بابک زنجانی: پول‌هایم را هر جا بخواهم هزینه می‌کنم
متهم اصلی پرونده نفتی با حضور در چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در پاسخ به قاضی صلواتی ماجرای خرید 1500 کیلوگرم طلا از آفریقا و وارد این بار به ایران را تشریح کرد.

آخرین اولتیماتوم قاضی صلواتی به زنجانی

متهم اصلی پرونده نفتی با حضور در چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد نفتی در پاسخ به قاضی صلواتی ماجرای خرید 1500 کیلوگرم طلا از آفریقا و وارد این بار به ایران را تشریح کرد.بابک زنجانی در چهاردهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی که در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد در پاسخ به رئیس دادگاه مبنی بر اینکه شما از آفریقا 1500 کیلو طلا خریده‌اید و این طلاها کجا هستند، اظهار کرد: من چنین چیزی نخریدم.

قاضی صلواتی در واکنش به این اظهار نظر زنجانی گفت: شما طلاها را از آقای الف خریدید.متهم پرونده نفتی توضیح داد: آقای الف، آدم کلاهبرداری است که به دستور بازپرس و با شکایت من به همراه آقای «م» بازداشت شده است.زنجانی افزود: این آقایان مدعی بودند که در آفریقا طلا دارند و من به آنها گفتم قراردادی بببندیم و طلاها را به ایران بیاورم. در این خصوص با رئیس کل وقت بانک مرکزی صحبت شد و قرار شد برای رفع برخی مشکلات طلاها به ایران بیاید.

زنجانی ادامه افزود: آقای الف 5 میلیون دلار پیش پرداخت دریافت کرد. از ترکیه یک هواپیمای مسافربری بزرگ به همراه دو مامور نظارتی و یک نماینده از سوی من به آفریقا رفتند.

وی گفت: وقتی که به آفریقا رفتند به ما زنگ زدند و گفتند که طلاها رویت شد و اگر اجازه بدهید بارگیری کنیم. آن آقایان به خاطر هزینه‌های گمرکی آفریقا یک میلیون دلار دیگر از ما طلب کردند و بدون هیچ مدرکی یک میلیون دلار پرداخت کردیم.زنجانی ادامه داد: طلاها بارگیری شد و هواپیما در استانبول نشست و قرار بود بار به ایران منتقل شود.متهم پرونده نفتی گفت: متاسفانه آقای «الف» و «م» اطلاعاتی را به پلیس استانبول دادند مبنی بر اینکه یک محموله قاچاق در داخل هواپیما وجود دارد. پلیس استانبول هواپیما را توقیف کرد و خواست مدارک بیاوریم. مدارکی را که داشتیم به گمرک استانبول ارائه کردیم اما از ما اصل مدارک را خواستند.

زنجانی افزود: به آقای «الف» و «م» گفتم اصل مدارک را بدهند ولی برای اینکه اصل مدارک را بدهند 5 میلیون دلار دیگر طلب کردند و ما هم 5 میلیون دلار دیگر دادیم.

در این هنگام قاضی صلواتی خطاب به زنجانی گفت: شما این پول‌ها را از منابع شرکت نیکو پرداخت کردید.

زنجانی در پاسخ گفت: آن موقع شرکت نفت با ما کاسبی نداشت که بخواهند از منابع نفت پرداخت کنند.

متهم پرونده نفتی افزود: در مجموع 11 یا 12 میلیون دلار دادیم و در مدارکی که ارائه کرده بودند نوشته بودند این کالا مصنوعی است. گفتند به این خاطر نوشته‌ایم تا گمرک کمتر پول بگیرد. در نهایت بار از استانبول به دبی منتقل شد. در دبی آقای «م» که صاحب بار بود و دوستان ما نیز رفته بودند تا بار را ترخیص کنند دیدند روی شمش‌های طلا اکریل پاشیده شده است.

