معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: آزاد شدن نرخ سوخت قطعا در هزینه تمام شده محصولات کشاورزی تاثیرگذار است و میزان تاثیر آن به سیستم مورد استفاده کشاورزان برای تولید بستگی دارد.

حسن رکنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، درباره تاثیر آزاد شدن نرخ سوخت در بخش کشاورزی اظهار کرد: باید با کمک دولت فکری به حال این کشاورزان کنیم، چرا که بیش از 50 درصد از آب‌های کشاورزی از چاه تامین‌ می شود و حداکثر 18 درصد این چاه‌ها برقی شده اند؛ بدین معنی که انبوهی از کشاورزان ما متکی به گازوئیل هستند که هزینه‌هایشان تغییر خواهد کرد.

وی همچنین درباره تاثیر حذف سهمیه سوخت بخش کشاورزی بر قیمت تمام شده محصولات این بخش گفت: در حال حاضر نمی توان در این زمینه با قطعیت صحبت کرد؛ در واقع بستگی دارد که کشاورزان از چه سیستمی برای تولید استفاده می کنند. البته ممکن است حذف سهمیه سوخت در کوتاه مدت کمی کشاورزان را آزرده کند ولی در بلند مدت هم به نفع کشاورزان و هم به نفع کشاورزی خواهد بود.

رکنی با تاکید بر لزوم ورود ادوات جدید کشاورزی به کشور افزود: در رابطه با عملیات خاک ورزی باید تجدیدنظر کنیم و نیاز نداریم تا این حد تراکتور در زمین داشته باشیم. اما نمی توان برای کشاورزانی که هنوز چاه هایشان برقی نشده و از موتورهای گازوئیلی استفاده می کنند نگران نبود، چراکه قطعا هزینه های بخش از کشاورزان افزایش خواهد داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درادامه در پاسخ به اینکه با توجه به کمبود منابع دولتی برای پرداخت تسهیلات، برنامه دولت برای کمک به این دسته از کشاورزان چیست؟ اظهار کرد: در بخش تسهیلات حداقل طی دو سال اخیر با مشکل جدی در بخش کشاورزی مواجه نبوده ایم و بانک کشاورزی تسهیلات خوبی را در اختیار کشاورزان قرار داده است. کاری که باید انجام دهیم این است که کشاورزان را آگاه کنیم که تغییر روش تولید، کاهش عملکردی به همراه نخواهد داشت.

رکنی در پایان با تاکید به اینکه دنیا دیگر روش‌های سنتی خاک ورزی را نمی پذیرد، یادآور شد: نگران تسهیلات نیستیم بلکه نگران تجهیز کشاورزان و ورود تکنولوژی به کشور هستیم، چون این تکنولوژی ها عموما وارداتی هستند. اگر تکنولوژی باشد کشاورزان استقبال خوبی خواهند کرد. ما به دنبال راهکار هستیم تا این مشکل را حل کنیم.

منبع: ایسنا