مدیرکل راه آهن ناحیه پنج ترکیه بر افزایش تجارت میان ایران و ترکیه با استفاده از حمل و نقل ریلی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی، اوزئیر اولکر در سی و چهارمین اجلاس مرزی راه آهن ایران _ ترکیه (آذربایجان شرقی _ مالاتیا) اظهار کرد: تجارت مابین ایران و ترکیه با استفاده از حمل و نقل ریلی در سال 2013 به 460 هزار تن یعنی نقطه اوج رسید که 75 درصد آن شامل کالاهای صادراتی ترکیه به ایران بود.

وی با اعلام اینکه از بدو تأسیس جمهوری ترکیه، در این کشور ریل تولید می شود، اظهار کرد: در طول 10 سال اخیر تغییر و تحول اساسی در شبکه راه آهن ترکیه به وجود آمده است؛ بطوری که زیرساختها را اصلاح کرده‌ایم و در آینده نزدیک زیرساختهای مسیر 58 کیلومتر باقی مانده تا مرز ایران را نیز اصلاح می‌کنیم، همچنین در اکثر مسیرها قطارهای سریع السیر را جایگزین قطارهای قدیمی کرده‌ایم.

مدیرکل راه آهن ناحیه پنج ترکیه ادامه داد: برای توسعه تجارت بین ایران و ترکیه با استفاده از حمل و نقل ریلی، 50 واگن خریداری کرده‌ایم که تا دو ماه آینده از آنها بهره‌برداری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه تجارت، وسیله ای برای دوستی است، گفت: امیدوارم ارتباطات تجاری میان ایران و ترکیه تقویت شود؛ چرا که این تجارت می‌تواند موجبات خیر و برکت برای مردم دو کشور شود.

اولکر با قدردانی از مهمان نوازی تبریزیها، عنوان کرد: کشور ایران برادر دینی ترکیه است و هیچگاه در شهر تبریز احساس غربت نمی‌کنیم.

این اجلاس در راستای تسهیل و روانسازی حمل و نقل ریلی مابین دو کشور، ترانزیت کالا و راه کارهای لازم جهت توسعه آن و مسایل فی مابین راه آهن‌های آذربایجان شرقی و مالاتیا در حال برگزاری است.

منبع: ایسنا