زنجانی ادامه داد: این آقایان زیر بار نمی‌رفتند و مدعی شدند ما طلاها را عوض کرده‌ایم. از آنجا که خدا می‌خواست، گروه‌شان را در آفریقا دستگیر کردند و در روزنامه‌ها نیز این موضوع منعکس شد. ما نیز نسبت به آنها شکایت کردیم و دو نفر از آقایان را زندانی کردند.

زنجانی گفت: به ما 4 میلیون دلار ضمانتنامه 4 ساله دادند و بقیه پول را نیز بدهکار شدند.

پول‌هایم را هر جا بخواهم هزینه می‌کنم

وی در پاسخ به سوال قاضی صلواتی مبنی بر توضیح جزئیات دریافت منابع شرکت نیکو و واریز یک میلیارد و 427 میلیون یورو از منابع این شرکت به حساب بانک مالزی اظهار کرد: شرکت HK بعد از اینکه حسابی را در بانک اف‌آی‌آی‌بی افتتاح کرد دستوری را به بانک مرکزی می‌دهد مبنی بر اینکه داخل حسابش در بانک مالزی مبلغ یک میلیارد و 400 میلیون یورو واریز شود.

متهم پرونده نفتی افزود: بانک مرکزی این مبلغ را از طریق بانک‌های مختلف از جمله بانک کندون چین و سایر بانک‌ها به حساب شرکت اچ‌کی نزد بانک مالزی واریز می‌کند.در این هنگام قاضی صلواتی از زنجانی خواست ارقام واریز شده را با جزئیات بیان کند که متهم اظهار کرد: در حال حاضر رقم دقیق مبالغ را به خاطر ندارد.قاضی صلواتی مبالغ واریز شده را شامل 77.5 میلیون یورو از بانک کندون چین، حدود 500 میلیون یورد از هالک‌بانک ترکیه، و بقیه را نیز به صورت وون کره عنوان کرد.

پس از اظهارات قاضی صلواتی زنجانی گفت: پول‌ها در حساب‌های بانک مسکن، پارسیان و سرمایه بوده است و این پول از تیر سال 91 تا آذر آن سال یعنی در عرض 5 ماه پرداخت شده است و از محل آن نیز دستور پرداخت‌های شرکت نفت انجام شده است.

زنجانی در ادامه در پاسخ به سوال قاضی صلواتی مبنی بر اینکه قرارداد شما با آنها چگونه بود، گفت: هیچ حساب و کتابی با آنها نداشتم. آنها از بانک مالزی خواسته بودند برای واریز وجه، کارگزار خود را معرفی کند و بانک مالزی نیز شرکت اس‌‌سی‌تی را به عنوان کارگزار خود معرفی می‌کند و پول‌ها داخل اس‌سی‌تی واریز می‌شود.

متهم پرونده نفتی افزود: در مجموع 700 میلیون یورو از محل منابع آنها به پیمانکاران در خارج از کشور پرداخت کردیم.

در ادامه قاضی صلواتی با اشاره به مصارفی که بابک زنجانی از منابع شرکت نفت داشته و پول‌های نفت را به سایر شرکت‌ها از جمله سامسونگ و گلدیران، شرکت کروز ایران خودرو، و سایر نهادها داده و ریال آن را تحویل گرفته اشاره کرد و گفت: شما مجاز نبودید پول‌ها را در داخل کشور هزینه کنید باید طبق قرارداد به پیمانکاران نفتی پرداخت می‌کردید.

زنجانی در پاسخ گفت: شرکت‌هایی که نام بردید در کره از من پول گرفتند و این پول‌ها نیز از محل پول‌های شرکت اس‌سی‌تی بود. وقتی پول مال خود شرکت است، هر جا که بخواهد می‌تواند مصرف کند و هیچ کس نمی‌تواند بگوید چرا اس‌سی‌تی پولش را فلان‌جا هزینه کرده است. این پول‌ها مال خودم بود و دوست داشتم خرج کنم.

