جاماندگان ثبت نام یارانه نقدی چه کنند؟
بند "د" تبصره 20 قانون بودجه بر رسیدگی به جاماندگان ثبت نام مجدد سال گذشته تاکید دارد اما با وجود الزام قانونی و با گذشت چندین ماه از سال جاری هنوز این گروه تعیین تکلیف نشده‌اند.

جاماندگان ثبت نام مجدد یارانه هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند

انتقادها به نحوه و میزان پرداخت یارانه نقدی در دولت یازدهم، به گونه ای پیش رفت که فروردین سال گذشته و پیش از اجرای فاز دوم هدفمندی دولت بنا را بر اعتماد گذاشته و با ثبت نام مجدد از افراد درخواست کرد در صورت عدم نیاز از ثبت نام انصراف و از لیست یارانه بگیران خارج شوند.در این میان نزدیک به 2 میلیون و 400 هزار نفر از لیست یارانه بگیران کنار گذاشته شدند که بنا به گفته مسئولان امر برخی از خانوارها سهوا و به دلیل خطای اینترنتی قادر به ثبت نام نبودند.

از این رو با توجه به اینکه دیگر فرصت مناسبی برای ثبت نام این افراد محیا نشد، در قانون بودجه سال جاری دولت ملزم به ثبت نام مجدد این قشر و رسیدگی به اعتراض آنان شد.

طبق بند "د" تبصره 20 قانون بودجه سال 94، دولت باید از فروردین ماه به ثبت نام گروهی که با وجود متقاضی بودن از لیست دریافت یارانه جا مانده بودند اقدام می کرد، اما با این وجود تاکنون خبری در این راستا از مراجع دولتی و سازمان هدفمندی منتشر نشده است.

البته فرودین ماه سامان هدفمندی اعلام کرد در حال تدوین آیین نامه مربوط به اجرای این بند از قانون است و حداکثر تا تیرماه ثبت نام آغاز می شود.

با این وجود و با گذشت یک ماه از تیرماه هنوز خبری از سوی سازمان هدفمندی در این خصوص منتشر نشده و سازوکاری برای رسیدگی به اعتراض این گروه تعریف نشده است.

موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در این خصوص می گوید: در حوزه استحفاظی بنده (بجنورد) از این‌گونه خانوارهای جا مانده از ثبت نام بسیار زیاد است که به دلیل ازدواج یا اینکه صاحب اولاد شده‌اند ویا اختلالات اینترنتی در دریافت یارانه دچار مشکل شده و هنوز تعیین تکلیف نشده اند.

وی تاکید می کند: به دلیل اینکه یارانه نقدی مختص افراد کم درآمد جامعه است دولت باید هر چه سریعتر در راستای رفع مشکل افراد جا مانده از ثبت نام سال 93 اقدام کند.

 این موضوع که دولت باید افراد پردرآمد را طبق قانون از صف یارانه خارج کند قطعی است اما با توجه به اینکه در میان جاماندگان ثبت نام سال گذشته بسیاری از افراد نیازمند حضور دارند، دولت باید هرچه سریعتر نسبت به این موضوع اقدام کند.

 

چرا مسئولین به جامانده های ثبت نام مجدد یارانه پاسخ نمی دهند؟

نامه یکی از شهروندان که از ثبت نام دریافت یارانه نقدی جامانده اند به سیمرغ:

از آنجا که علیرغم مکاتبات ذیل برای بسیاری از مسئولین هیچ پاسخی داده نشده ، لذا عین نامه ها را جهت تظلم خواهی که زبان حال حداقل صدها هزار نفر از مظلومان و نیازمندان بی پناه است به آن دفتر ارسال میکنم .

درخواست پیگیری وتعیین تكلیف یارانه افراد نیازمند ثبت نام نشده و علی الخصوص معوقات آن از برج 2/93 تاکنون .

باسلام واحترام

در فروردین ماه سال جاری بارها وبه كرات از رسانه ها و . . . هنگام ثبت نام مرحله دوم یارانه ها ،  برخی مسئولین و دولتی های مرتبط و همچنین موکداً  مدیر وسخنگوی محترمه سازمان هدفمند سازی یارانه ها ، خانم نرگس نجفی چندین بار به مردم گفتند هر ماه برای همه كسانیكه ثبت نام نكرده اند و یا از ثبت نام به هرعلتی جامانده و یا حتی شرایط مالی ایشان تغییر كرده باشد ، سایت ثبت نام یارانه ها برای ثبت نام مجدد ایشان باز میشود وامكان ثبت نام مجدد برای دریافت یارانه ها كه حق مردم است همیشه وجود دارد حال هر بار كه بعد از چندین ماه مكرراً مراجعه میشود ،شبهه ایجاد میگرددكه با فرصت طلبی به مردم دروغ گفته اند ومردم را فریب داده اند ودائم  میگویند فعلاً از ثبت نام خبری نیست و باید منتظر تصمیم هیئت دولت باشید و . . . حالا یك عده افراد ساده لوح ، مسن و . . . را با این بی عدالتی سرگردان و ناراضی كرده اند . اگر به بخشداری تهران خیابان فاطمی كوچه غزالی ویا ستاد یارانه ها در خیابان جویبار و . . . مراجعه كنید میبینید كسانی را كه به دولت بی اعتماد ومستاًصل شده اند . . . با این اوصاف تاسف بار به مردم که جواب نمیدهند ، شاید اگرشما موضوع را ازطرف همه اقشارملت مطرح کنید مجبور شوند پاسخی بدهند لهذا تقاضای پیگیری ، رسیدگی و صدور دستور مقتضی را درخصوص تعیین تكلیف یارانه افراد نیازمند و سرپرستان ثبت نام نشده ومخصوصاً معوقات یارانه ها و مطالبات ماه های گذشته از اردیبهشت 93 به بعد را دارم / باکمال تشکر وسپاس  سال 1393.


حدود یک سال و نیم بعد . . . . . .

مسئولین محترم : ما در مرحله دوم موفق به ثبت نام دریافت یارانه ها در فروردین ماه 93 نشدیم هر جا هم رفتیم جواب ندادند و فایده نداشت . . . بماند که چه کردیم ، با چندین سر عائله با این تورم روز افزون و افسار گسیخته و خرج و برج نا متقارن و ناهمگون و معلولیت ضایعه نخاعی وهزینه های وارده و گرفتاریهای مضاعف و . . . حالا مجلس تصویب و تکلیف ( بند " د " تبصره 20 قانون بودجه سال 94 كل كشور) کرده از فروردین 1394 دولت سرپرست خانوارها و افرادی که موفق به ثبت نام نشده اند مجدداً ثبت نام کند و یارانه آنها را بدهد . . . ولی باز مسئولین دولتی و سازمان هدفمند سازی یارانه ها و . . . طفره میروند و با دفع الوقت به بهانه آماده نبودن آئین نامه اجرائی قانون مارالذکر و اطاله تصویب آن در هیئت دولت یازدهم حق نیازمندان را تضییع میکنند . . . جایگاه نیازمندان واقعاً در این دولت کجاست ؟؟؟ و یارانه های معوقه آنها که حق مسلمشان است از تاریخ اردیبهشت 1393 تاکنون چه میشود ؟؟؟

 با کمال تشکر وسپاس

 

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ماجرای ارسال پیامک‌ به سرپرستان خانواری که یارانه آنها قطع شده است

 

 

تهیه و تدوین : گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: سیمرغ