بار دولت سنگین شده، هر چه منابع اختصاص دهیم مشکل دولت را رفع نمی‌کند
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفع مشکلات کارگاه‌ها می‌تواند به رفع بیکاری کمک کند، گفت:‌ تا زمانی که سرمایه‌گذاری در این زمینه در کشور صورت نگیرد اشتغال ایجاد نخواهد شد.

علی لاریجانی در جلسه‌ای با فعالان کارگری که عصر روز چهارشنبه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت هفته کارگر گفت: امیدواریم این جلسات آغازی برای رفع مشکلات جامعه کارگری باشد.وی ادامه داد: باید از شما کارگران عزیز تشکر کنیم که پس از پیروزی انقلاب همیشه با تلاش کردید و حضور جدی در عرصه های مختلف داشتید و نگاه مسئولیت شناسانه‌ای برای آینده کشور دنبال می‌کردید.

خانه کارگر همواره به فکر پشتیبانی از کارگران بوده است

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه خانه کارگر به عنوان یک تشکل کارگری کمک زیادی در حل و فصل مسائل و حمایت از کارگران داشته است، تاکید کرد: به همین جهت این تشکل، تشکل شناخته‌ شده‌ای محسوب می‌شود که همواره به فکر پشتیبانی از قشر کارگران است.

لاریجانی یادآور شد: امروزه آنچه که برای کشور مهم است، آن است که با وجود آتش بازی‌های موجود در منطقه و تحریم‌هایی علیه کشورمان، ایران دارای امنیت پایداری بوده و دارای ثبات است. در این میان، کشورهایی که ناامنی در آن وجود داشته باشد، نمی‌توانند توسعه یابند لذا با توجه به اینکه دموکراسی در کشورمان حاکم است، مردم در سرنوشت خود حاکم هستند اما با همه این اوصاف لازم است تا از نظر اقتصادی خیزشی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: وضعیت تولید کشور دارای مشکل است و بسیاری از کارگاه‌ها وضعیت خوبی ندارند به گونه‌ای که بعضی‌ها تعطیل شده و برخی نیز نیمه تعطیل هستند. بدون شک اینگونه مشکلات خسارات زیادی برای کشور محسوب می‌شود، چرا که منابع زیادی برای تولید این کارخانجات اختصاص داده شده است اما از ظرفیت آن استفاده نمی‌شود.

لایحه خروج از رکود زمینه‌ای برای توسعه کشور است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لازم است مشکلات کارگاه‌ها رفع شده تا افراد زیادی جذب آن شوند، افزود: اولویت اول آن است که سرمایه‌گذاری های صورت گرفته را به کمک بانک‌ها فعال کنیم البته تصویب لایحه خروج از رکود در مجلس زمینه‌ای برای توسعه کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه با رفع مشکلات کارگاه‌ها می‌توان مشکل بیکاری را تا حدی رفع کرد، گفت: بدون شک تا زمانی که سرمایه‌گذاری در کشور صورت نگیرد اشتغال ایجاد نخواهد شد، از سوی دیگر زمان مدتی که فردی بخواهد سرمایه گذاری در کشور انجام دهد طولانی است لذا باید به سمتی حرکت شود تا به سمت سرمایه گذاری تولید حرکت کرد.

وی یادآور شد: از سوی دیگر باید از ظرفیت معادن در کشور به خوبی استفاده کرد، متاسفانه از 90 درصد این ظرفیت به خوبی استفاده نمی‌شود؛ ما کشور نفت خیزی هستیم و بیشتر بر این اصل تمرکز می‌کنیم این در حالی است که برای کشوری که دارای معضل بیکاری است لازم است تا زمینه استخراج معادن را فراهم کنیم که در این زمینه باید دولت و مجلس همکاری خوبی داشته باشند لذا اگر دغدغه‌ای برای بیکاری داریم باید به این ظرفیت‌های نهفته توجه کرد.

دولت سنگین وزن شده است هر چه منابع اختصاص می دهیم مشکل دولت را رفع نمی‌کند

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه امروزه راه استخدام دولتی بند آمده است، گفت: متاسفانه آنقدر بار دولت سنگین شده که هر چه منابع اختصاص دهیم مشکل دولت را رفع نمی‌کند چرا که امروزه دولت به نوعی سنگین وزن شده است در حالیکه باید کار و تولید دست مردم باشد و در این زمینه لازم است فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

لاریجانی با تاکید بر ضرورت توجه به معیشت کارگران تصریح کرد: بدون شک این عرصه نیز نیاز به کمک و ترمیم دارد، اما امروزه وضع دولت به گونه‌ای است که شاید بیش از این نتواند کار کند لذا بهترین راه آن است که با ایجاد رونق به همه اقشار جامعه رسیدگی کنیم.