در ادامه متهم پرونده نفتی در پاسخ به سوال دیگر قاضی صلواتی در خصوص شرکت نیو‌روش گفت: این شرکت متعلق به قرارگاه خاتم است. هم بدهکار بود و هم اینکه پول می‌خواست تا صرف هزینه‌های خود کند. شرکت نفت بابت شرکت نیوروش دو حواله 300 و 200 میلیون یورویی صادر کرده بود که حواله 300 میلیون یورویی پرداخت شد ولی منابع حواله 200 میلیون یورویی تأمین نشده بود.

زنجانی در پاسخ به سوال قاضی درباره اینکه شما در داخل کشور به این شرکت وون کره جنوبی تحویل دادید، عنوان کرد: ما که در داخل وون نداریم که بخواهم تحویل دهم.زنجانی ادامه داد: زمانی که می‌خواستم به نیوروش پول بدهم گفتند به جای یورو، وون کره جنوبی نیاز داریم به همین خاطر یوروها را تبدیل به وون کردم و در خارج از کشور به آنها وون دادم و کارمزد کارم را نیز 7 در هزار دریافت کردم.

زنجانی ادامه داد: در ایران ارز خارجی وجود نداشت که بخواهم در داخل کشور به شرکت‌ها ارز بدهم. در اصل حساب دفتری این شرکت‌ها در ایران بود و ما در کره، چین، و ترکیه به آنها پول دادیم و فقط حساب دفتری‌شان در ایران بوده است.

معاون دادستان تهران: زنجانی گاهی اوقات از پیمانکاران نفت 4/5 درصد کارمزد می‌گرفت

نجفی در پاسخ به اظهارات بابک زنجانی در چهاردهمین جلسه محاکمه متهمان پرونده نفتی اظهار کرد: رقمی که بنا به مصوبه بانک مرکزی و سه وزیر قرار می‌شود از منابع نیکو در اختیار اس‌سی‌کی قرار گیرد حسب اعلام رئیس سابق بانک مرکزی این مصوبه اصلاً اجرا نشده است.وی ادامه داد: طبق گزارش وزارت اطلاعات در تاریخ 8 شهریور سال 93 کل پرداختی‌های بانک مرکزی به بانک‌ها به دستور شرکت نیکو یک هزار و 438 میلیون یورو از طریق بانک‌های سرمایه، مسکن، پارسیان، کشاورزی، و کندون چین بوده است.

معاون دادستان ادامه داد: این مبلغ به عنوان امانت در اختیار زنجانی قرار گرفته بود تا به پیمانکاران پرداخت شود اما طبق ردیابی‌های صورت گرفته متهم 364 میلیارد و 975 میلیون و 340 هزار و 91 وون کره را در داخل کشور به پیمانکاران پرداخت کرد و در حالی که قرار بود این منابع در خارج از کشور به پیمانکاران پرداخت شود زیرا پیمانکاران در خارج از کشور نیاز به پول داشتند.

نجفی افزود: متهم همچنین میلیاردها وون را در بازار آزاد به اشخاص ثالث فروخته است و این در حالی بود که منابع نفت به عنوان امانت در اختیار وی قرار داشت. متهم همچنین باقی‌مانده وون‌ها را بابت سایر امور شخصی از قبیل پرداخت بدهی‌های خود هزینه کرده است، به عنوان مثال زنجانی 195 میلیارد و 301 میلیون و 200 هزار وون کره را به شرکت دائیس وابسته به بانک ملت بابت بازخرید سهام بانک اف‌آی‌آی‌بی و کندون پرداخت کرده که البته بازپرس همان موقع دستور توقیف این وجوه را داد اما اطلاع ندارم که به کجا رسیده است.

