وزیر مسكن با بیان اینكه نمی‌توانم در خصوص بازار مسكن سال آینده پیش‌بینی كنم گفت: هنوز چگونگی تصویب لایحه هدفمند كردن یارانه‌ها و بودجه سال 88 از سوی مجلس مشخص نیست.
  

  محمد سعیدی كیا در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به اینكه پیشبینی وزیر مسكن از بازار مسكن سال آینده چیست اظهار داشت: به هیچ وجه بنده به عنوان وزیر مسكن و شهرسازی آینده بازار مسكن را پیشبینی نمیكنم اما به شخصه معتقد هستم كه سه عامل اصلی در پایین آمدن قیمت مسكن در سال جاری تاثیر بسزایی داشت.
وی افزود: اولین عامل در كاهش قیمت مسكن كنترل نقدینگی است كه امسال به خوبی از سوی دولت انجام شد و نقدینگی در سال جاری نسبت به سال گذشته به شكل قابل توجهی كاهش یافت.
وی افزود: دومین عامل در كاهش قیمت مسكن در سال جاری سوق یافتن حجم عظیمی از درخواستها و تقاضای مسكن از بازار به سمت مسكن مهر بود.
سعیدیكیا تاكید كرد: مسكن مهر باعث شد تا تقاضا از بازار عمومی مسكن به شكل قابل توجهی كاهش یابد.
وزیر مسكن و شهرسازی گفت: سومین عامل در كاهش قیمت مسكن تنظیم امور مسكن بود كه شامل ثبت معاملات مسكن و كد رهگیری و اخذ مالیات مكرر معاملات میشد.
سعیدی كیا تصریح كرد: بنده با اعتقاد كامل عنوان میكنم كه عامل دوم و سوم كه همانا مسكن مهر و تنظیم امور مسكن است سال آینده نیز ادامه مییابد.
وی ادامه داد: این كه آینده بازار مسكن را پیشبینی نمیكنم به این دلیل است كه دو لایحه هدفمند كردن یارانهها و بودجه 88 در مجلس است بنابراین این كه این دو لایحه چگونه تصویب شود و چگونه در بازار مسكن اثر بگذارد مشخص نیست.

*دولت در حال تنظیم اعطای تسهیلات بانكی به مسكن

سعیدی كیا در خصوص احتمال تغییرات در اعطای وام مسكن در سال آینده گفت: دولت در زمینه حجم سرمایهگذاریها كه برای مسكن مورد نیاز است و حجم تسهیلات بانكی و حضور انبوهسازان در بخش مسكن برنامه و طرحهایی دارد.
وی ادامه داد: دولت در حال تنظیم برنامهای برای این موارد است كه آنرا در شورای مسكن مطرح و به تایید برساند.

 

گردآوری:گروه خبر سیمرغ
www.seemorgh.com/news