قرارداد طرح مجتمع فولاد مکران در منطقه آزاد چابهار که قرار است با ظرفیت تولید سه میلیون تن فولاد به اجرا در آید به مرحله امضای قرارداد رسید.

به گزارش خبرنگار ایسنا در سیستان و بلوچستان، مهدی کرباسیان - رییس هیات عامل ایمیدرو - دراین باره گفت: این طرح که در قالب پروژه های جدید ایمیدرو در پی تصمیمات سفر رییس جمهوری به استان سیستان و بلوچستان در سال 1393 تعریف شده، با سرمایه گذاری کنسرسیومی از شرکت های بخش خصوصی، سازمان منطقه آزاد چابهار و ایمیدرو احداث می‌شود و مجموعه‌ای از کارخانه‌های تولید گندله سنگ آهن، احیای مستقیم، فولادسازی، نورد گرم و نورد مقاطع فولادی را در برمی‌گیرد.

وی افزود: این مجتمع در دو فاز به بهره برداری خواهد رسید که فاز نخست آن برای ایجاد ظرفیت تولید 1.6 میلیون تنی آهن اسفنجی تعریف شده است.

کرباسیان یادآور شد: یک شرکت ایرانی برنده مناقصه اجرای فاز نخست مجتمع فولاد مکران شد.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت: نزدیکی به بازارهای هدف، دسترسی به بنادر آزاد دریای عمان و وجود منابع آب از مهم ترین مزیت های این منطقه برای ساخت مجتمع های فولادی به شمار می آید.

به گفته وی اجرای این طرح در راستای سیاست‌های جدید ایمیدرو محسوب می‌شود که راه اندازی طرح‌های فولادی مستلزم وجود آب و امکانات حمل و نقل دریایی برای ورود و خروج مواد اولیه و ساخته شده با هدف کاهش قیمت تمام شده و تولیدات رقابتی است. علاوه بر این دسترسی به معادن سنگ آهن در استان سیستان و بلوچستان و کشورهای همسایه و همچنین وجود بازار مصرف در کشورهای مجاور از دلایل اصلی ایجاد مجتمع فولاد در چابهار است.

منبع: ایسنا