در فروردین ماه سال جاری صادرات مس در ایران مجموعا 70 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، آمار گمرک حاکی از آن است که در نخستین ماه سال جاری صادرات مس ایران تنها معادل 370 تن بود و این در حالی‌است که در مدت مشابه سال گذشته صادرات این کالا بالغ بر هزار تن و در فروردین 1392 صادرات مس بیش از 11 هزار تن بوده‌ است.

روند کاهشی در صادرات مس طی سال‌های اخیر ادامه‌دار شده به طوریکه در سال 1392 نیز آمار صادرات کالاها و خدمات غیرنفتی گمرک نشان می‌دهد که صادرات مس نسبت به مدت مشابه در سال 1391، بیش از 45 درصد کاهش پیدا کرده‌است.

ایران که به دلیل قرار گرفتن روی کمربند مس جهان، از معادن مسی فراوان برخوردار است، در نخستین ماه سال جاری تنها 370 تن مس و با ارزش مجموعا نزدیک به دو میلیون دلار صادر کرد.

صادرات این فلز در فروردین ماه سال جاری به لحاظ وزنی نسبت به ماه مشابه در سال قبل، 70 درصد و به لحاظ ارزشی نزدیک به 80 درصد کاهش پیدا کرد.

همین آمار از فروردین ماه سال گذشته نشان می‌دهد که در این ماه نیز با صادرات بیش از هزار تنی طلای سرخ و درآمد نزدیک به 10 میلیون دلاری از آن، صادرات مس نسبت به نخستین ماه سال 1392، به لحاظ وزنی تا 90 درصد سقوط کرده و ارزش آن نیز نزدیک به 35 درصد کم شده‌است.

صادرات مس که به عنوان سومین فلز صنعتی پرمصرف در جهان بعد از فولاد و آلومینیوم به حساب می‌آید، در دوازده ماه سال گذشته به لحاظ وزنی معادل 61.5 هزار تن بوده است که مجموعا معادل 436 میلیون دلار ارزش داشت.

این میزان صادرات، نسبت به مدت مشابه در سال 1392 به لحاظ وزنی تا 22 درصد و به لحاظ ارزشی نزدیک به 4 درصد کاهش داشته است.

همین آمار گمرکی از میزان صادرات مس در دوازده ماهه سال 1392 نیز نشانگر روند کاهش 45 درصدی در حجم صادرات مس ایران و کاهش 21 درصدی در ارزش این فلز گران‌بها است.

منبع: ایسنا