شورای شهر تهران در جلسه امروز خود پس از مخالفت اوليه، در نهايت لايحه نرخ بليت مترو را تا قبل از رسيدن به پايان سال بررسی و تصويب كرد.

 

بر اساس آن، نرخ بلیت‌های اعتباری مدت‌دار برای تشویق مردم بدون تغییر قیمت و بلیت‌های مبلغ‌دار با 20 درصد رشد قیمت تعیین شد. همچنین اعضا نسبت به تعیین شدن سهم دولت در پرداخت یارانه بلیت مترو تاكید كردند.

به گزارش ایسنا، شورای شهر تهران امروز در یكصد و هفتاد و هشتمین جلسه خود در ماده واحده این لایحه تاكید كرده است كه قیمت تمام شده بلیت مترو در سال 88 كه 398 تومان است و به این ترتیب قیمت بلیت تك سفره بدون محدودیت طول سفر و زمان 150 تومان، رفت و برگشت (دو سفره) 275 تومان و 10 سفره 1100 تومان تعیین شده است.

رسول خادم ـ‌ رییس كمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ـ هم در این رابطه گفت: قیمت بلیت‌های مبلغ‌دار در مجموع 20 درصد افزایش را در سال آینده دارد، اما در عین حال این رقم نسبت به قیمت‌های بلیت‌های تك سفره، 50 درصد كمتر است.

به گزارش ایسنا، بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، مبلغ بلیت اعتباری مبلغ‌دار ناحیه یك 65 تومان، ناحیه دو، 70 تومان، ناحیه سه، 81 تومان،‌ ناحیه چهار 85 تومان و ناحیه پنج 101 تومان تعیین شده است.

گفتنی است هر ناحیه، فاصله 10 كیلومتری یك مسافت تعین شده است.

نرخ‌های تعیین شده از سوی شورای شهر تهران براساس حداكثر میزان تورم اعلام شده توسط بانك مركزی صورت گرفته است.

رسول خادم در این رابطه توضیح داد: سهم یارانه بلیت مترو در سال جاری توسط دولت هنوز به طور كامل پرداخت نشده و حدود سه میلیارد از سهم شهرداری تهران هم باقی مانده است.

وی افزود: هزینه قیمت تمام شده بلیت مترو 400 تومان است كه با گرفتن 65 تومان بابت هر بلیت در كارت‌های مبلغ‌دار تقریبا یك ‌فتم سهم یارانه را از مردم دریافت می‌كنیم و تا سهم یك‌سوم فاصله هر سه طرف (مردم، دولت و شهرداری) فاصله زیادی داریم.

مهدی چمران ـ رییس شورای شهر تهران ـ هم افزود: سهم دولت از یارانه بلیت مترو در سال آینده را 48 میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم، چرا كه در جریان تصویب و در نهایت تخصیص آن، این مبلغ كم می‌شود. در عین حال در سال جاری سهم مردم در یارانه بلیت مترو 26 میلیارد تومان و سهم پرداختی دولت 17 میلیارد تومان بود، به عبارتی سهم دولت حتی از مردم هم كمتر بوده است، لذا بهتر است سهم یك‌سوم یارانه هر سه طرف مشخص و روشن شود.

 
گردآوری:گروه خبر سيمرغ
www.seemorgh.com/news
منبع:tabnak.ir