رییس اتحادیه چایکاران گفت: چین اول برداشت برگ سبز چای به پایان رسیده اما هنوز بهای محصول برداشت شده چایکاران پرداخت نشده است.

ایرج هوسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در چین اول برداشت برگ سبز چای بهاره که از اردیبهشت‌ آغاز شد تا روزهای ابتدایی خرداد‌ماه ادامه داشت، حدود 32 هزار تن برگ سبز برداشت و خریداری شده است که نسبت به سال گذشته حدود 70 درصد کاهش تولید داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که علی‌رغم پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش تولید برگ سبز چای، خشکسالی سال گذشته باغات باعث به ثمر ننشستن برگ سبز چای شد، افزود: علی‌رغم اتمام فصل برداشت چای در چین اول، هنوز بهای محصول خریداری شده چایکاران به آنها پرداخت نشده است که البته مسئولان سازمان چای به دنبال تامین اعتبار برای پرداخت مطالبات تولید‌کنندگان هستند.

رییس اتحادیه چایکاران ادامه داد: در سال گذشته پولی بابت اجرای عملیات به‌زراعی باغات به چایکاران پرداخت نشد که همین عامل سبب شد چایکاران باغات خود را نتوانند هرس کنند و این کاهش تولید اتفاق بیفتد اما اگر بارش‌ها و شرایط اقلیمی مناسب در ادامه‌ برداشت برگ سبز چای تا مهرماه ادامه داشته باشد می‌توانیم نسبت به بهبود وضعیت تولید این محصول امیدوار باشیم.

هوسمی با ابراز امیدواری از به نتیجه رسیدن تحقیق و تفحص نمایندگان مجلس از سازمان چای اظهار کرد: موضوعات اصلی نمایندگان برای تحقیق و تفحص از این سازمان به قاچاق چای و چای سنواتی بر می‌گردد که سال‌هاست بلاتکلیف مانده است.

وی گفت: گرچه بخش قابل توجهی از چای سنواتی در سال‌های گذشته تعیین تکلیف شده است اما در حال حاضر حدود 52 هزار تن چای سنواتی تاریخ مصرف گذشته و غیرقابل مصرف انسانی در کشور وجود دارد که باید به کمپوست تبدیل یا از کشور خارج شود.

منبع: ایسنا