نرخ مالیات بر ارزش افزوده 9 درصد شد!!!
علیرضا طاری بخش در خصوص نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1394 نیز افزود: با توجه به احکام مقرر در تبصره 2 ماده 117 قانون برنامه پنجم توسعه نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده 9 درصد خواهد بود.

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشورگفت: با توجه به تعطیلات نوروز مقرر شد مؤدیانی که موفق به تسلیم اظهارنامه دوره زمستان سال 1393 در مهلت مقرر نشوند چنانچه حداکثر تا 31 فروردین ماه سال 1394 نسبت به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات اقدام کنند از تسهیلات بخشودگی جرایم مقرر در قانون برخوردار خواهند شد.

علیرضا طاری بخش در خصوص نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال 1394 نیز افزود: با توجه به احکام مقرر در تبصره 2 ماده 117 قانون برنامه پنجم توسعه و ماده 37 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب چهارم اسفند امسال نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده 9 درصد خواهد بود که 6 در صد مالیات و 3 درصد آن عوارض سهم شهرداری ها و دهیاری ها است.

به گفته وی، براین اساس از ابتدای سال 1394 مؤدیان مشمول اجرای قانون مکلف هستند در تمام مبادلات فیمابین (عرضه کالاها و خدمات) مالیات و عوارض ارزش افزوده را به نرخ 9 درصد (6 درصد مالیات و 3 درصد عوارض) در صورتحساب های صادره درج و از خریداران وصول نموده و برابر مقررات به حساب های تعیین شده سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

وی درباره مهلت تسلیم اظهارنامه دوره زمستان سال 1393، گفت: براساس مفاد ماده 21 قانون مالیات بر ارزش افزوده مهلت تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات حداکثر ظرف مدت پانزده روز پس از انقضای هر دوره است اما با توجه به تعطیلات نوروز به منظور ایجاد تسهیلات برای مؤدیان مقرر شد مؤدیانی که موفق به تسلیم اظهارنامه در مهلت مقرر نشوند چنانچه حداکثر تا 31 فروردین 1394 نسبت به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات اقدام کنند از تسهیلات بخشودگی جرایم مقرر در قانون برخوردار شوند.

طاری بخش همچنین در مورد رقم پیش بینی شده مالیات بر ارزش افزوده در بودجه سال آینده، اظهار داشت: مالیات پیش بینی شده در قانون بودجه سال 1394 حاکی از حدود 35 درصد رشد نسبت به مالیات وصول شده سال 1393 است.

معاون سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به این سوال که آیا تمام فعالان اقتصادی مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند، تصریح کرد: تمام فعالان اقتصادی به خودی خود مشمول اجرای قانون نیستند و تنها مؤدیانی که در شش فراخوان قبلی برای اجرای قانون مشخص شده اند و پس از تکمیل چرخه ثبت نام، برای آنان گواهی صادر شده، مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت آن به دولت هستند.

وی ادامه داد: صاحبان مشاغلی که مشمول نیستند چنانچه مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند، متخلف محسوب می شوند و هر وجهی که بیش از قیمت رسمی کالا دریافت شود گرانفروشی به حساب می آید و سازمان تعزیرات حکومتی می تواند برابر مقررات با افراد خاطی برخورد قانونی کند.

وی درباره 10 صنف جدیدی که مشمول نصب و استفاده از صندوق مکانیزه هستند، گفت: براساس ماده 121 قانون برنامه پنجم توسعه مقرر شده صاحبان مشاغل تا پایان سال دوم برنامه براساس اولویت ملزم به استفاده از سامانه های فروش گردند و به منظور اطلاع مؤدیان موضوع از طریق ابلاغ به وزارت صنعت و معدن و اتحادیه ها و همچنین آگهی در روزنامه ها اطلاع رسانی گردیده و براین اساس10 صنف برای سال آینده فراخوان شده اند که باید از ابتدای سال 1394 نسبت به نصب، راه اندازی و استفاده از صندوق مکانیزه فروش اقدام کنند.

طاری بخش افزود: اصناف مذکور درصورت عدم استفاده از این سامانه از معافیت مالیاتی موضوع ماده 101 قانون مالیات های مستقیم محروم خواهند شد. ضمناً صاحبان مشاغلی که حکم مقرر در قانون مذکور را اجراءکنند تمام هزینه های سخت افزاری و نرم افزاری آنان در همان سال از درآمد مشمول مالیات آنان کسر خواهد شد.

وی در خصوص مؤدیان فراخوان شده مرحله ششم، گفت: فراخوان مرحله ششم یک فراخوان تکمیلی محسوب می شود و به موجب این فراخوان فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که صرفاً به فعالیت در زمینه چلوکبابی، سالن های غذا خوری، سفره خانه و اغذیه فروشی زنجیره ای اشتغال دارند، برای اجرای قانون فراخوان شده اند، بنابراین مؤدیان برابر اطلاع رسانی بعمل آمده از طریق اتحادیه ها و آگهی در روزنامه ها تکلیف دارند قبل از پایان سال 1393 در سامانه نظارت مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام کنند و از ابتدای سال 1394 ضمن نصب گواهی ثبت نام در محل کار نسبت به اجرای قانون از جمله صدور صورتحساب و دریافت مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی در چارچوب مقررات اقدام نمایند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:irna.ir