مشاور اقتصادی رییس جمهور گفت: رییس بانک مرکزی از دولت می‌خواهد که با خرید تضمینی پول را به سیستم بانکی بازگرداند، اما درحال حاضر این رابطه شکل نامتوازنی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسعود نیلی در همایش سیاست‌های پولی و ارزی با اشاره به اینکه افزایش درآمدهای نفتی باعث رشد سرمایه‌گذاری در حوزه ساختمان و تصور سودآور بودن در آینده شده بود اظهار کرد: از سوی دیگر این امر باعث شد که حجم تعهدات دولت افزایش پیدا کند و تولید نیز کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد:‌ در این حین به دنبال کاهش دسترسی به بازارهای بین المللی و رکود در حوزه مسکن، صنعت نیز آسیب دید.

نیلی با اشاره به اقتصاد بانک‌محور در کشور تصریح کرد: بخش ساختمان در این حین حجم زیادی از سرمایه را جذب خود کرد، اما با رکود در مسکن بازگشت این سرمایه امکان‌پذیر نشد و دولت نیز از طرفی با کاهش قیمت نفت مواجه شد.

وی افزود: تورم زیر 5 درصد در بخش مسکن به این معنا بود که ارزش واقعی سرمایه گذاری در این بازار کاهش پیدا کرد و بنابراین سرمایه‌گذاری بانکی در این زمینه دیگر توجیه اقتصادی نداشت.

وی با اشاره به حجم زیاد تعهداتی که دولت در این دوره برای خود ایجاد کرده بود عنوان کرد: محدودیت و ممنوعیت استقراض از بانک مرکزی باعث شد تا دولت به بانک‌ها رجوع کند و در واقع همه مشکلات اقتصادی به ترازنامه بانک‌ها منتقل شد.

وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا طلب از دولت دارایی با کیفیتی به حساب می‌آید اظهار کرد: با این حال در ایران مطالبات از دولت کم کیفیت‌ترین دارایی است و به همین دلیل بانک‌ها در حال حاضر تنها منبع ارائه تسهیلات‌شان به دریافت سپرده تبدیل شده است. در حالی که باید منبع تسهیلات آن‌ها برگشت تسهیلات داده شده، باشد.

مشاور اقتصادی رییس جمهور ادامه داد: بنابراین بانک‌ها با هزینه بالا منابع را به دست می‌آورند و به بنگاه‌هایی وام می‌دهند که ریسک بالایی دارند و این امر خود باعث تشدید مشکل در ارائه تسهیلات می‌شود.

نیلی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار نهادی در رابطه بین بانک و دولت تاکید کرد:ما درحال حاضر در دشوارترین شرایط اقتصادی کشور هستیم و از طرفی به هسته سخت تورم رسیده‌ایم و باید رابطه بین فعالان بانکی مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه اصلاح ساختار به شکل نهادی مستلزم پرداخت هزینه‌هایی است، گفت: این درحالی است که به علت تحریم و کاهش قیمت نفت درآمدهای دولت کاهش پیدا کرده است.

منبع: ایسنا