان امسال از پالایشگاهها ، ایستگاههای تقویت فشار و خطوط لوله انتقال گاز استفاده صیانتی شده است، اظهار داشت: مازاد تولید از پالایشگاه گاز به منزله استفاده غیر صیانتی از پالایشگاهها نبوده به طوری که امسال ظرفیت پالایش گاز در پالایشگاه گاز پارسیان به 82 میلیون متر مکعب در روز و در پالایشگاه فجرجم 110 میلیون مترمکعب در روز رسیده است.

معاون وزیر نفت ادامه داد: مازاد تولید گاز انجام گرفته شده از پالایشگاه گازی پیشتر مورد مطالعه قرار گرفته و هیچ استفاده غیر صیانتی صورت نمی گیرد.

وی در مورد ذخیره سازی گازدر خطوط انتقال نیز توضیح داد: هر یک از خطوط انتقال گاز دارای یک ظرفیت عملیاتی بوده است به طوری که خطوط جدید براساس فشار هزار و 300 بار و هیچ وقت بیش از فشار استاندارد گاز بیشتری در خطوط تزریق نمی شود.

رمضانی با اشاره به بهره برداری از 2 هزار و 700 کیلومتر خط لوله جدید، اعلام کرد: هدف از ساخت این خطوط لوله افزایش پایداری شبکه گاز بوده است که هم اکنون حدود 800 میلیون متر مکعب گاز در شبکه ذخیره سازی می شود.

مصرف 128 میلیارد مترمکعب گاز در ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از مصرف حدود 128 میلیارد متر مکعب گاز از ابتدای سال تاکنون خبر داد و افزود: این میزان حدود 56 میلیارد به بخش خانگی - تجاری ، 39 میلیارد به نیروگاهها ، 10 میلیارد به صنایع عمده گاز رسانی شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون به طور متوسط روزانه 13 میلیون متر مکعب گاز صادر شده است ، تبیین کرد: میزان متوسط واردات گاز در این مدت 20 میلیون متر مکعب در روز بوده است.

افزایش تولید گاز به 600 میلیون متر مکعب

به گفته انصاری در سال آینده با افزایش تولید در پالایشگاههای گاز ایلام ، فازهای 9 و 10 پارس جنوبی و میادین گازی مناطق مرکزی پیش بینی می کنیم که تولید روزانه گاز 600 میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا کند.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه برای صادرات گاز به اروپا تاکنون خط لوله پارس و پرشین مطالعه شده است ، تصریح کرد: برای این خطوط تاکنون 6 مسیر پیشنهاد شده است که در صورت تکمیل مطالعات باید برای صدور گاز به قلب اروپا 6 هزار کیلومتر خط لوله احداث شود.

ذخیره سازی گاز در 4 نقطه کشور

وی با اشاره به اینکه هم اکنون برای ذخیره سازی گاز 4 پروژه سراجه قم ، یورتشا ورامین ، شوریجه در خراسان و کاشان پیش بینی شده است، بیان کرد: هم اکنون در مرحله سفارش کالا نصب و بهره برداری تاسیسات نم زدایی هستیم .

رمضانی ادامه داد: برآوردهای شرکت گاز نشان می دهد که حداقل به صد میلیون متر مکعب ذخیره سازی گاز نیاز داریم.

وی همچنین با اشاره به اینکه خط لوله ششم سراسری گاز که از عسلویه آغاز می شود و به میاندوآب ختم می شود، برای تامین گاز مصارف داخلی گفت: به طور کلی خطوط ششم ،نهم ، سراسری و خط لوله پارس گاز مورد نیاز خود را از عسلویه دریافت می کنند.

سه پیشنهاد برای خصوصی سازی

معاون وزیر نفت در رابطه با واگذاری شرکتهای گازی در راستای سیاستهای اصل 44 اعلام کرد: در این رابطه سه سنایو تعریف شده است.

وی ادامه داد: در سناریوی اول واگذاری انفرادی شرکتها ، در سناریوی دوم واگذاری هلدینگی کل مجموعه شرکت ملی گاز و در سناریوی سوم هلدینگ منطقه ای گاز پیشنهاد شده است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز یاد آور شد: این سه پیشنهاد به سازمان خصوصی سازی ارائه شده و هم اکنون کار کارشناسی بر روی آن در حال انجام است.

بدهی گازی پتروشیمی ها

رمضانی در پاسخ به سئوال مهر مبنی بر وصول بدهی پتروشیمی ها به شرکت ملی گاز توضیح داد: شرکت ملی گاز علاوه برپتروشیمی از نیروگاه و صنایع هم طلب دارد که تلاش می کنیم این بدهی ها را وصول کنیم، زیرا معتقدیم بخشی از این بدهی ها می تواند هزینه اجرای برخی از پروژه های گازی را در سال 88 تامین کند.

 
گردآوری: گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news