هدایای سعید مرتضوی به 37 نماینده مجلس
در بخشی از گزارش تفحص از سازمان تأمین اجتماعی عنوان شده که مقادیری کارت هدیه از محل بودجه این سازمان، برای 37 نماینده مجلس سند خورده است. سعید مرتضوی می‌گوید به شرط عدم افشای هویت نمایندگان، فهرست مربوط را تحویل رئیس هیأت می‌دهد.

نتیجه دادگاه مرتضوی تا به اینجای کار مشخص است: رد مال، حبس و تبرئه در یکی از پرونده‌ها. نماینده‌ها اما خواسته دیگری دارند. آنها به‌ویژه در موضوع تخلف مرتضوی در تأمین اجتماعی خواهان رسیدگی به جرائم معاونان او هستند. دلایل این تأکید نیز به‌صراحت مشخص شده است؛ معاونان مرتضوی در سال‌های گذشته در کنار سعید مرتضوی درخشیده‌اند و ردپای اغلب آنها در پرونده تخلف تأمین اجتماعی مشخص است.

علیرضا محجوب چندان اهل گفت‌وگو نیست، اما مشخص است که آمدوشدهایش در راهروهای بهارستان چندان بی‌مورد نیست. سراغ نمایندگان عضو کمیته تفحص را می‌گیرد و مشغول جمع‌آوری امضاست؛ امضا برای نامه‌ای که خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته شده و در آن به رسیدگی به جرائم معاونان سعید مرتضوی بیش از هر زمان دیگری تأکید شده است.

تنها یکی از جملات کوتاه گزارش 84 هزارصفحه‌ای تفحص از تأمین اجتماعی نشان داد «شش میلیارد و 243 میلیون تومان برای پرداخت به حدود 50 نفر از اعضای هیأت امنا، مدیرعامل و مدیران سایر سطوح سازمان تأمین اجتماعی به تصویب رسیده و تنها سهم یک نفر 400 میلیون تومان بوده است». این پرداخت‌ها به امضای سعید مرتضوی، رئیس وقت سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است.

تازه بخش نخست پرونده تأمین اجتماعی ورق خورده است

حسین دهدشتی، از امضاکنندگان این نامه، می‌گوید: «خطایی نبوده که مرتضوی در تأمین اجتماعی مرتکب نشده باشد؛ رد مال و حبس به بخش کوچکی از جرائم او مرتبط می‌شود و پرونده تأمین اجتماعی هنوز در راه است. تا به اینجای کار به بخشی از پرونده مرتضوی در تأمین اجتماعی رسیدگی شده که مربوط به حضور غیرقانونی او در ریاست سازمان تأمین اجتماعی می‌شود».

نماینده مردم آبادان همچنین می‌افزاید: «تخلف مرتضوی در همین بخش نخست که محرز شود، دیگر بقیه مسائل رو خواهد شد، اینکه تمام امضاها و تصمیم‌های بعدی مرتضوی خلاف قانون بوده و اصولاً حضور او در ریاست سازمان، پس از حکم دیوان عدالت اداری نادرست و خلاف بوده است».

به گفته او، «نقش معاونان مرتضوی در پرونده تخلف‌های تأمین اجتماعی پررنگ است و نمایندگان در این نامه از رئیس قوه قضائیه خواستار دادگاهی‌شدن معاونان سعید مرتضوی شده‌اند».

تقاضای رسیدگی ویژه به تخلف معاونان مرتضوی

نادر قاضی‌پور نیز نامه را امضا کرده و خواهان رسیدگی قطعی قوه قضائیه به پرونده سعید مرتضوی و دیگر عوامل دخیل در این پرونده تخلف مالی است می‌گوید: «آقای مرتضوی به کارگران ظلم کرده‌اند و تمام دوره مدیریتشان در تأمین اجتماعی زیر سؤال است».

او در همین زمینه گفته: «پرونده تحقیق‌و‌تفحص مجلس از سازمان تأمین اجتماعی هنوز به دادگاه نرفته و پرونده در مرحله بازپرسی است. این موضوع در قالب چند پرونده مجزا منفک شده و قرار است در چند شعبه مختلف بررسی شود».

قاضی‌پور با تأکید بر اینکه "برای پرونده یادشده هنوز کیفرخواست صادر نشده است"، می‌گوید: «در صحبت‌هایی که نمایندگان تفحص‌کننده با بازپرس پرونده داشته‌اند، قرار بر این شده همه ابعاد تخلفات و جرائم انجام‌شده در تأمین اجتماعی، به‌ویژه تخلف‌های معاونان مرتضوی و هیأت‌مدیره سابق سازمان تأمین اجتماعی نیز به‌صورت ویژه بررسی شود».

جلسه با قاضی کیفری پرونده مرتضوی در بهارستان

یکی دیگر از اعضای کمیته تفحص که نمی‌خواهد نامی از او به میان آید، به دیدار با قاضی کیفری پرونده سعید مرتضوی در مجلس اشاره دارد و بر لزوم رسیدگی به نقش همه مسببان تخلف در تأمین اجتماعی تأکید می‌کند.

