ابراهیم جمیلی در نشست چند جانبه اعضای شورای بازرگانی اتاق ایران و هند با موضوع بررسی راهکار توسعه تجارت ایران و هند به امتیازات تازه هند برای افزایش نرخ صادرات کالای ایرانی اشاره کرد و گفت: هند بعد از چین، بالاترین نرخ رشد اقتصادی یعنی 8درصد را به خود اختصاص داده که نشانگر آینده خوب اقتصادی برای توسعه تجارت ایران و هند است.

رئیس خانه اقتصاد ایران به شناسایی فرصت‌های اقتصادی و تجاری هند برای ایران اشاره کرد و گفت: امروز آمریکا خواهان آن است که هند را به بازار ثانویه خود تبدیل کند، به طوری که این روش را نزدیک به 20 سال در کشور چین اجرایی کرده و موفق هم شده و باید ببینیم چگونه می توانیم راهکارهای سرمایه‌گذاری در این کشور را شناسایی کنیم.
وی توسعه تجاری هند و ایران را بسیار سهل الوصول‌تر از تجارت با چین دانست و افزود: جمعیت یک میلیارد و 200 میلیون نفری هندوستان یک بازار بزرگ به اندازه بازار اروپا به شمار می‌رود که می تواند در رشد نرخ صادرات ایران بسیار اثرگذار باشد.

حمل نقل مانع پرهزینه تجارت ایران و هند
جمیلی حمل و نقل را یکی از مشکلات پیش روی بازرگانان ایرانی برای تجارت با هند عنوان کرد و افزود: با توجه به کوتاهی مسیر و وجود راه های آبی، هوایی و جاده ای باز هم حمل و نقل بیشترین مانع و هزینه را در مسیر توسعه تجارت ایران و هند ایجاد می‌کند.
رئیس شورای بازرگانی اتاق ایران و هند بندر چابهار در جنوب ایران را امتیاز ویژه‌ای برای تجارت با هند برشمرد و گفت: این بندر می‌تواند به منطقه ای تجاری- ترانزیتی تبدیل شود.

برخورد سلیقه‌ای بانک‌ها برای گشایش ال سی
جمیلی به عملکرد بانک ها برای ارائه تسهیلات به بازرگانان و برخورد سلیقه ای با قانون انتقاد کرد و گفت: چرا بانک‌ها قوانینی را که مجلس تصویب می‌کند، را در راستای در خطر افتادن منافعشان اجرا نمی‌کنند و از این قوانین برداشت سلیقه ای دارند!
وی تصریح کرد: در تکالیف بودجه تاکید شده تا هر بازرگانی برای گشایش اعتبار اسنادی معادل 10 درصد سرمایه را سپرده گذاری کند؛ اما بانک ها از بازرگانان خاص معادل 30 درصد و از بازرگانان عادی معادل 130 درصد طلب سپرده گذاری می‌کنند.
منبع : خبرگزاری فارس