رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در شرایط فعلی سعی کردیم در هیأت مدیره سایپا اصلاحات صورت گیرد و به این جمع‌بندی رسیدیم که بهتر است در این مقطع از یک مدیر آشنا به موضوعات مالی استفاده کنیم بنابراین نباید عملکرد مدیرعامل سایپا را زیر سوال برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نوروززاده در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سایپا اظهار کرد: اتفاقی که در سال 1389 در سایپا افتاد نتیجه‌اش همین روندی است که امروز دامن‌گیر ماست.

وی با بیان اینکه در آن زمان انتخاب مدیرانی که آن تصمیمات را گرفتند و منابع سایپا را به باد دادند مربوط به سازمان گسترش نبود، خاطر نشان کرد: سازمان گسترش به عنوان سازمانی که مهد تکنوکراسی است در آن زمان تصمیمات سیاسی را به آن تحمیل کردند و شما ادامه آن تصمیم را در مراسم تودیع و معارفه در شرکت ملی صنایع مس دیدید.

نوروززاده ادامه داد: بنابراین درختی که در آن زمان در دولت نهم و دهم کاشته شد میوه‌ای جز میوه تلخ نداشت. وقتی 800 میلیارد دلار منابع مملکت به جای توسعه صنعت و محصول صرف واردات می‌شود آن هم نه واردات صنعتی بلکه کاهوی چینی، انگور فرانسوی، سنگ قبر، چوب بستنی و خاک نرم برای گربه و حیوانات که اگرچه شاید مهم نباشد اما آن فرهنگ، مردم با فرهنگ ایران را آزار می‌دهد.

وی افزود: آن زمان که خرید سابکو و بنرو و سهام را به سایپا تحمیل کردند، ای کاش آتش می‌زدند آن پول را زیرا اگر آتش می‌زدند خسارات آن به مراتب کمتر از آن بود که صرف خرید چیزی شود که بهره‌های بانکی آن را هم اکنون سایپا باید بپردازد.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد:‌ وقتی ارز 1000 تومانی صرف واردات می‌شود برای قطعه‌ساز فرصتی برای تولید باقی نمی‌ماند و او هم تشویق می‌شود قطعه چینی را با بسته‌بندی ایرانی وارد کشور کند.

وی افزود: به دنبال آن وقتی نرخ ارز به 3400 تومان رسید دیگر نه واردات امکان پذیر بود و نه آن تولید کننده می‌توانست تولید کند در نتیجه تولید خودرو در سال‌های 91 و 92 کاهش یافت.

نوروززاده با بیان اینکه سال 1370 در دوره نجات‌حسینیان، قانون خودرو نوشته شد و صنعت قطعه شکل گرفت، خاطر نشان کرد: بعد از آن انحرافاتی ایجاد شد که به دنبالش سابکو که کارش انتقال تکنولوژی و دانش فنی بود به واحد خرید و فروش تبدیل شد. به هر حال آن دوران گذشته است و مشکلاتش امروز دامن سایپا را گرفته است.

وی ادامه داد: در جلسه‌ای به وزیر اقتصاد گفتم که دو واحد بزرگ خودروسازی ما یکی 1000 میلیارد تومان و دیگری 1200 میلیارد تومان بهره بانکی می‌دهد و نقطه سربه‌سر تولید خودرو به 500 هزار دستگاه رسیده است که معنای آن بسیار تلخ است.

نوروززاده با بیان اینکه عده‌ای ناآگاهانه یا آگاهانه که امیدوارم آگاهانه نبوده باشد، سایپا را به اینجا رسانده‌اند، خاطر نشان کرد: در این شرایط اگر کمک نکنیم تعداد زیادی قطعه‌ساز و به دنبال آن تعداد زیادی از کارگران باشرف ایرانی آسیب خواهد دید.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه تا قبل از مجلس هفتم نگذاشتم تعرفه واردات خودرو به زیر 150 درصد برسد، خاطر نشان کرد: با این حال به دلیل حرکت به سمت اقتصاد جهانی و بازار آزاد تعرفه‌ها به این حد رسیده است که البته با این تعرفه‌ها نیز می‌توان موفق شد.

نوروززاده با بیان اینکه مشکلات مالی به سایپا تحمیل شده است، اظهار کرد: وقتی آن تصمیم نادرست را گرفته و به نیابت از کارگران سایپا سهام آن را به این قیمت خریدند، کارگری که انتظار داشت در بازنشستگی با فروش سهام به خانواده‌اش کمک کند اکنون چه باید بکند؟

وی ادامه داد: این کار پرریسکی است و فردا نهادهای نظارتی از ما سوال خواهند کرد که چرا سهام را گران خریدید. با این حال ما راهی نداریم جز اینکه نشاط را به کارگردان سایپا بازگردانیم و هزینه‌اش را به جای دیگری منتقل کنیم.

منبع: ایسنا