رئیس قوه قضاییه «نحوه اطلاع رسانی و توجه به موضوع پول­ های کثیف» را یکی از مصادیق برخوردهای تبلیغی، ناصحیح و جناحی با موضوع مبارزه با فساد اقتصادی اعلام کرد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تبریک ولادت حضرت جواد الائمه (ع) و میلاد حضرت علی (ع) ابراز امیدواری کرد: همه شیعیان و مؤمنان از انوار محبت ائمه بهره­ مند شوند و با عنایت و توجه ائمه (ع) ظلم و ستم ظالمان و شروران عالم از سر مؤمنان و شیعیان برداشته شود.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به سالروز صدور فرمان هشت ماده­‌ای مقام معظم رهبری در مبارزه با فساد و تأکید بر عزم جدی تمام مسئولان عالی نظام در برخورد و مبارزه عملی با فساد گفت: عزم و جزم مدیران و مقامات کشور در صحنه عملی مبارزه با مفاسد اقتصادی باید متجلی شود و اگر اینگونه باشد نیاز به تبلیغات زیاد نیست چرا که گاهی حتی سخن گفتن و تبلیغات صرف نه تنها اثر ندارد بلکه نتیجه معکوس دارد.

رئیس قوه قضاییه «یکی بودن گفتار و رفتار» را در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی بسیار ضروری دانست و تأکید کرد: مردم می­خواهند نتیجه­ ها، عملکردها و عزم جدی مسئولان در مبارزه با فساد را ببینند و این کار نیازمند تلاش همه مسئولان و تمام قواست.

آملی لاریجانی رسانه­ ها، مسئولان و گروه­های سیاسی را به پرهیز از نگاه ابزاری و سیاسی به مقوله مبارزه با فساد فرا خواند و تصریح کرد: مبارزه با فساد اقتصادی مسأله­ ای ملی است و حفظ منافع ملی در آن مطرح است و هیچ کس نباید منطبق با منافع سیاسی خود با این موضوع برخورد کند.

رئیس قوه قضاییه «نحوه اطلاع رسانی و توجه به موضوع پول­ های کثیف» را یکی از مصادیق برخوردهای تبلیغی، ناصحیح و جناحی با موضوع مبارزه با فساد اقتصادی اعلام کرد و گفت: بحث اجمالی وزیر محترم کشور درباره پول­ های کثیف در برخی رسانه­ ها به انتخابات مجلس مرتبط شد که اینچنین برخوردی نه تنها ناصحیح است؛ بلکه در مواردی مصداق عناوین مجرمانه همچون افترا است که طبیعتاً در چارچوب قوانین و مقررات دادستان محترم تهران باید ورود کند.

آملی لاریجانی فضاسازی­ های رسانه­ ای و تبلیغی درباره مبارزه با مفاسد را موجب بی­ اعتمادی مردم دانست و با تأکید بر اینکه همه مسئولان نظام و رسانه­ ها باید از منظر فرمان هشت ماده ­ای مقام معظم رهبری به بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی توجه کنند، عملکرد دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد را مناسب توصیف و اظهار کرد: گرچه در سال­های اخیر روند مبارزه با مفاسد اقتصادی در قوه قضاییه روند مناسبی را طی کرده است و لکن باید این روند را ارتقاء بخشید و نمی توان بدان اکتفا کرد.

رئیس دستگاه قضا رویکرد قوه قضاییه در مبارزه با مفاسد اقتصادی را «حرکت در چارچوب قانون و پرهیز از توجه به جو­سازی­ ها توأم با متانت قضایی» دانست و گفت: همچنان در چارچوب قانون و منطبق با متانت قضایی به مبارزه با فساد اقتصادی و مسئولانی که خدای نکرده از منصب خود سوء­استفاده می­ کنند ادامه می­ دهیم و به تمام کسانی که احتمالاً خود را تافته جدا بافته می دانند اعلام می­ کنیم که همه در مقابل قانون و دستگاه قضایی مساوی­ اند و نباید خود را از تعقیب قضایی در امان بدانند.