نجفی ادامه داد: زنجانی همچنین 53 میلیارد و 699 میلیون وون کره را بابت خرید 30 درصد سهام بانک پارسیان به ایران خودرو می‌دهد که البته این قرارداد فسخ شد و در همان موقع به جای مبلغ واریز شده 300 دستگاه سمند دریافت می‌کند.به گفته معاون داستان تهران متهم همچنین 36 میلیارد و 110 میلیون و 430 هزار و 167 وون را بابت تسویه بدهی ناشی از کارت‌های آی‌وان به بانک تجارت پرداخت می‌کند.

نجفی افزود: آقای زنجانی مدعی شده هیچ کدام از پیمانکاران در حین پرداخت‌ها شکایتی نداشتند اما بر حسب تحقیقات وزارت اطلاعات و طی گزارش 4 آذر سال 93 از شرکت‌های نفتی به مواردی از نارضایتی پیمانکاران و نقض تعهدات از سوی زنجانی اشاره شده است.

وی ادامه داد: زنجانی مدعی است هفت در هزار کارمزد دریافت می‌کرده در حالی در بسیاری موارد درصد کارمزد بیشتر بود و گاهی به 4.5 درصد هم رسیده است. این وجوه به عنوان امانت به زنجانی داده شده بود تا به پیمانکاران پرداخت شود در حالی که متهم منابع نفت را صرف هزینه‌های شخصی خود کرده و بخش ناچیزی را هم برخلاف تعهد خود در داخل کشور به صورت ریال به پیمانکاران داده است.

درخواست وکیل شرکت نفت برای حضور مسئولان سابق کشور در دادگاه

بابک زنجانی در ادامه چهاردهمین جلسه محاکمه متهمان نفتی در پاسخ به اظهارات معاون دادستان تهران گفت: مطالب آقای نجفی درست نیست. ما در ایران یورو، یوان چین، و وون کره نداریم که بخواهیم به کسی بدهیم و تمام این منابع را در خارج از کشور به پیمانکاران دادم.

متهم پرونده نفتی افزود: یکی از شرکت‌ها را بیاورید که بگوید در ایران پول داده‌ام. این شرکت‌ها حساب دفتری‌شان داخل ایران بود و این موضوع کاملا کذب محض است.زنجانی اضافه کرد: می‌گویند به برخی شرکت‌ها یورو، به برخی دلار و به برخی نیز ریال داده‌ام. این دستوری است که شرکت اچ‌کی می‌داده که به فلان شرکت یورو یا دلار بدهم.

در این هنگام غلامرضا مهدوی وکیل شرکت نفت با اجازه قاضی صلواتی گفت: نمی‌توان بیش از این چیز نگفت و دروغ‌های آقای زنجانی را پاسخ نداد. مصیبت زنجانی برای شرکت نفت و نظام یک یا دو مورد نیست بلکه بسیار زیاد است.وی با نشان دادن مدارکی که در دست داشت خطاب به قاضی صلواتی گفت: اینها مدارکی است که نشان می‌دهد محموله‌های نفتی به زنجانی تحویل داده شده و این در حالی است که متهم این موضوع را انکار می‌کند.

مهدوی ادامه داد: باید ببینیم که مسئولان دلسوز کشور در آن شرایط چرا این تصمیم را گرفتند تا منابع نفت به بانک مالزی واریز شود و پاسخ این است که پیمانکاران نفتی ما مشکل نقدینگی یورو و دلار داشتند و مسئولان می‌خواستند از این طریق این مشکل حل شود.

وکیل شرکت نفت اضافه کرد: ما در کشور هم ریال و هم وون کره داشتیم اما پیمانکاران ریال و وون نمی‌خواستند و مشکل نظام بعد از تحریم‌های ظالمانه تبدیل پول‌های کشور به یورو و دلار بود.مهدوی ادامه داد: آقای زنجانی مسئولان کشور را تخریب می‌کنند و به همین خاطر از دادگاه تقاضا دارم اگر فرصتی دست داد از این مسئولان دعوت کنند تا در محضر دادگاه شهادت بدهند و توضیحاتی را ارائه کنند.

