دولت گذشته  تلاش کرد ردیف شغلی زنان را برای اشتغال مردان حذف کند
رئیس اتحادیه زنان کارگر با بیان اینکه دولت یازدهم یک ویرانه نیروی انسانی به ویژه در بخش زنان را تحویل گرفت، گفت: متاسفانه دولت گذشته به جای در نظر گرفتن فرصت شغلی برابر برای آحاد ملت، تلاش کرد ردیف شغلی زنان را برای اشتغال مردان حذف کند.

 سهیلا جلودارزاده به تشریح وضعیت زنان در محیط‌های کاری پرداخت و گفت: ما همیشه از دولت قبل شنیدیم که وقتی مردان بیکارند خانم‌ها نباید کار کنند و حتی معتقد بودند که یک زن شاغل در واقع یک فرصت شغلی برای مردان را اشغال کرده‌ است. وی با بیان اینکه در حال حاضر این استدلال غیرمنطقی مطرود و حذف شده‌ است، افزود: پیش از دولت یازدهم زنان به شدت به دورکاری و خانه‌نشینی تشویق می‌شدند و از طرفی زنانی هم که به کار گرفته شده بودند، به علت نامناسب بودن شرایط کاری دچار افسردگی و تضعیف روحیه شده می‌شدند.

جلودارزاده با تاکید بر اینکه در دولت گذشته زنان خود را بخشی از جامعه کار حس نمی‌کردند، اظهار کرد: در شرایط فعلی این روند به طور کامل نفی شده و امروز به جای اینکه زنان خود را عنصر زیادی، تحمیلی و گنه‌کار در محیط کار بدانند، به باور مفید بودن برای ایفای نقش در آبادی کشور رسیده‌اند. از طرفی برنامه‌های اعلامی دولت یازدهم نیز نشان از ترسیم یک آینده روشن برای زنان در محیط اشتغال دارد. عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار با بیان اینکه زنان باید به یک باور واقعی از توانمندی‌های خود رسیده و با قدرت در عرصه حضور یابند، تاکید کرد: دولت یازدهم بنا دارد برای همه کار ایجاد کند، چرا که کار کردن حق زن و مرد است و ما باید به نیروی انسانی خود به عنوان یک سرمایه عظیم افتخار کنیم.

وی یادآور شد: البته در گذشته برخی نیروهای انسانی کارآمد از کشور خارج می‌شدند که امیدواریم با همدلی، همزبانی و هماهنگی دولت یازدهم این سرمایه‌ها مملکت خود را به دست گرفته و بتوانند آن را به سمت توسعه پایدار پیش ببرند. جلودارزاده در پاسخ به این پرسش که تا چه زمانی شعار دادن درباره برقراری تساوی حقوق میان زن و مرد شاغل در محیط کار همچنان ادامه خواهد داشت، ادامه داد: ادامه این وضعیت به دو عامل اصلی ارتقای آگاهی، رشد و توانمندی‌های زنان و از طرفی پی بردن مجموعه حاکمیت به وظایف خود در قبال زنان باز می‌گردد تا از این طریق شرایط کار برابر برای زنان فراهم شود.

رئیس اتحادیه زنان کارگر با بیان اینکه به لحاظ رشد آگاهی‌های زنان در وضعیت مطلوبی قرار داریم، اضافه کرد: علاقه‌مندی به جمهوری اسلامی ایران موجب شده حل مشکلات با انجام مذاکره و اعلام مسائل پیش رود. وی عنوان کرد: این شیوه تاکنون نتیجه خوبی را در بر داشته و حتی در برنامه رئیس جمهوری از دو سال گذشته نیز مشاهده شد که این ارتباطات‌ها، روشنگری‌ها و مذاکرات و از طرفی دیدگاه خوب شخص ایشان کاهش فاصه میان حقوق زن و مرد در کار را به همراه داشته است.

جلودارزاده با بیان اینکه امیدواریم با تجدید حیات مجدد تشکل‌های کارگری و برقراری ارتباط مناسب با دولت مشکلات جامعه کارگری حل و فصل شوند، خاطرنشان کرد: این روزها می‌شنویم که برنامه‌های دولت برای حضور زنان در محیط‌های کاری در حال تنظیم است. این برنامه‌ها می‌تواند یک زیربنای محکم برای این حضور باشد و فکر می کنم دستیابی به این مهم چندان دور نباشد.

 

گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:baharnews.ir