وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در سال‌های گذشته تعدادی کشتی‌ حمل‌و‌نقل نفت خام و کشتی‌های حمل‌و‌نقل عمومی وارد کشور شده است که اگر حداقل نیمی از آن‌ها از طریق داخل تامین می‌شد این امکان وجود داشت که حداقل به صادر‌کننده متوسطی در این بخش تبدیل شویم، اما به هر صورت عقب ماندگی‌ها قابل جبران خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مراسم امضای قرار‌داد پروژه ساخت پنج دستگاه دکل حفاری دریایی صبح امروز - 12خرداد - با حضور نعمت‌زاده و مسوولان اجرایی این پروژه در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سخنانی درباره اجرایی شدن این پروژه دریایی عنوان کرد: متاسفانه صنایع دریایی ما به دلایلی فراموش شده است. کشور ما هزاران مرز آبی در شمال و جنوب دارد و زیبنده ما نیست که وارد‌کننده تجهیزات دریایی باشیم و از برخی همسایگان‌مان در این بخش عقب بمانیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته تعدادی کشتی‌ حمل‌و‌نقل نفت خام و همچنین کشتی‌های حمل‌و‌نقل عمومی وارد شده که اگر حداقل نیمی از آن را از طریق داخل تامین می‌کردیم، حدود 10 هزار نفر متخصص در آن مشغول به کار می‌شدند و می‌توانستیم حداقل به صادر‌کننده متوسطی در این بخش تبدیل شویم اما به هر صورت عقب ماندگی‌ها قابل جبران خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ابتدا اولین دکل‌های حفاری ما در شمال کشور ساخته شد که در سال‌های بعد آن را به همسایگان اجاره دادیم، چرا که خودمان نتوانستیم از آنها استفاده کنیم اما وظیفه این است که هرکجا متوجه اشتباه شدیم آن را اصلاح کنیم و خوشبختانه امروز این پروژه را در جنوب کشور آغاز کردیم و شرکت نفت وگاز رضوی موفق شد که این پروژه را آغاز کند.

وی افزود: برای ما هم فرقی نمی‌کند که بخش خصوصی، نیمه خصوصی یا دولتی این کار را انجام دهد. البته اصل براین است که در چنین پروژه‌هایی بخش خصوصی فعال باشد و اگر کمبودی وجود دارد به صورت موقت بخش دولتی به کمک بخش خصوصی بیاید.

نعمت‌زاده افزود: ما در موقعیتی قرار داریم که به آب‌های آزاد و به بزرگترین منبع گازی دنیا دسترسی داریم، لذا باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

ساخت 5 دکل دریایی طی چهار سال

در بخش دیگری از این مراسم رفعت، دبیر شورای عالی صنایع دریایی در صحبت‌هایی گفت: سالانه تعداد قابل توجهی از میادین نفت و گاز فعال می‌شوند که نیاز به دکل‌های حفاری را ملموس‌تر می‌کند.

وی درباره‌ی نتایج ساخت این دکل‌ها ادامه داد: ساخت داخلی دکل‌ها از خروج ارز جلوگیری و همچنین به کاهش هزینه‌ها و ایجاد اشتغال کمک می‌کند.

دبیر شورای عالی صنایع دریایی ادامه داد: از سال گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور دادند که در این زمینه اقدامات داخلی انجام شود که در نهایت منجر به این شد که امروز قرار‌داد پنج دستگاه دکل حفاری دریایی امضاء شود. طی برنامه‌ای قرار است این پروژه طی چهار سال ساخته شود که منابع مالی آن 10 درصد توسط کارفرما، 10 درصد از سوی پیمانکار و 80 درصد از طریق تسهیلات بانکی و سایر بخش‌ها انجام می‌شود.

شکسته شدن تابوی ساخت سکوهای حفاری

در ادامه یبقار، رییس کنسرسیوم رضوی که اجرای این پروژه را برعهده دارد گفت: امروز روز مهمی در تاریخ صنعت و گاز کشور است چرا که ساخت سکوهای حفاری به عنوان یک تابو شکسته می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه با تغییرات دولت و مدیریت جدید در وزارت صنعت، معدن و تجارت این امر در حال تحقق است. کنسرسیوم رضوی تشکیلات خصوصی است که جمعی از افراد نخبه و جوان را دور هم جمع کرده و متعهد است که این بار را به مقصد برساند.

او افزود: براساس زمان‌بندی انجام شده اولین دکل حفاری با 58 درصد ساخت داخل به بهره‌برداری می‌رسد و در مرحله‌ی آخر این مقدار به 85 درصد می‌رسد. طبیعی است این پروژه بدون حمایت بخش‌های مختلف از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، صندوق توسعه، بانک صنعت ومعدن و وزارت نفت که در واقع بهره‌بردار نهایی آن است محقق نخواهد شد.

منبع: ایسنا