یارانه های نقدی به تولید تبدیل شود

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها افزود: بحث یارانه‌ها امروزه تبدیل به مسئله مهمی در کشور شده در حالیکه اگر همین منابع به تولید تبدیل شود، کارها آسانتر می‌شود، در حالیکه روش اجرایی تنها تورم را بالا می‌برد و مشکلات را از نظر زیربنایی حل نمی‌کند؛ آنچه که اقتصاد سالم را تعریف می‌کند آن است که مردم زندگی با کرامتی داشته باشند و در این میان اگر فرهنگ کارآفرینی در کشور افزایش نیابد مشکلات جامعه نیز رفع نمی‌شود.

وی در ادامه با یادآوری مشکلات پیش روی سازمان تامین اجتماعی گفت: این سازمان در گذشته مشکلات زیادی داشت و در مجلس نیز تحقیق و تفحصی پیرامون این سازمان صورت گرفت و بخشی از گزارش آن در مجلس نیز قرائت شد و اکنون نیز در قوه قضائیه در حال پیگیری است.

سازمان تامین اجتماعی دولتی نیست و نباید باشد

رئیس قوه مقننه افزود: سازمان تامین اجتماعی به دولت ارتباطی ندارد و منابع آن مربوط به کارگران است، برخی‌ها تصور می‌کنند که منابع آن می‌تواند در جای دیگر استفاده شود و در عوض این منابع یک مشت کارخانه به این سازمان تحویل دهند. در حالیکه این معامله درستی نیست. چرا که این سازمان برای مردم است و حق الناس به شمار می‌رود و لذا نمی‌توان آن را دولتی کرد.

لاریجانی با یادآوری بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی افزود: این سازمان باید از این منابع سرمایه گذاری کرده چرا که در آینده حجم بازنشستگی‌ها زیاد شده و ممکن است بعدها سازمان تامین اجتماعی با مشکل روبرو شود البته اکنون در دولت یازدهم تا حدودی کارها منظم شده است اما باز هم نیاز به کمک وجود دارد.

تامین اجتماعی نباید کارخانجات خود را افزایش دهد/ مشکلات سازمان تامین اجتماعی در دولت فعلی کم شده است

وی با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی باید بار خود را کم کند و نباید کارخانجاتش را افزایش یابد، یادآور شد: این سازمان باید از منابع بهینه استفاده کند تا بتواند سبک بال باشد. در غیر اینصورت هزینه‌های سربارش افزایش خواهد یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: البته از نظر بهداشت و درمان گام‌های خوبی برداشته شده، در گذشته سازمان تامین اجتماعی منابعی را که باید در اختیار این وزارتخانه قرار می‌داد، پرداخت نمی‌کرد لذا همیشه اختلافی بین این سازمان و وزارتخانه بهداشت وجود داشت. از سوی دیگر سرویس مناسبی به بیمه شدگان خود ارائه نمی‌کرد که البته در دولت فعلی این معضلات کاهش پیدا کرده است.

زمینه برای حضور مردم در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای فراهم شود

لاریجانی درباره خدمات سازمان فنی و حرفه‌ای و ارائه مدرک به آموزش دیدگان گفت: امروزه مدرک گرایی در کشور افزایش پیدا کرده در حالیکه باید این سازمان با آماده کردن آموزش به افراد متخصصان زیادی را وارد بازار کار کند، از سوی دیگر نیز باید زمینه برای حضور مردم در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای فراهم شود. اما لازم است تا برای توسعه این آموزشگاه‌ها کمک هایی از جهات مختلف از جمله رفع مشکلات مالیاتی آنها صورت گیرد.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه لازم است توازن درستی بین نیاز بازار با آموزش افراد ایجاد شود، گفت: بر این اساس وزارت کار باید وارد عمل شده و محیط کار را فراهم کند، دولت و مجلس نیز می‌توانند در این زمینه اقدامات مناسبی انجام دهند تا هم حجم نیروی کارآمد بالا رفته و هم تولید رونق یابد.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: isna.ir