عاقبت فارغ التحصیلان در ایران!!!
عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه بسیاری از فارغ التحصیلان پس از سالها تحصیل خانه‌نشین می‌شوند، گفت: فرهنگ کار در کشور باید به گونه‌ای نهادینه شود که فرزندان از گفتن شغل پدران خود احساس خجالت نکنند.

علی اصلانی  اظهار کرد: یکی از علل بی میلی جوانان به شغل‌های قدیمی فرهنگ کار است؛متاسفانه بسیاری از فارغ التحصیلان و جوانان جویای کار رغبتی به انجام شغل‌های قدیمی مثل سنگبری، کفاشی و جوشکاری از خود نشان نمی‌دهند و داشتن تحصیلات عالیه و هزینه‌ای که برای تحصیل صرف کرده‌اند دلیل این امر است.

وی افزود: امروز شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که وقتی از نوجوانان درباره شغل پدرانشان سوال می‌شود مایل نیستند که بگویند نجار است یا بنّا است چون این شغل‌ها را در سطح پایین می‌دانند.

به گفته اصلانی تا زمانی که فرهنگ کار در کشور نهادینه نشود و اهمیت ارزش کار جا نیفتد عنوان شغل‌ها هم تغییر یابد و جذابتر شود کسی به سمت و سوی شغل‌های قدیمی نمی‌روند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در بخش دیگری از گفت وگو با ایسنا، با اشاره به بالا بودن نرخ بیکاری فارغ التصحیلان مقاطع لیسانس و فوق لیسانس گفت: در حال حاضر غالب افراد دیپلم و زیردیپلم برای خود شغلی دارند و راحت‌تر و بهتر مشغول کار می‌شوند اما تحصیلکردگان دانشگاهی نگرش دیگری به شغل دارند و هر شغلی را به راحتی نمی‌پذیرند.

وی دلیل دیگر این امر را ورودی و خروجی دانشگاهها دانست و گفت: هم اکنون درصد بالایی از ورودی دانشگاهها را زنان تشکیل می‌دهند در حالی که این مساله تا چند سال آینده به یک معضل بزرگ تبدیل خواهد شد و شاهد خواهیم بود که زنان تمام شغل‌ها حتی شغل‌های مردان را هم تصرف می‌کنند در حالی که مسئولیت و سرپرستی خانواده با مرد است.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه امروز کمتر خانواده‌ای است که در آن بیکار نباشد، اظهار کرد: جوانان با صرف وقت و هزینه بسیار پس از چند سال در یک رشته فارغ التحصیل می‌شوند ولی دست آخر خانه‌نشین می‌شوند چون رشته‌ای که در آن تحصیل کرده‌اند بازار کار ندارد.

وی با تاکید بر نقش موثر وزارت کار در ایجاد فرهنگ کار، از دولت خواست تا بر روی رشته‌هایی سرمایه‌گذاری کند که کم هزینه بوده و در بازار کار متقاضی دارد طوری که فرد با 10 میلون تومان وام زودبازده قادر به کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار باشد.

منبع: ایسنا