گزارش میدانی« اعتماد» از ركود در معاملات و فضای مناسب برای مشتریان خبر می دهد

گروه اقتصادی |این تنها مدیران وزارت امور خارجه نیستند كه سخت ترین سه ماه عمرشان را پیش رو دارند، فعالان اقتصادی نیز روزهایی دشوار را در پیش دارند خصوصا كه مدیریت روزهای پس از تحریم برای بسیاری به مراتب سخت تر از مدیریت روزهای تحریم خواهد بود.
ایران در حالی امیدوار است در ماه های پیش رو شر تحریم را از سر اقتصاد ایران كم كند كه پیش از این، مقامات اقتصادی كشور و مردم بیش از سه دهه به زندگی در تحریم خو كرده اند. حالابسیاری معتقدند برنامه ای هوشمندانه است كه می تواند شر تحریم را از سر اقتصاد ایران كم كند و الاتنها لغو تحریم ها نمی تواند اقتصاد ایران را آن چنان كه باید منتفع كند. صدور بیانیه سوییس در لوزان و اعلام تدوین متن توافقنامه ایران و كشورهای غربی برای امضا در روز یازدهم تیرماه، بسیاری از بازارهای كشور را در نوعی حالت انتظار و در برخی موارد اضطراب قرار داده است. بورس در شرایطی می تازد كه ارز و طلاو سكه خود را سفت گرفته اند و این نشان می دهد پیش بینی ها درباره ریزش بازارهای مهم چندان منطقی نیست، هر چند برخی فعالان اقتصادی معتقدند نوعی بلوغ در رفتار اقتصادی بازارها پدیدار شده و احتمالاتاثیر بیانیه مطبوعاتی صادر شده از سوی ایران و كشورهای غربی در ١٠ روز آتی خود را نشان خواهد داد.
عسگراولادی در این خصوص به خبرنگار «اعتماد» گفت: هنوز زود است كه درباره تاثیر این تفاهم صحبت كنیم. بگذارید ١٠ روزی بگذرد، معلوم می شود مسیر حركت به كدام سمت است.
در این میان بسیاری درباره بازار مسكن می پرسند، بازاری كه در ركودی كشدار به سر می برد و برخی بر این اعتقادند كه در ماه های آتی از زیر سایه ركود بیرون خواهد خزید. آیا بیانیه لوزان می تواند شر ركود را از سر بازار مسكن كم كند؟ این سوالی است كه بسیاری با تردید به آن پاسخ می دهند. برخی می گویند هر چند بازار مسكن نمی تواند تاثیر مستقیمی از بازار بگیرد اما بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش امید به آینده می تواند بازار مسكن را رونق دهد. این تاثیر غیرمستقیم اما نقشی تعیین كننده بر بازار مسكن به جا خواهد گذاشت.
یك مشاور املاك در منطقه شهر تهران در خصوص وضعیت خرید و فروش خانه به خبرنگار «اعتماد» گفت: هنوز بازار مسكن كار رسمی خود را آغاز نكرده است. عموما فروردین ماه كمتر كسی برای اجاره ملك یا خرید اقدام می كند از این رو ضروری است برای تحلیل بازار تا یك ماه آتی صبر كنیم.

