در هفته‌ای که گذشت حوزه کار و تعاون با اخبار قابل توجهی همراه بود که اعلام خبر حل مشکل بازنشستگان نی بر اهواز، اختصاص یارانه برای حفظ مشاغل موجود و ورود تعاونی‌ها به بورس از جمله این اخبار به شمار می‌رود.

این هفته وزیر کار از تخصیص یارانه اشتغال برای حفظ و ثبات مشاغل موجود خبر داد و گفت که لایحه‌ای با عنوان مشاغل عمومی تنظیم شده و آماده ارائه به دولت است.

ربیعی اختصاص یارانه اشتغال برای تثبیت شغل‌های موجود را گام موثری در جهت تحرک بخشی به بازار کار دانسته است.

وی همچنین از اجرای پایلوت طرح تکاپو در 10 استان کشور خبر داده و در تشریح فرایند اجرای طرح گفته است: طرح تکاپو در برش استانی و برای رشد اقتصادی و اشتغالزایی مورد توجه قرار گرفته و در هر استان رشته فعالیتهایی که بیشترین ظرفیت اشتغالزایی و تاثیرگذاری در توسعه منطقه را دارند شناسایی شده و حمایتهای لازم به صورت هدفمند از آنان انجام خواهد شد.

این هفته انتشاری خبری از سوی وزارت کار، کام بازنشستگان نی بر اهوازی را پس از مدتها شیرین کرد.

وزیر کار از تامین 60 میلیارد تومان اعتبار برای حل مشکل بیمه بازنشستگان نی بر شرکت کشت و صنعت کارون خوزستان پس از 20 سال خبر داد.

این کارگران بیش از 10 سال بود که با مشکل عدم واریز حق بیمه های خود مواجه بودند و با وجود داشتن دفترچه خدمات درمانی، هیچگونه سوابق بیمه‌ای برای آنها ثبت نشده بود تا اینکه در دوران بازنشستگی و به دنبال استفاده از مزایا پس از مراجعه به سازمان تامین اجتماعی در کمال ناباوری با عدم ثبت سوابق کاری خود روبه رو شدند که این امر موج اعتراض گسترده آنها را به دنبال داشت اما در نهایت با تدبیر دولت و اقدام به موقع وزارت کار اعتبار لازم به این امر اختصاص داده شد.

اعلام خبر ورود تعاونی‌ها به بورس از دیگر اخباری بود که از سوی مدیرکل تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون اعلام شد.

آن طور که علیرضا ناطقی گفته تعاونی‌ها پیش از این وارد فرابورس شده بودند اما امکان و شرایط ورود آنها به بورس به دلایلی از جمله عدم اصلاح نرم افزار بورس به وجود نیامده بود که ظاهرا مقدمات این کار طی مذاکرات صورت گرفته میان مقامات وزارت تعاون و بورس فراهم شده است.

بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، تعاونی‌ها باید 50 درصد بازار سرمایه را در اختیار بگیرند و سهم خود از حضور در سرمایه‌گذاری‌های بورسی را افزایش دهند.

در حال حاضر وزارت کار عضو شورای عالی بورس است و با توجه به پیش بینی حضور تعاونی‌های سهامی عام در بورس درصدد است تا شرکتهای تعاونی را در بورس فعال کند.

یکی دیگر از اخباری که این هفته منتشر شد، جذب 15 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اشتغال‌زایی در روستاها بود.

مشاور معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری در مناطق محروم با اعلام این خبر گفته است: دولت از محل اعتبارات سال پیش 70 میلیارد تومان برای اجرای طرح توسعه روستایی به منظور اشتغالزایی در روستاها آماده جذب دارد که باید تا رقم 200 میلیارد تومان برسد و امسال 15 هزار میلیارد ریال برای همین طرح به روستاییان پرداخت می‌شود.

به گفته احمد خوارزمی، دولت تدبیر و امید گام‌های موثری برای ماندگاری و محرومیت‌زدایی از روستاها و توسعه آن‌ها برداشته است وکه این امر با جدیت ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، بر اساس آخرین آمار وضعیت اشتغال جمعیت روستایی کشور 10.7 میلیون نفر جزو جمعیت غیر فعال اقتصادی و تنها 6.9 میلیون نفر جزو جمعیت فعال اقتصادی هستند.

هم اکنون 60 هزار روستا در کشور وجود دارد که 28 درصد جمعیت کشور در آنها سکونت دارند.

منبع: ایسنا