او البته اظهار خشنودی می‌کند که قاضی کیفری و دیگر قضات به‌خوبی از جزئیات پرونده آگاهند و فاز جدی پرونده، تازه پس از ورق‌خوردن بخش‌های دیگر تخلف‌های مرتضوی در تأمین اجتماعی علنی خواهد شد.

این نماینده می‌گوید: «مرتضوی کار خودش را خوب بلد است، هم حقوق خوانده و هم مدت‌ها دادستان بوده و به چم‌وخم‌های قضایی مسلط است. مردان نزدیک به او، از جمله معاونان مرتضوی بدون شک نکات قابل تأملی برای دادگاه و مراجع قضایی دارند و باید این نکته را در نظر گرفت که معاونان به اندازه شخص مرتضوی به نکات و درروها واقف نیستند».

تسهیلات 500 میلیون ریالی برای مرتضوی و دوستان

مرور بند بند گزارش 80 هزار صفحه‌ای تفحص از تأمین اجتماعی، نشان‌دهنده دغدغه‌هایی است که امروز گریبانگیر کشور و نمایندگان مجلس شده است. کمیته تحقیق‌وتفحص در بند 24 گزارش خود آورده: «در سال 91 مدیرعامل و تمامی اعضای هیأت‌مدیره، شامل آقای سعید مرتضوی، صمدالله فیروزی، بهنام پرهیزکار، علیرضا عسگریان، نورالدین شهنازی‌زاده، علیرضا کوچک‌سرایی و عزیز دولتخواه هرکدام 500 میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کرده‌اند که در این موضوع در سال‌های قبل به جز سه فقره وام ضروری و ودیعه مسکن، فقره دیگری مشاهده نشد».

هدایای مرتضوی برای 37 نماینده مجلس

همچنین در بند 27 این بخش از گزارش نیز آمده: «مبلغ یک میلیارد و 350 ریال «کارت هدیه» حسب اسناد ثبت‌شده مالی از بودجه در اختیار مدیرعامل سازمان به 37 نماینده مجلس (با درج کد در اسناد و بدون ذکر مشخصات) در اردیبهشت سال جاری، سند خورده است. در مذاکره حضوری با مرتضوی نیز ایشان اعلام کرد که به شرط عدم افشای هویت نمایندگان، فهرست مربوط را تحویل رئیس هیأت می‌دهد. پاسخ رئیس هیأت نیز به سعید مرتضوی این بود که هیچ سندی در تحقیق‌وتفحص محرمانه نخواهد بود».

حسین دهدشتی، بهروز نعمتی، نادر قاضی‌پور، عبدالله سامری، سید سعید زمانیان، امیرحسین قاضی‌زاده، محسن علیمردانی، مهدی عیسی‌زاده، محمدمهدی پورفاطمی، عباس قائید رحمت، ایرج عبدی، نعمت‌الله منوچهری، علیرضا محجوب و شهروز افخمی 14 عضو کمیته تفحص از تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

تعیین تکلیف واگذاری 138 شرکت به بابک زنجانی

این نخستین‌باری نیست که اعضای کمیته تفحص از تأمین اجتماعی دست‌به‌قلم شده و با مسئولان این پرونده نامه‌نگاری کرده‌اند. پیش از این نیز نمایندگان در نامه به علی لاریجانی خواستار پیگیری پرونده و تعجیل در رسیدگی به پرونده تخلف مرتضوی در تأمین اجتماعی شده بودند. در دیدار نوروزی نمایندگان و رئیس قوه قضائیه نیز نامه‌ای خدمت ایشان تقدیم شد که در آن آمده بود «تسریع در رسیدگی قوه قضائیه به گزارش این تحقیق و تفحص، محور اصلی خواسته ماست و در این نامه محورهای مختلفی از جمله اصل ماجرای انتصاب مرتضوی، ماجرای واگذاری 138 شرکت به بابک زنجانی، بذل‌وبخشش‌های نقدی دقیقه 90 مرتضوی و بسیاری موارد دیگر متذکر شده است».

لزوم شفاف‌سازی دیگران در پرونده مرتضوی

بیش از دو سالی از تحویل و ارائه مستندات گزارش تفحص از تأمین اجتماعی به قوه قضائیه می‌گذرد. پرونده سعید مرتضوی سنگین است و به کشکول هزارلایه می‌ماند. از ماجرای پرونده کهریزک گرفته تا بسیاری تخلف‌های دیگر ضمیمه پرونده است و تا فرصت به تأمین اجتماعی برسد، بدون شک زمان زیادی پیش‌رو است.

نمایندگان نگران عدم رسیدگی به نقش «دیگران» در پرونده مرتضوی هستند، از دیگران معاون و مشاور گرفته تا آنها که در معرفی امثال زنجانی به مرتضوی سنگ تمام گذاشتند. آنها تلاش دارند تا در تماس با قوه قضائیه این نکته را روشن کنند که پرونده مرتضوی فقط بر خطاهای او استوار نبوده و چه بسیار افراد قانون‌شکن دیگری که اسمشان تا به اینجای کار از قلم افتاده است.

منبع: ایسنا