وکیل شرکت نفت تصریح کرد: زنجانی به مسئولان کشور گفته بود بانک دارم و می‌توانم از طریق بانک خود مطالبات پیمانکاران را به یورو و دلار پرداخت کنم اما هیچ کدام از مطالبات را به یورو و دلار پرداخت نکرده است و ردیابی همه پول‌ها مشخص است.مهدوی گفت: اصل پولی که قرار بود بابت پرداخت به پیمانکاران در بانک اف‌آی‌آی‌بی واریز شود سر از شرکت اس‌سی‌تی درآورد و صرف مخارج شخصی شد و مبلغی هم که به پیمانکاران پرداخت کردند با ذلت و مشقت بسیار بود.

وی ادامه داد: بعد از 5 ماه از زمانی که پول واریز شد شرکت اچ‌کی دستور پرداخت داد و دستور پرداخت‌ها با تاریخ و نامه مشخص است. انتقال از طریق سیستم بانکی به صورت آنی انجام می‌شود اما آقای زنجانی 5 ماه پول پیمانکاران را ندادند و در آخر نیز تحریم را بهانه کردند.

بابک زنجانی در ادامه پس از اظهارات وکیل شرکت نفت گفت: یک میلیارد و 427 میلیون یورو به من پول دادند. آخرین باری که 400 یا 500 میلیون یورو پول واریز کردند، یک ماه به تحریم من مانده بود.متهم پرونده نفتی گفت: اگر آقایان را فریب داده بودم چرا به من پول دادند و اگر آدم بدی بودم چرا همچنان پول واریز می‌کردند و پرینت حساب‌ها نیز موجود است.

در این لحظه قاضی صلواتی خطاب به زنجانی گفت: شما معتقدید نماینده دادستان، کارشناس بانک مرکزی و وکلا اشتباه می‌کنند. چه کسی درست می‌گوید؟

زنجانی پاسخ داد: من اشتباه می‌کنم شما درست می‌گویید.متهم پرونده نفتی گفت: پول‌هایی که بانک مرکزی واریز کرده تاریخ دارد.در این لحظه نجفی نماینده دادستان تهران اظهار کرد: من تمامی وجوه واریز شده و منابعی که صرف شده است را به ریز خواندم و مستند آوردم، اگر شما هم مطلبی دارید مستند بیاورید.

زنجانی نیز پاسخ داد: پول‌ها را آقایان از بانک مرکزی ریختند و مدارکش موجود است.قاضی صلواتی نیز خطاب به متهم گفت: شما حق ندارید به کسی توهین کنید.زنجانی در پاسخ به رئیس دادگاه گفت: همه به من توهین می‌کنند.در این لحظه نجفی نماینده دادستان تهران خطاب به متهم گفت: در طول 7 جلسه دادگاه شما همه را نادان و جاهل خوانده‌اید.

متهم پرونده نفتی خطاب به نماینده دادستان گفت: شلوغش نکنید. شما به من می‌‌گویید در داخل ایران پول پرداخت کرده‌ام در حالی که تاریخ واریزها مشخص است. نجفی در پاسخ به زنجانی گفت: فقط تو می‌دانی.زنجانی نیز پاسخ داد: بله که من می‌دانم.آخرین اولتیماتوم قاضی صلواتی به بابک زنجانی: قبل از صدور حکم با نفتی‌ها تسویه کن

در ادامه قاضی صلواتی رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی خطاب به بابک زنجانی اظهار کرد: برای آخرین مرحله تذکر داده می‌شود قبل از صدور حکم داده نسبت به تسویه حساب با وزارت نفت اقدام کنید.وی ادامه داد:‌ اقداماتی که تاکنون انجام داده‌اید موثر نبوده و به وکلای داخلی و خارجی خود اطلاع بده تا بدهی وزارت نفت را تا قبل از صدور حکم دادگاه تسویه کنند.

 

منبع: آنا