وزیر جهاد کشاورزی گفت: مشکلات سرمازدگی باغات گردو باید در ستاد حوادث استان جمع آوری، مورد بررسی قرار گرفته و به وزارت کشور فرستاده شود تا تصمیم گیری و تامین اعتبار گردد.

به گزارش خبرنگار ایسنا در منطقه کویر، محمود حجتی در بازدید از باغات گردوی شهرستان رابر به بررسی مسائل و مشکلات باغات پرداخته و اظهار کرد: متاسفانه به علت دو مشکل، سطح وسیعی از باغات گردوی رابر دچار خسارت شده که یکی آفت کرم خراط است و به علت خشکسالی‌های اخیر و تنش‌های به وجود آمده، تغذیه درختان ضعیف شده و آفت طغیان کرده است.

وی با اشاره به اینکه مشکل دیگر سرمازدگی باغات است، افزود: در بهمن و اسفند سال گذشته هوا گرم و باغات بیدار شدند که با سردی هوا در فروردین، دچار سرمازدگی شدند.

حجتی تصریح کد: امیدواریم بتوانیم توسط موسسات تحقیقاتی و با مشارکت مردم مشکل آفت کرم خراط را حل کنیم و مشکلات سرمازدگی باغات گردو باید در ستاد حوادث استان جمع آوری، مورد بررسی قرار گرفته و به وزارت کشور فرستاده شود تا تصمیم گیری و تامین اعتبار گردد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در جریان سفر به شهرستان های بافت و رابر در استان کرمان اظهار کرد: از اولویت های ما در بخش کشاورزی، پرورش ماهی در قفس و کشت های گلخانه ای به ویژه خیار است که هشت درصد مصرف آب دارد و 92 درصد صرفه جویی می شود.

وی با بیان اینکه کشت متراکم و تعریف و تقویت منابع محدود خطوط اعتباری را دنبال می کنیم، افزود: باید امروز با دانش و ابزارهای موجود، از منابع بهینه استفاده کنیم و در وزارتخانه منابع خطوط اعتباری در ارتباط با پروژه های نیمه تمام و سرمایه در گردش را به بانک مرکزی اعلام کرده ایم تا تامین اعتبار شود اما گاهی اوقات نرخ تسهیلات سرمایه در گردش بالاست و واحدها تمایلی به استفاده از آن ندارند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: 10 درصد ورودی صندوق توسعه که در سال جاری 1500 میلیارد تومان است را برای اولویت ها اختصاص می دهیم.

وی در ادامه گفت: استان کرمان قدر آب را به خوبی می داند و باید محصولاتی را کشت کنیم که بازدهی بیشتری داشته باشند و استان کرمان در این زمینه پیشرو است و کشت هایی انتخاب کرده که مزیت اقتصادی دارد.

حجتی تصریح کرد: کرمان اولین استانی است که از آخرین روش آبیاری مدرن یعنی آّبیاری زیرسطحی استفاده کرده. 2 هزار هکتار از باغات در سیرجان به این سیستم مجهز شده اند و این روش 10 درصد بیش از سایر روش ها کاهش مصرف آب را دارد.

وی بیان کرد: از اجرای این روش ها پشتیبانی می کنیم و تا 85 درصد منابع سیستم های آبیاری تحت فشار بلاعوض است.

منبع: ایسنا