خودروهایی که 80 درصد گرانتر از قیمت واقعیشان فروخته می‌شوند
موضوع بالا بودن قیمت خودرو های داخلی همواره مورد انتقاد مردم بوده است، قیمت های بالایی که از سوی خودروسازان همواره توجیه شده است وحتی در مقابل این افزایش قیمت حرکت محسوسی در جهت کیفی سازی تولیدات نشده است.

خودروسازان دلالی می کنند

موضوع بالا بودن قیمت خودرو های داخلی همواره مورد انتقاد مردم بوده است، قیمت های بالایی که از سوی خودروسازان همواره توجیه شده است وحتی در مقابل این افزایش قیمت حرکت محسوسی در جهت کیفی سازی تولیدات نشده است.بسیاری از صاحبنظرن بر این باورند که می توان با پرداخت چنین پولهایی در کشورهای صاحب برند سوار خودرو های باکیفیت ترشد اما با وجود کاهش قدرت خرید مردم و نارضایتی آنها خودروسازان همچنان به دنبال افزایش قیمت خودرو برای پوشش های هزینه ای خود بوده اند ، هزینه هایی که به گفته بسیاری از صاحبنظران ناشی از مدیریت دولتی و نبود فضای شفاف رقابتی بوده است.
 
احمد بزرگیان عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس دراین باره گفت: اگر بخواهیم قیمت واقعی خودروی داخلی را حساب کنیم با قیمتی که هم اکنون کارخانه عرضه می کند فاصله اش بسیار است و بین70 تا 80 درصد خودرو گران عرضه می شود.

وی به زمانی که عضو کمیسیون صنایع مجلس بوده اشاره کرد و گفت :درسالهای 86و87 بارها در نشست با رسانه ها و مدیران خودرو ساز صراحتا اعلام کردم که بین 25 تا 40 درصد خودور گران فروخته می شود وهم اکنون با شرایط فعلی معتقدم بالای 70 تا 80 درصد خودرو گران عرضه می شود.

این کارشناس خودرو افزود: در تمام دنیا همه به این سمت می روند که هزینه ها را کاهش و کیفیت کار را افزایش دهند ،اما درایران اینگونه نیست .اگر خودرو سازان افزایش تیراژ تولید داشته باشند هزینه ها سر شکن می شود به فرض وقتی شما یک قالب برای موتورخودرویی می سازید وقتی10 هزار تا تولید شود یک قیمت پیدا می کند، وقتی 100 هزار تا تولید شد یک قیمت دیگر ، یعنی هزینه باید روی 100 هزار تا سرشکن شود . امروز نوع قالب هایی که می سازند چه در داخل و چه قالب هایی که از خارج وارد می شود ویژ گی هایش طوری است که با تیراژ باید رابطه معکوس داشته باشد ،متاسفانه آقایان این رابطه معکوس را حفظ نمی کنند.

به گفته بزرگیان دردنیا وقتی یگ گوشی رونمایی می شود به محض اینکه تیراژ تولید بالا می رود قیمت تا 50 درصد کاهش پیدا می کند چون تیراژ و تقاضای مشتری افزایش یافته است آنها نمی گویند چون مشتری پیدا کردیم قیمت را دو برابر کنیم درآنجا می گویند برای آنکه بازار را حفظ کنیم قیمت را بشکنیم و قیمت را با تیراژ بالا وکاهش هزینه های سربار می شکنند.

خودرو سازان زیر بار آنالیز قیمت نمی روند

عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس گفت وقتی ما شعار می دهیم قطعات را در داخل تولید می کنیم وقتی می گوییم پژو 405 بالغ بر 70 تا 80 درصدش تولیدداخل است تغییر ارز هم باید به اندازه آن 20 تا 30 درصد اثر گذار باشد نه یک دفعه 100 درصد قیمت خودرو رشد پیدا کند . این اصلا منطقی نیست که این افزایش را به بحث ارز و قطعاتش وابسته کنیم چه به صورت« سی کی دی» و چه به صورت« اس کی دی »چون این رقم ها نمی شود.

 افزایش رقم جای دیگری اتفاق می افتد درحقوق دهها میلیونی مدیران ، هزینه های سربار این دو خودرو ساز و حمایت بی جای خودرو سازان از بعضی تیم ها که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد تا جنبه جلب مشتری اتفاق می افتد . دردنیا اگر حمایتی از یک تیم می شود پشت آن بحث هایی چون مشتری مداری وجود دارد می خواهند یک جامعه آماری را به سمت خودشان بکشانند اما اینجا بیشتر یک ژست است .

وی درباره آنالیز قیمت تولید خودرو گفت: خودرو سازان زیربار آنالیزقیمت نمی روند. وقتی به آنها می گویید بر اساس حسابداری صنعتی حساب کن، حاشیه بازار را ملاک قرار می دهند. اگر از هر خودرو سازی بپرسید معیار قیمت گذاری شما آیا براساس حسابداری صنعتی است قطعا به شما خواهند گفت خیر و اگر هم بگویند بله خلاف واقع می گویند، چون قیمت را بر اساس تقاضای بازار تعیین می کنند. حالا دولت هم به کمکشان آمده است، چون چاره ای نیست کدام یک از مدیران را بخش خصوصی منصوب کرده است؟ چند درصد از سهام اینها در دست بخش خصوصی است؟ چند تا دولتی و چند تا خصوصی است ؟ سازمان هایی که اسمشان خصوصی است عملادولتی هستند و بیشترین نفوذ را دارند یکی از مدیران حتی رده چهارم این شرکت ها را نیز بخش خصوصی تعیین نکرده است حتی شرکت های قطعه ساز.