آملی لاریجانی همچنین با تأکید بر اینکه نباید در خصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی سیاه­ نمایی کرد خواستار توجه جدی­ تر دستگاه­های اجرایی به نظارت­ های منسجم­ تر بر عملکرد مسئولان و نظام اداری، اجرایی و بانکی کشور شد و افزود: در فضای اجرایی و قضایی کشور و در همه نهادها و دستگاه­ها افراد بسیار شریفی در حال انجام وظیفه هستند و اینکه بگوییم فساد همه جا را فرا گرفته حرف غلطی است.

رئیس دستگاه قضا افزود: اما در عین حال باید با افزایش نظارت­ ها به ویژه در مراحل اجرایی پیش از وقوع جرم و مفسده اقتصادی یا اداری جلوی آن را گرفت؛ تا هم اعتماد و آرامش عمومی را برای جامعه به ارمغان آوریم و هم از تشکیل پرونده­ های مفاسد اقتصادی جلوگیری نماییم.

آملی لاریجانی خواستار نظارت دقیق­ تر بانک­ها بر امور جاری خود شد و گفت: بانک­ها باید با مستندات و وثایق کافی در چارچوب مقررات موضوعه به افراد تسهیلات بدهند تا دچار مشکل نشوند.

رئیس قوه قضاییه با تأکید بر اینکه با وجود پاره­ ای محدودیت­ های دستگاه قضا در برخورد با مفاسد اقتصادی، قضات و مسئولان قضایی مبارزه با مفاسد را قاطعانه دنبال می­ کنند، خواستار همدلی و انسجام دستگاه­های اجرایی در نظارت­ های بیشتر به منظور پیشگیری از وقوع جرایم اقتصادی شد.

آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک روز معلم به معلمان آموزش و پرورش و استادان حوزه و دانشگاه، توجه به تعالی روح و کسب معنویات و کمال انسانی را وظیفه سنگین بر دوش معلمان و استادان برشمرد و تأکید کرد: خداوند متعال نیز بر تزکیه نفوس پیش و بیش از تعلیم تأکید داشته و می­ فرماید که «و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» و بر این اساس نیز پیامبران را برای تزکیه و تعالی بشر فرستاده و معلمان شریف نیز باید در ادامه همان مسیر همه تلاش خویش را برای پرورش و تعالی روحی و معنوی دانش­ آموزان و دانشجویان در کنار تعلیم علوم و دانش مادی به­ کار گیرند.

آملی لاریجانی نتیجه توجه به دانش مادی بشری بدون تأکید بر تزکیه و رشد و تعالی معنوی انسان را سوء استفاده از توسعه دانش بشری و استفاده از آن علیه بشریت از راه­ هایی مانند تولید سلاح­ های هسته­ ای و کشتار جمعی دانست و افزود: علم و دانش بشری هیچگاه نمی­ تواند از ارزش های اخلاقی تهی شود و اصولاً این حرف که علوم بی­ طرفند درست نیست.

رئیس قوه قضاییه همچنین با تبریک روز کارگر به کارگران کشور خواستار توجه و تلاش بیشتر دولت برای رفع نیاز­ها و دغدغه­ های معیشتی کارگران شد و تأکید کرد: کارگران قشر بسیار زحمت­کش و پرتلاش جامعه هستند و لازم است که دولت محترم و دستگاه­های مرتبط تمام تلاششان را برای بهبود وضع معیشتی آنان بکار گیرند. قوه قضاییه نیز بلحاظ جهات حقوقی و قضایی آمادگی هرگونه خدمت رسانی را دارد.

در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بررسی سند چشم انداز قوه قضاییه در دستورکار قرار گرفت و راجع به آن بحث و بررسی شد.



گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:isna.ir