بهای مسكن در ایران، فقط 10 برابر درآمد خانوار؟؟؟
عبده تبریزی : این میزان ساخت و ساز در حالی صورت گرفته است كه تنها 17 درصد از تقاضا در پایتخت وجود دارد. همین موضوع باعث شده، تعداد زیادی واحد خالی در تهران امروز وجود داشته باشد.

در حالی هزینه خرید مسكن در ایران به 10 برابر درآمد سالانه خانوار افزایش یافته است كه این نسبت در بیشتر كشورها تا پنج برابر درآمد خانوار محاسبه می‌شود.عقیده حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه وشهرسازی دلیل این اتفاق را تقاضای سوداگرانه در سال‌های اخیر دانست. او توضیح داد: مردم در سال‌‌های قبل یعنی در دوره رونق، به مسكن و اتومبیل به دید سرمایه نگاه می‌كردند، به همین دلیل مسكن از یك كالای مصرفی به یك كالای سرمایه ای تبدیل شده بود. این مساله سبب ایجاد تقاضایی سوداگرانه و در نتیجه قیمت‌هایی كاذب در بازار مسكن می شد.

عبده تبریزی با اشاره به اینكه 40 درصد تولید مسكن در تهران انجام می‌شد، خاطرنشان كرد: این میزان ساخت و ساز در حالی صورت گرفته است كه تنها 17 درصد از تقاضا در پایتخت وجود دارد. همین موضوع باعث شده، تعداد زیادی واحد خالی در تهران امروز وجود داشته باشد.

این كارشناس اقتصادی متذكر شد: متاسفانه این عدم توازن در تولید و مصرف به طرح جامع شهرها هم منتقل شده است. دلیل هم روشن است در كشورهایی كه تورم بالاست معمولا تمایل برای سرمایه‌گذاری در بخش مسكن بالا می‌رود. این مساله یعنی تبدیل مسكن به كالای سرمایه‌ای همواره خطر ایجاد حباب قیمت در بازار را به دنبال می‌آورد.

او در این شرایط به دولت توصیه می‌كند به جای ساخت مسكن ارزان به سمت خروج از ركود برود. مسكن برای افرادی كه مصرف‌كننده واقعی هستند یك كالای سرمایه ای بادوام است ولی مشكل وقتی ایجاد می‌شود كه افرادی غیر از مصرف كننده به مسكن به چشم كالایی برای پس انداز نگاه می‌كنند.

عبده تبریزی با تاكید بر اینكه دولت‌ها باید بكوشند تا مسكن به‌وسیله‌ پس‌انداز تبدیل نشود و به‌اصطلاح به تقاضای سوداگرانه نینجامد، اذعان كرد: برنامه‌ توسعه‌ بازار رهن در وزارت راه و شهرسازی كاملا جمع‌بندی شده است.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: tabnak.ir