روش پرداخت حقوق‌ ها تغییر می‌کند؟
نمایندگان کارگران مطالعات طرح صدور کارت هوشمند کارگری را به پایان رسانده و در اختیار وزارت کار قرار داده‌اند. آنها می‌گویند این کارت تا ۲۰ قابلیت از جمله واریز حقوق‌ها و ایجاد بانک اطلاعاتی را دارد.

یکی از مسائلی که در مباحث بین کارگران و کارفرمایان در طول سالیان متمادی وجود داشته و دارد، این است که روش انجام مباحث مالی به چه شکلی باشد. کارگران می گویند عمل نکردن به قانون کار و اجرای سلیقه ای توسط کارفرمایان باعث تضییع حقوق مشمولان قانون کار شده است.از این رو نمایندگان کارگران به دنبال این هستند که برای رفع مسائل و موضوعاتی که منجر به اختلاف آنها با کارفرمایان و در نهایت تشکیل پرونده های شکایت در مراجع حل اختلاف می شود، بر بازگشت به قانون کار و عمل به مواد قانونی موجود در این بخش تاکید کنند.

مهمترین مسئله ای که در این بخش وجود دارد، اینکه برای جلوگیری از احتمال بروز هرگونه تخلف از سوی کارفرمایان، تمامی واریزی‌ها به حساب‌های بانکی کارگران باشد؛ موضوعی که زمزمه آن از زمان دولت نهم آغاز شده است.

نمایندگان کارگران تحقق این امر را دلیلی محکم بر جلوگیری از بسیاری تخلف‌ها در این بخش می دانند، ضمن اینکه واریز حقوق‌ها به حساب‌های بانکی می تواند به عنوان مدرکی معتبر در مراجع حل اختلاف در صورت بروز اختلاف نظر بین کارگران و کارفرمایان نیز مورد استناد باشد.

هادی ابوی در گفتگو با مهر از طرح جدید نمایندگان کارگران درباره ایجاد امکانی جدید در این بخش خبر داد و گفت: طرحی را در دست تهیه داریم که طی آن، از طریق صدور یک کارت هوشمند برای تمامی مشمولان قانون کار، تمامی واریزی ها به آن حساب ویژه صورت بگیرد.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: این کارت علاوه بر اینکه قابلیت واریز حقوق‌ها را دارد، می تواند در شناسایی کارگران فاقد شناسنامه کاری نیز موثر باشد به نحوی که از این طریق می‌توان نسبت به تشکیل بانک اطلاعاتی کارگران فاقد شناسنامه کاری نیز اقدام کرد.

ابوی خاطرنشان کرد: در واقع صدور یک کارت هوشمند می‌تواند منجر به ایجاد یک سامانه شناسایی کارگران نیز شود. در حال حاضر، طرح مطالعاتی صدور کارت‌های هوشمند کارگری آماده شده و در اختیار وزارت کار قرار گرفته است.

این مقام مسئول کارگری خاطرنان کرد: برای این کارت‌ها ۱۸ تا ۲۰ کارکرد قابل اهمیت در نظر گرفته شده که از جمله آن، علاوه بر فراهم شدن امکان واریز تمامی دریافتی ها، می توان به فراهم شدن امکان حضور و غیاب و بازرسی‌های کارگران اشاره کرد.

وی تاکید کرد: بازرسی در بخش کارگران ساختمانی یکی از مسائل مهم و در عین حال، چالش‌های جامعه کارگری است که این کارت می‌تواند زمینه های انجام آن را فراهم کند. علاوه بر این، شناسایی کارگران و مشمولان قانون کار برای عضویت در تشکل های کارگری نیز از دیگر کارکردهای کارت‌های هوشمند محسوب می شود.

عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: صدور کارت‌های تخفیف خرید در راستای تقویت معیشت نیروی کار و امکان استفاده از ظرفیت‌های اماکن ورزشی و تفریحی نیز کارکردهای دیگری است که در قالب صدور کارت‌های هوشمند کارگری مطرح است.

به گفته ابوی، در صورتی که بتوان صدور کارت‌های هوشمند را به سرانجام رساند، زمینه‌های ثبت نام از کارگران و مشمولان قانون کار آغاز و یک استان به عنوان پایلوت انتخاب و کار آغاز می‌شود.

 

 

گردآوری : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع : mehrnews.com