مردم در انتظار كاهش قیمت مسكن

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد در سه ماه پیش رو قیمت ها تغییر خاصی نكند از این رو من فكر می كنم تا تیرماه بازار مسكن در نوعی حالت ابهام و انتظار باقی بماند اما در ماه های بعد از آن امكان رونق بازار وجود دارد.
یكی دیگر از مشاوران املاك در محدوده میدان ولیعصر به خبرنگار ما گفت: نمی دانم چه شده كه برخی معتقدند باید خانه ارزان شود. از من می پرسند راست است كه خانه ٢٠ درصد ارزان شده است؟ آخر مگر قیمت مسكن دستوری تعیین می شود كه ٢٠ درصد پایین بیاید. بالاخره وقتی قیمت تمام شده بالاباشد، باید قیمت در همان حد و اندازه برای فروش تعیین شود. وی گفت: در دوره هایی كه امید مردم به زندگی افزایش می یابد، بازار مسكن هم رونق می گیرد. وی پیش بینی كرد بازار خرید و فروش خانه های كوچكی كه قدرت خریدشان بالاست در ماه های آتی داغ شود و مردم برای حفظ سرمایه های شان تقاضای شان را وارد بازار كنند.
این فعال بازار مسكن گفت: كسانی كه در سال های گذشته نتوانستند واحدهای ساخته شده و نوسازشان را به قیمت مطلوب شان بفروشند شاید در ماه های آتی بتوانند مشتری درخوری پیدا كنند اما با این حال باید توجه داشت كه مردم از لحاظ روانی انتظار نوعی گشایش و كاهش قیمت را دارند.
یكی از فعالان بازار مسكن در غرب تهران نیز گفت: فكر می كنم در سال جاری قیمت ها اندكی افزایش پیدا كنند از این رو بهترین زمان برای خرید مسكن، زمان كنونی است و اگر كسی سرمایه دارد باید از این موقعیت بهره وی‍ژه ای ببرد چرا كه با ورود خریداران به بازار، دیگر امكان سرمایه گذاری مطلوب از میان می رود.
او در پاسخ به این سوال كه تعداد مراجعات برای خرید مسكن در روزهای اخیر افزایش یافته است یا خیر، گفت: فعلاكه ماه بی پولی است و اصولافروردین ماه كمتر كسی پول نقد در دست دارد اما همه می پرسند خانه كی ارزان می شود تا بخریم، وقتی می گویم قیمت ها خوب است و همین حالابرای خرید اقدام كنید طوری نگاهم می كند كه انگار دروغ می گویم.

حالاوقت خرید است

از سوی دیگر رییس اتحادیه مشاوران املاك معتقد است كه بازار مسكن در فصل بهار ظرفیت افزایش قیمت ندارد، بنابراین توصیه ما به مردم این است كه الان بهترین زمان برای خرید است.
حسام عقبایی در پاسخ به این سوال كه تحلیل و چشم انداز بازار مسكن بعد از تفاهم انجام شده میان ایران و ١+٥ چیست، گفت: مذاكرات ایران و ١+٥ و تفاهم صورت گرفته (بیانیه لوزان) در حال حاضر تاثیری بر بازار مسكن نخواهد داشت اما آنچه می توان با قاطعیت در مورد آن و در مورد آینده بازار مسكن در سال ٩٤ از آن سخن گفت، این است كه بازار مسكن در سال جاری رونق خواهد گرفت.
وی به فارس گفت: در آبان ماه سال گذشته بیش از ٨١ هزار مورد معامله در سامانه كد رهگیری ثبت شد كه این میزان در آذرماه به بیش از ٨٩ هزار مورد، در دی ماه به بیش از ١٠٠ هزار معامله و در بهمن ماه به بیش از ١٠٣ هزار فقره افزایش یافت. رییس اتحادیه صنف مشاوران املاك تهران به فارس گفت: این سیر صعودی ایجاد شده در روند معاملات مسكن به طور قطع در سال ٩٤ نیز ادامه خواهد داشت به طوری كه تا پایان نیمه اول سال جاری، بازار مسكن به طور كامل از حالت ركود خارج شده و به رونق ایده آلی خواهد رسید. عقبایی اضافه كرد: خروج سازندگان غیرحرفه ای از بازار ساخت و ساز به صورت نسبی باعث كاهش عرضه مسكن طی دو سال آینده خواهد شد با این حال، با ورود بازار مسكن به دوران رونق انتظار می رود دولت حمایت های لازم را برای ایجاد انگیزه ساخت و تولید بیشتر مسكن در سازندگان به عمل آورد و از این طریق روند تولید در بازار مسكن را نیز به سمت تعادل هدایت كند.

 

 

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : روزنامه اعتماد