خودروسازان دلالی می کنند

این کارشناس خودرو یکی از مشکلات کشور را واسطه بودن دو خودرو ساز بزرگ بین قطعه ساز که کف بازار تولید است و بخش خودرو سازی ذکر کرد و گفت: جالب است که مدیران این شرکت های واسطه نیز خودشان هستند شما سراغ ساپکو بروید ببینید مدیرانش چه کسانی هستند ؟ سهامشان برای چه کسانی است ؟ یعنی وقتی شما یک قطعه را از کف بازار یعنی یک تولید کننده زیر پله ای به قول معروف می خرید 10 یا 20 هزار تومان است ، وقتی در خودرو نصب می شود تبدیل به 60 و 70 هزار تومان می شود. این حدفاصل را چه کسی پر کرده است؟

این واسطه ها پرکرده اند . بنابراین وقتی شما آنالیز قیمت می خواهید آنها آن قیمت 60 هزار تومان را اعلام می کنند نه آن 10 هزارتومان تولید کننده اولیه را ، درحالیکه قرار بود این شرکت های واسطه در حقیقت بیایند و افزایش قیمت کاذب دلالی را از بین ببرند بر عکس آنها چند برابر کرده اند . یک بخش هم قطعات چینی با بسته بندی داخلی است که توزیع می شود که هم قطعه ساز را ورشکست می کند و هم این طرف متضرر می شود وقتی کوچکترین تفاوت بین نرخ ریال و ارز ایجاد می شود اثرش را درقیمت ها می بینید چون وقتی یوان چین بالا برود نتیجه اش این می شو د که حتی قطعه بی کیفیت چینی را گران بخرید .

خودرو سازان دولتی وشبه انحصاری اند

بزرگیان گفت: اگر نخو اهیم بگوییم انحصار کامل اما خودورسازان داخلی شبه انحصاری هستند که خود همین مسئله باعث می شود رقابت یک مقدار بی معنی شود .حمایت های بی دریغ دولت به خاطر انتفاع دولتی ها از صنعت خودرو باعث شده است که خودرو سازان احساس پشت گرمی داشته باشند که هر جا قرار است زمین بخورند کسی به نام دولت پشتیبانشان است و به بهانه ها و ابزار های لازم می تواند آنها را بلند کند و همین باعث شده است که در مجموع خودروسازان به خصوص دو خودرو ساز بزرگ که بیشترین بازار داخلی هم در دستان آنهاست خیلی به فکر ایجاد رقابت و یا ایجاد مزیت برای جلب مشتری نباشند.

وی افزود: خودرو سازان داخلی باورشان شده که مشتری داخلی غیر از این راهی ندارد که بخواهد خودروی داخلی را بخرد چون خودرو وارداتی هم به خاطر مقابله ارزشی بین ارز داخلی و خارجی برای قاطبه مردم قابلیت خریداری را ندارد.

با توجه به رکود باید قیمت ها شکسته می شد

عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به اینکه انتظار می رفت با توجه به رکود پیش آمده دولت کمک کند خودرو سازها نرخ ها را بشکنند اظهار کرد :متاسفانه نه تنها دولت کمک به شکستن نرخ نکرد بلکه وعده های رشد قیمت هم دادند که این خبر بربخش تقاضا تاثیر گذاشت و عرضه حالت تشنگی بازار را از بین برد و مردم استقبال نکردند ، بخصوص در مورد خودرو صفر. حالا بحث شبکه های اجتماعی جای خودش را دارد که وقتی فعال شدند کمپین هایی با عنوان کمپین نخریدن خودرو داخلی مطرح شد که اینها نیز بی تاثیرنبود و نمی شود گفت همه اینها ضد انقلابند و ضد تولید داخلی اند چون یک بخشی ازآن توقع به حق مردم است .به هر حال صنعت خودرو سازی کشور که حدود 50 سال از فعالیتش می گذرد انتظارمی رود که هم اینک مشتری جایگاه ویژه ای داشته باشد و تقاضا و درخواست مشتری و انتظار مشتری مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه این کمتر مورد توجه قرار گرفته است .

خودروسازان نمی گذارند فضای رقابتی ایجاد شود

بزرگیان تنها راهکار را عملی شدن سخنان امام راحل که معتقد بودند کاری را که مردم می توانند انجام دهند به خود مردم واگذار کنید دانست و گفت : با توجه به این سخن باید فضای رقابتی بدون رانت اطلاعاتی ، رانت سیاسی ، اقتصادی و بانکی ایجاد کنیم . اما متاسفانه آقایان اجازه نمی دهند یک خودرو سازی در داخل ایجاد شود و تلاش می کنند تا آن شرکت ورشکست شود.

منبع:جام جم آنلاین